Gender and empowerment: a life story told through the experience of teaching in San Luis Potosí, Mexico

Authors

  • Juan Manuel Guel Rodríguez Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi18.486

Abstract

Historically, teaching – like other professions associated with subservience – represented an opportunity for women to enter public life. However, such professions are culturally regarded as semi-professions due to their use of “natural” abilities such as motherhood or parenting. In Mexico, despite the fact that teaching is a feminized space, positions of power have been reserved for males, which lends itself to analysis to try to understand this phenomenon. 

This qualitative research relies on the biographical method, one of whose tools is the life story. Open and in-depth formal interviews were used to analyze the teaching career of Rocio, who for more than a decade held important educational management positions, proving to be an atypical case of empowerment and a story that can be told from a gender perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Manuel Guel Rodríguez, Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí

Doctorante en Procesos de Enseñanza Aprendizaje. Especialista en Estudios de Género en la Educación. Catedrático de la Licenciatura en Educación Primaria en la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí (Beceneslp). México. Línea de investigación: Género y educación.

References

Beceneslp (2016, 1 de marzo). Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí. Obtenido de Archivo histórico: <http://beceneslp.edu.mx/pagina/?q=archivo-hist%C3%B3rico>

Calvo, B. (2003). “Marina y sus techos de cristal. Las vicisitudes de una maestra. Líderes y construcción de poder”. Las maestras y el SNTE. México: Santillana, pp. 78-132.

Cortina, R. (1989). "La vida profesional del maestro mexicano y su sindicato". Estudios sociológicos (7)19. <https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=3328875>

______ (1987). “Trabajo, familia y participación sindical de las maestras mexicanas”. Revista de la Educación Superior ANUIES, 64. <http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista64_S1A2ES.pdf>

______ (2001). “La maestra en México: Asimetrías de poder en la educación pública”. Primer Congreso Internacional sobre los Procesos de Feminización del Magisterio, realizado en El Colegio de San Luis, del 21 al 23 de febrero. San Luis Potosí: El Colegio de San Luis.

Covarrubias, F. (2007). Una pálida sombra: la identidad del profesor mexicano. México: UPN.

Foncodes (2015, 13 de enero). Fondo de Cooperación para el Dearrollo Social de Perú. <http://www.foncodes.gob.pe/portal/index.php>

Gerencia Educativa (2011). Gerencia educativa; un espacio para conocernos. <http://postgradogerenciaeducativa2011.blogspot.mx/2011/01/la-gerencia-educativa.html>

Guel, J. (2017). “Rocío, un caso atípico de empoderamiento dentro de la alta gerencia educativa del magisterio potosino”. Congreso Nacional de Investigación Educativa, año 3, núm. 3, 2017-2018, ISSN: 2007-7246.

Hernández, R. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.

INEGI (2015). "Estadística a propósito del… día del maestro (15 de mayo)". Datos nacionales. <http://www.inegi.org.mx/saladeprensa/aproposito/2015/maestro0.pdf>

Inmujeres (2007). Glosario de género. <http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100904>

Jiménez, I. (2015, enero-abril). “La orientación y género: la opinión de cuatro maestras sobre su condición de género”. Actualidades Investigativas en Educación. <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44733027036>

Lagarde, M. (1997). Género y feminismo: desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas la editorial.

_______ (2014). “Los cautiverios”. Los cautiverios de las mujeres. México: Siglo XXI editores/UNAM, pp. 151-176.

Manzanos, R. (2005, 9 de enero). “Una millonada para los festivales de San Luis”. Revista Proceso. <http://www.proceso.com.mx/193904/una-millonada-para-los-festivales-de-san-luis>

Pujadas, J. J. (1992). El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Ramos, N. (2007). El trabajo y la vida de las maestras nuevoleonesas. Un estudio histórico de finales del siglo XIX y principios del XX. México: Conarte.

Redacción (2009). “Mueren 38 niños por incendio en guardería de Hermosillo". El Economista. <http://eleconomista.com.mx/notas-online/politica/2009/06/05/mueren-27-ninos-sonora-incendio-guarderia>

Sánchez-Olavarría, C. (2014). “Los egresados de comunicación y el mercado laboral: un estudio de trayectorias profesionales”. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 50-54. <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299130713003>

SEP (2014). Secretaría de Educación Pública. Sistema Nacional de Información Estadística Educativa. <http://www.snie.sep.gob.mx/estadisticaseducativas.html>

Tenti, E. (2005). La condición docente. Argentina: Siglo XXI Editores/UNESCO.

Velasco, N. (2011). Glosario de género. Unidad de Género de la Universidad Pedagógica Veracruzana. <http://sistemas.cgever.gob.mx/2012/Equidad%20Genero/Glosario%20de%20%20g%C3%A9nero.pdf>

Published

2018-03-01