Teachers’ reactions to the bans and biblioclasm of Mexico’s national free textbooks in 2023: A descriptive qualitative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1452

Abstract

The rollout of Mexico’s new national free textbooks (LTG) at the outset of the 2023-2024 school year sparked a political crisis. Several states sued to prohibit their distribution and segments of civil society protested that they were designed to “indoctrinate” children in leftist ideology and sexual and gender diversity. This study aimed to investigate the effects of the bans and controversy on the classrooms of elementary, middle, and telesecundaria school teachers. An ethnographic methodology was employed with semistructured interviews and field notes collected at three schools in Guanajuato and Puebla. Findings reveal that physical resources are incredibly important to teachers, chief among them the LTG, since they promote information literacy: the synthesis of information and critical thinking. Following to the typology of biblioclasm (Eco, 2001), the study maintains that inadequate school libraries might represent a greater threat than book bans. The tension of how the right of students to LTG, of parents to shape their children's education, and the autonomy of indigenous communities as well as the impact on participants (teachers) is also explored.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barba, B. (2020). Mexico: Obstacles to Educational Reform. En Posner, C.; C. Martin; A. Elvir (eds.). Education in Mexico, Central America and the Latin Caribbean. USA: Bloomsbury Academic.

Bosch, M.; T. Carsen (2015). Biblioclastia: Terminología y definición de un concepto. Foro de Investigación Universitaria en Museología, Archivología y Bibliotecología. Argentina: Universidad Nacional de Córdoba. https://www.aacademica.org/mela.bosch/4

Brinkmann, S. (2014). Unstructured and Semi-Structured Interviewing. In Leavy, P. (ed.). The Oxford Handbook of Qualitative Research. USA: Oxford University Press, 277-299.

Brown, A.; P. Danaher (2019). CHE Principles: Facilitating Authentic and Dialogical Semi-Structured Interviews in Educational Research. International Journal of Research & Method in Education, 42(1), 76-90. https://doi.org/10.1080/1743727X.2017.1379987

Campos, E. (2022) Apropiación, resistencias y transformaciones de las reformas educativas: la visión docente. Nexos. México. https://educacion.nexos.com.mx/apropiacion-resistencias-y-transformaciones-de-las-reformas-educativas-la-vision-docente/

Cano, A.; A. Bustamante (2017). Telesecundarias de contexto indígena y la formación inicial de sus docentes. Sinéctica, 49, 1-17. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/705

Carrasco, P. (14 de septiembre 2023). Rechazo a libros de texto gratuito, carga ideológica y por oposición al actual gobierno: investigador. La Prensa. México. https://www.la-prensa.com.mx/metropoli/rechazo-a-libros-de-texto-gratuito-carga-ideologica-y-por-oposicion-al-actual-gobierno-investigador-10695628.html

Carsen, T. (2023). Biblioclastia: un concepto en evolución. Anuario Basta Biblioclastia, 1(1), 144-162. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/abb/article/view/40449

Cuevas, L. (30 de agosto de 2023). La NEM en Guanajuato. Somos Mas 99. https://www.somosmass99.com/la-nem-en-guanajuato/

Díaz-Barriga, Á.; C. Inclán (2001). El docente en las reformas educativas: sujeto o ejecutor de proyectos ajenos. Revista Iberoamericana de Educación, 25, 17-41. http://hdl.handle.net/11162/20678

Díaz, D. (2023). El cuerpo en las imágenes de los libros de texto: un análisis desde la perspectiva interseccional de género. Revista de Estudios de Género, La Ventana, 7(58), 318-349. https://doi.org/10.32870/lv.v7i58.7736

Dreier, O. (1999). Trayectorias personales de participación a través de contextos de práctica social. Revista de la UNAM Campus Iztacala y del Colegio de los académicos de Psicología. Psicología y Ciencia Social, 3(1), 30-51.

Eco, U. (2001). Desear, poseer y enloquecer. El Malpensante, 31. https://mrpoecrafthyde.files.wordpress.com/2015/09/desear-poseer-enloquecer.pdf

Emerson, R.; R. Fretz; L. Shaw. (2011). Writing Ethnographic Fieldnotes. USA: The University of Chicago Press.

