Pedagogical continuity, living conditions and migration in the context of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1471Abstract
The closure of universities due to government regulations has led to emerging and uncertain educational practices. This article analyzes the interrelationship between pedagogical continuity, living conditions and the migration of students from the National University of Catamarca in 2021, in the challenging context of the pandemic. We examine the influences of living conditions, such as employment vulnerability and family responsibilities on education are examined, and explore the impact of internal and international migration on students' academic and personal experiences. The research is descriptive-interpretive with a quantitative-qualitative approach, adopting a multifocal and emergent design. We highlight the importance of understanding complex dynamics to inform institutional and policy strategies that promote equity and student well-being in similar situations. We argue that students are key to pedagogical and institutional actions, and offer relevant information to improve college educational trajectories during and after the pandemic, and emphasize the need to implement specific measures to address the diverse needs of students, taking into account their socioeconomic, immigration and family situation and promoting equity in access to higher education.Downloads
References
Alvites, A.; J. Clavijo; P. Sciolla (2021). Ser migrantes en Argentina en tiempos de COVID-19. Movilizar estrategias ante el mandato de inmovilidad. Ciudadanías. Revista de Políticas Sociales Urbanas, (8), 1-29.https://revistas.untref.edu.ar/index.php/ciudadanias/article/view/1123
Boldrini, P.; A. Del Castillo; M. Malizia (ene-jun 2014). Condiciones de vida y fragmentación socio-espacial en el Aglomerado Gran San Miguel de Tucumán (Noroeste Argentino). Estudios Socioterritoriales. Revista de Geografía, (15), 15-43. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/estudios-socioterritoriales/article/view/595
CEPAL (2008). Migración interna y desarrollo en América Latina y el Caribe: continuidad, cambio y desafíos de política. Panorama social de América Latina. Chile: CEPAL, 203-238.
De la Torre, L. (2009). Dinámicas migratorias e iniciativas locales de desarrollo. Migraciones contemporáneas. Contribución al debate. Bolivia: CAF/CIDES/UMSA/Plural editores, 289-328.
Delaunay, D. (2007). Relaciones entre pobreza, migración y movilidad: dimensiones territorial y contextual. Notas de Población, 34(84), 87-130.
Delgado, R.; H. Márquez; H. Rodríguez (2009). Seis tesis para desmitificar el nexo entre migración y desarrollo. Migración y Desarrollo, 12(12), 27-52. 10.35533/myd.0712.rdw.hmc.hrr
Farías, M.; M. Nogueira (2017). Algunas reflexiones sobre los procesos de desigualdad de jóvenes en contextos de pobreza estructural. V Seminario Internacional Desigualdad y Movilidad Social en América Latina. Buenos Aires: FAHCE, 1-17.
Groizard, J. (2006). Migraciones y desarrollo: nuevas teorías y evidencia. Revista de Economía Mundial, (14), 251-274. https://www.redalyc.org/pdf/866/86617194009.pdf
Hortigüela, D.; A. Pérez; M. López; J. Manso; J. Fernández (2020). Familias y docentes: Garantes del aprendizaje durante el confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social,9(3), 353-370. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.019
Martínez, J. (2000). Migración internacional de jóvenes latinoamericanos y caribeños: protagonismo y vulnerabilidad. Chile: Naciones Unidas.
Miranda, A.; A. Salvia (2000). Transformaciones en las condiciones de vida de los jóvenes en los noventa. Estimación de determinantes a través de regresiones. Reunión Anual del Grupo de Trabajo sobre Juventud de CLACSO. Costa Rica : CLACSO, 155-1774.
OCDE, CEPAL, CAF (2006). Perspectivas económicas de América Latina 2017: Juventud, competencias y emprendimiento. París: OECD Publishing.
OIJ (2018). Propuesta de vinculación pacto juventud 2030 + Youth2030 Strategy + Generation Unlimited. Madrid: OIJ.
OIJ, CEPAL, IMJUVE (2014). Invertir para transformar. La juventud como protagonista del desarrollo. Chile: OIT-AECID-CAF.
Olvera-García, J.; B. Montoya; J. González (2014). Migración de jóvenes, adolescentes y niños mexiquenses a Estados Unidos: una lectura sociodemográfica. Papeles de Población, (81), 193-212. https://rppoblacion.uaemex.mx/article/view/8351/7051
Pérez, L.; M. Durán; A. Paredes; S. Sánchez (2021). ¿Cómo han afrontado las familias de estudiantes de educación primaria las tareas escolares en el confinamiento de COVID-19? INFAD Revista de Psicología, 1(1), 51-58. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/2041
Quiroga, D.; J. de Oliveira; P. Sebastián; J. Yuni; M. Barros; N. Macías (2023). Condições de vida e expectativas migratórias em jovens dos últimos anos do ensino médio na Argentina. Anos 2017-2018. Idéias, 14(00). https://doi.org/10.20396/ideias.v14i00.8671603
Quiroga, D.; C. Meléndez; J. Yuni (2024). La desigualdad socioeconómica de los hogares y el proceso de continuidad pedagógica en tiempos de confinamiento. Noroeste Argentino. Año 2020. Itinerarios Educativos. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios
Serrano, N.; E. Aragón; R. Mérida (2022). Percepción de las familias sobre el desempeño escolar durante el confinamiento por COVID-19. Revista Comunicar, 70, 59-68. https://doi.org/10.3916/C70-2022-05
Velázquez, Á. (2007/2008). Hábitat y condiciones de vida en la Argentina. Población y sociedad, (14/15), 177-226. https://www.redalyc.org/pdf/3869/386939741006.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.