Pedagogical continuity, living conditions and migration in the context of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1471

Abstract

The closure of universities due to government regulations has led to emerging and uncertain educational practices. This article analyzes the interrelationship between pedagogical continuity, living conditions and the migration of students from the National University of Catamarca in 2021, in the challenging context of the pandemic. We examine the influences of living conditions, such as employment vulnerability and family responsibilities on education are examined, and explore the impact of internal and international migration on students' academic and personal experiences. The research is descriptive-interpretive with a quantitative-qualitative approach, adopting a multifocal and emergent design. We highlight the importance of understanding complex dynamics to inform institutional and policy strategies that promote equity and student well-being in similar situations. We argue that students are key to pedagogical and institutional actions, and offer relevant information to improve college educational trajectories during and after the pandemic, and emphasize the need to implement specific measures to address the diverse needs of students, taking into account their socioeconomic, immigration and family situation and promoting equity in access to higher education.

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Author Biographies

Daniel Esteban Quiroga, Universidad Nacional de Catamarca

Doctor en Demografía. Línea de investigación: Pobreza, desigualdad social, migración y fuentes de datos. Profesor-investigador, Instituto Regional de Estudios Socio-Culturales (CONICET-UNCa), Universidad Nacional de Catamarca (UNCa). Argentina.

José Alberto Yuni, Universidad Nacional de Catamarca

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación. Línea de investigación: Educación de personas mayores y Metodología de la Investigación. Profesor-investigador, Instituto Regional de Estudios Socio-Culturales (CONICET-UNCa), Universidad Nacional de Catamarca (UNCa). Argentina.

Belém Montalto, Universidad Nacional de Asunción

Economista con mención en Microeconomía. Línea de investigación: Transición demográfica y sus efectos en la economía. Centro de Análisis e Investigación de la Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Asunción (UNA). Paraguay.

Marcos Andrada, Universidad Nacional de La Rioja

Doctor en Demografía. Línea de investigación: Indicadores educativos en Instituciones de nivel superior. Investigador, Centro de investigación e Innovación Tecnológica, Universidad Nacional de La Rioja (UNLAR). Argentina.

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Published

2025-02-27