Falta todavía información sobre los libros de texto, afirma especialista (13 de septiembre de 2023). Agencia Fronteriza de Noticias. México. https://www.afntijuana.info/informacion_general/143413_falta_todavia_informacion_sobre_los_libros_de_texto_afirma_especialista

Freire, P. (1988). La Alfabetización como elemento de formación de la ciudadanía. En Alternativas de alfabetización en América Latina y el Caribe: Seminario regional, Brasilia, Brasil. UNESCO Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.

Galletta, A.; W. Cross (2013). Mastering the Semi-Structured Interview and beyond: From Research Design to Analysis and Publication. USA: New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814732939.001.0001

González, J.; M. Hernández; A. Sánchez Castañeda (2001). La pluralidad de los grupos vulnerables: Un enfoque interdisciplinario. En Valadés, D.; R. Gutiérrez (eds.). Derechos Humanos: Memoria del IV Congreso Nacional de Derecho Constitucional. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Grecko, T. (8 de agosto de 2023). Unión Nacional de Padres de Familia se opone a los libros de texto... desde 1959. Milenio. https://www.milenio.com/politica/la-unpf-se-opone-a-los-libros-de-texto-desde-1959

Hammersley, M.; P. Atkinson (2007). Ethnography: Principles in Practice (3rd ed.). Routledge.

Hargreaves, A. (1998). Profesorado, cultura y posmodernidad. España: Morata.

Henríquez, E. (31 de agosto de 2023). Personas queman libros de texto frente a escuela en Chiapas. La Jornada. México: https://www.jornada.com.mx/notas/2023/08/31/estados/personas-queman-libros-de-texto-frente-a-escuela-en-chiapas/

Kallio, H.; A. Pietilä; M. Johnson; M. Kangasniemi (2016). Systematic Methodological Review: Developing a Framework for a Qualitative Semi?Structured Interview Guide. Journal of Advanced Nursing, 72(12), 2954-2965. https://doi.org/10.1111/jan.13031

Knox, E. (2017). Indoctrination and Common Sense Interpretation of Texts: The Tucson Unified School District Book Banning. Journal of Intellectual Freedom and Privacy, 2(2). https://doi.org/10.5860/jifp.v2i2.6246

Knuth, R. (2003). Libricide: The Regime-Sponsored Destruction of Books and Libraries in the Twentieth Century. Praeger.

La Corresponsalía (21 de agosto de 2023). Rechazan iglesias evangélicas nuevos libros de texto en Chiapas. La Jornada. México. https://www.jornada.com.mx/notas/2023/08/21/estados/rechazan-iglesias-evangelicas-nuevos-libros-de-texto-en-chiapas/

Machin-Mastromatteo, J.; J. Lau (2015). The Arrival of Information Literacy. Information Development, 31(2), 190-193. https://doi.org/10.1177/0266666915569147

Milstein, D.; A. Clemente (2018). Latin American Educational Ethnography. En Beach, D.; C. Bagley, S. Marques da Silva (eds.). The Wiley Handbook of Ethnography of Education. John Wiley & Sons, Inc.

Meneses-Tello, F. (2023). Biblioclastia y libricidio: Crímenes sociales y políticos contra la información y el conocimiento. Ibersid, 17(1). https://doi.org/10.54886/ibersid.v17i1.4885

Messina, G. (2013). Jóvenes egresados de la secundaria técnica mexicana. Un estudio de trayectorias. Perfiles Educativos, 35(141), 46-64. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.141.40523

Molina, M. (2022). Diversidad familiar y pánico moral: la Unión Nacional de Padres de Familia y el Frente Nacional por la Familia. Latinoamericana de Estudios de Familia, 14(1), 159-180. https://doi.org/10.17151/rlef.2022.14.1.9

Navarrete, Z.; P. López (2022). La telesecundaria en México. Perfiles Educativos, 44(178), 63-78. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60673

Padres de familia marchan en el país contra los libros de texto gratuitos. (27 de agosto de 2023). El Sol de México. https://www.elsoldemexico.com.mx/mexico/sociedad/libros-de-texto-gratuitos-padres-de-familia-marchan-en-el-pais-contra-la-distribucion-del-material-educativo-10603103.html

Pole, C.; M. Morrison (2003). Ethnography for Education. UK: McGraw-Hill Education.

