School punishment memories. Graduate student stories

Authors

  • María del Carmen Gutiérrez Garduño Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ISCEEM)
  • Bernardo Martínez García Instituto Superior de ciencias de la Educación del Estado de México

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi18.478

Abstract

This article presents autobiographical statements on the school punishment experienced by people who are now teachers and students of graduate course in education. The idea behind the text is that there is among teachers a recollection of a childhood in school marked by physical punishment and verbal contempt, which is associated in their memories with what would nowadays be defined as school violence. The teachers’ narratives are collected here as a valuable source to help understand the current school scene since these teachers are now responsible for consolidating spaces of conviviality in their schools. This reflection follows subjectivity as a source of references of power as use and tradition in the classrooms, where it still shapes everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María del Carmen Gutiérrez Garduño, Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México (ISCEEM)

Dra. en Educacion por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos 

Docente Investigadora del Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México. 

Bernardo Martínez García, Instituto Superior de ciencias de la Educación del Estado de México

Dr. en Ciencias Sociales, por la Universidad Autónoma del Estado de México.

References

Beverley, J. (2013). “Testimonio, subalteridad y autoridad, narrativa”. En N. K. Denzin y I. S Lincoln (comps.). Manual de investigación cualitativa, vol. III. Buenos Aires: Gedisa.

Byung-Chul, H. (2016). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.

Chase, S. (2015). “Investigación narrativa. Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces”. En N. K. Denzin e I. S. Lincoln (comps.). Manual de investigación cualitativa. Métodos de recolección de análisis de datos, vol. IV. Buenos Aires: Gedisa.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Foucault, M. (1999). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI.

_____ (2005). Historia de la sexualidad. Tomo I, La voluntad de poder. México: Siglo XXI.

Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Concepción: Antrophos.

Jiménez, C. (1996). "La Escuela Nacional de Maestros, sus orígenes". (Tesis de maestría en Ciencias con especialidad en Investigación Educativa). Ciudad de México: DIE/Cinvestav.

León, E. y H. Zemelman (coords.) (1997). Subjetividad: umbrales del pensamiento social. México: Anthropos/CRIM-UNAM.

Martínez, M. (2015). "La construcción autobiográfica y narrativa de la experiencia docente". (Tesis doctoral en Pedagogía). México: UNAM.

Portelli, A. (1994). “El uso de la entrevista en Historia Oral”. Anuario 20 de la Escuela de Historia. Rosario: Universidad Nacional de Rosario-FHyA, pp. 35-48.

Van Dijk, T. A. (2001). “El análisis crítico del discurso”. Revista Texturas. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.

Published

2018-03-01