Between the management and the circulation of pedagogical ideas: a biographical-narrative approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi18.485

Abstract

As part of the Curricular Processes and Accompanying Practices research project, we show how, in search for good practices in the educational field, a primary school teacher undertakes the task of trying to implement the educational policies of increasing the quality of education. We adopt the biographical-narrative approach to produce knowledge about the subjects and their practices, as well as the knowledge they generate in the performance of their work. In this text, we show both part of teacher’s journey and instances of the experimentation of pedagogical ideas in the classroom, in order to highlight the tension faced by elementary teachers to manage and circulate pedagogical ideas in daily life when they adopt in their classroom the project-based method to generate innovative educational processes. We describe how concrete individuals carry with them pedagogical ideals that must face a complex network of relationships in which teachers try, day by day, with the development of materials, tensions with parents, principals and educational regulations, to do quality work in a city school that affects the training processes and teaching practices. We close the text with some reflections on the management of innovative projects in basic education in the current educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Antonio Serrano Castañeda, Universidad Pedagógica nacional

Ph. D. in Pedagogy, Professor C, TC, Universidad Pedagógica Nacional. In Charge of the Network on Individuals and Educational Practices in School Contexts (Red Sujetos y Prácticas Educativas en Contextos Escolarizados (Red SPECE). Mexico. 

Lorena del Socorro Chavira Álvarez, Universidad Pedagógica Nacional

Master in Educational Development in the Line of Institutional Practices and Teacher Training. Associate Professor TC, Universidad Pedagógica Nacional, Ajusco. Mexico.

Juan Mario Ramos Morales, Universidad Pedagógica Nacional

Ph. D. in Administrative Science. Professor C, TC, Universidad Pedagógica Nacional. In Charge of the Master’s Degree Program in Educational Development (recognized by the PNPC Conacyt). Mexico. 

References

Bauman, Z. (2009). El arte de la vida. De la vida como obra de arte. Barcelona: Paidós.

Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y la cultura de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Chase, S. (2015). “Investigación narrativa. Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En Denzin, N. y Y. Lincoln (coord.). Métodos de recolección y análisis de datos. Buenos Aires: Gedisa, pp. 58-112.

Chavira, L. S. (2014). “El sentido del trabajo por proyectos en educación primaria. Un estudio comparativo (Tesis de Maestría). Ciudad de México: Universidad Pedagógica Nacional.

_____(2017). “Leer, una forma de comprender al mundo”. (Documento inédito). Ciudad de México: Universidad Pedagógica Nacional.

_____ (2018). “Una cronología de mi experiencia en el trabajo por proyectos”. (Documento inédito). Ciudad de México: Universidad Pedagógica Nacional.

Clandinin, J. (ed.). (2007). Handook of Narrative Inquiry. Mapping a Methodology. California: Sage.

_____ y Connelly M. (2000). Narrative Inquiry. Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco: Jossey-Bass.

Contreras, J. y N. Pérez de Lara (comps.) (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.

Dalmau, M. (2004). Jaime Gil de Biedma. Retrato de un poeta. Barcelona: Cirse.

Delory-Momberger, C. (2009). Biografía y educación. Figuras del individuo proyecto. Buenos Aires: FFyL / UBA / CLACSO.

Dewey, J. (2000). Cómo pensamos. La relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Barcelona: Paidós.

_____ (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.

Gadamer, H. G. (1988). Verdad y método. Salamanca: Sígueme.

Marías, J. (1990). Breve tratado de la ilusión. Madrid: Alianza Editorial.

Ramos, J. M. y J. A. Serrano (2017). "La escritura autobiográfica de jóvenes y adultos en educación superior". Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos. (5)10, pp. 77-89. ISSN 2317-6571.

Reynolds, L. y N. Herman-Kinney (eds.) (2003). Handbook of Symbolic Interactionism. Walmut Creek: Altamira Press.

Schutz, A. (1979). El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu.

Sennett, R. (2012). Juntos. Rituales, placeres y política de la cooperación. Barcelona: Anagrama.

Serrano, J. A. (2009). Cultivar la innovación. México: SEP-Subsecretaría de Educación Básica.

_____ (2012). “Periplos e inquietudes en la elaboración de trayectorias biográficas”. Revista Educación. (3)4, pp. 101-114. Argentina: Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata. ISSN 1853-1318, ISSN 1553-1326. <http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/89>

_____ y J. M. Ramos (2014). “Boceto del espacio biográfico-educativo en México (2003-2013)”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. (XIX)62, pp. 831-858. ISSN: 1405-6666. <http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC01&sub=SBA&criterio=N062>

_____ (2015). “La entrevista, entre zozobras y salir victorioso en la indagación”. En E. De Souza. (Auto)biografías y documentacao narrativa. Fuentes de pesquisa e formação. Salvador de Bahía: EDUFBA, pp. 261-285.

_____ J. M. Ramos, A. Ballesteros y B. F. Trujillo (2015). “Lo biográfico, pases de estafeta y diálogo inter(intra)disciplinario: experiencia y narratividad". Inter-Legere Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRN. Natal-RN, 16, jan/jun ISSN 1982-1662, pp. 140-160. <https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/8973/6387>

_____ (2016). Interaccionismo simbólico. En A.M. Salmerón et al. (coords.) (2016). Diccionario iberoamericano de filosofía de la educación. México: FCE/UNAM. ISBN FCE: 978-607-16-4882-2, UNAM: 978-607-02-8973-6. <http://fondodeculturaeconomica.com/dife/definicion.aspx?l=I&id=81>

_____ y J. M. Ramos (2017). “Narrar a vida: deliberações no campo biográfico”. En R. Martins, I. Tourinho y E. De Souza (coords.). Pesquisa Narrativa. Interfaces entre história de vida, arte e educação. Santa María: Ed. da UFSM. ISBN: 978-85-7391-283-8, pp. 75-97. SEP-SEB (2011). Curso básico para la formación continua para maestros en servicio 2011. México: SEP-Subsecretaría de Educación Básica.

Trujillo, B. F., J.M. Ramos y J. A. Serrano (2016). “Experiencia escolar y el saber en el bachillerato; las voces de los sujetos”. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 46 (enero-junio), Educación y justicia social en Iberoamérica. ISSN: 2007-7033.

_____ (2017). Encuentro de saberes. Formas de problematizar en educación. México: UPN. ISBN: 978-607-413-247-2

Volpi, J. (2014). Leer la mente. El cerebro y el arte de la ficción. México: Alfaguara.

Published

2018-03-01