Posner, C.; C. Martin; E. Guzmán (2020). Mexico: An Introduction to the Contemporary State of Education. In Posner, C.; C. Martin; A. Elvir (eds.). Education in Mexico, Central America and the Latin Caribbean. USA: Bloomsbury Academic.

Poy, L. (6 de agosto de 2023a). Detrás de las críticas a libros de texto, interés político, económico y electoral. La Jornada. México. https://www.jornada.com.mx/2023/08/06/politica/006n1pol

Poy, L. (17 de septiembre de 2023b). Nuevos libros de texto, un “cambio radical y ambicioso”: Díaz Barriga. La Jornada. México. https://www.jornada.com.mx/notas/2023/09/15/sociedad/nuevos-libros-de-texto-un-cambio-radical-y-ambicioso-diaz-barriga/

Presidential committee on information literacy: Final report. (2006, July 24). Association of College & Research Libraries (ACRL). https://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential

Ramírez, V. (2023, julio 31). Inclusión forzada en libros de texto de la SEP. Animal Político. México. https://animalpolitico.com/analisis/invitades/inclusion-forzada-en-libros-de-texto-de-la-sep

Retiran nuevos libros de texto en Guanajuato; “no serán embodegados”, dice AMLO (28 de julio de 2023). Expansión Política. México. https://politica.expansion.mx/estados/2023/07/28/retiran-nuevos-libros-de-texto-en-guanajuato-no-seran-embodegados-dice-amlo

Rockwell, E. (1980). Etnografía y teoría en la investigación educativa. Revista Dialogando. Red Escolar Latinoamericana de Investigaciones Cualitativas de la Realidad Escolar, 8, 29-45. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/374/pdf

Rodríguez García, A. (2 de agosto de 2023). Marko Cortés pide a los padres de familia que desechen los libros de texto gratuitos. Proceso. México. https://www.proceso.com.mx/nacional/2023/8/2/marko-cortes-pide-los-padres-de-familia-que-desechen-los-libros-de-texto-gratuitos-311992.html

Ruiz, V. (2023). Aproximaciones a la biblioclastia en México: siglos XX-XXI. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 37(95), 35. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2023.95.58729

Saldaña, J. (2021). The Coding Manual for Qualitative Researchers (Fourth edition). USA: SAGE.

Secretaría de Economía (2023a). Guanajuato: Economía, empleo, equidad, calidad de vida, educación, salud y seguridad pública. Data México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/guanajuato

Secretaría de Economía (2023b). San José Miahuatlán: Economía, empleo, equidad, calidad de vida, educación, salud y seguridad pública. Data México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/san-jose-miahuatlan

Secretaría de Economía (2023c). Tehuacán: Economía, empleo, equidad, calidad de vida, educación, salud y seguridad pública. Data México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/tehuacan

Secretaría de Educación Pública (2006). Reglas de Operación del Programa Nacional de Lectura. Diario Oficial de la Federación. México.

Secretaría de Educación Pública (s/f). Sobre la colección Libros del Rincón. México: SEP. https://librosdelrincon.sep.gob.mx/ - /acervos/sobre-coleccion

Torres, V. (2018). Cien años en lucha constitucional por la libertad de enseñanza religiosa en las escuelas: la Unión Nacional de Padres de Familia 1917-2017. Revista Mexicana de Historia de La Educación, 6(12), 213-237. https://doi.org/10.29351/rmhe.v6i12.157

Toy-Cronin, B. (2018). Ethical Issues in Insider-Outsider research. En R. Iphofen, R.; M. Tolich (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research Ethics. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781526435446

Tudor, A.; J. Moore; S. Byrne (2023). Silence in the Sacks: An Exploration of Self-Censorship in High School Libraries. School Libraries Worldwide, 28(1). https://doi.org/10.29173/slw8555

Tuitjer, L. (2022). Doing Research in the Global South: Exploring Research Ethics and their Transformative Potential. En Abassiharofteh, M.; J. Baier; A. Göb;, I. Thimm; A. Eberth; F. Knaps; V. Larjosto; F. Zebner (eds.). Spatial Transformation: Processes, Strategies, Research Design. Hannover: Verlag der ARL, 109-119. https://www.arl-net.de/system/files/media-shop/pdf/fb/fb_019/09_tuitjer.pdf

Unión de Padres de Familia gana amparo para frenar distribución de libros de texto; SEP dice que no hay impedimento para la entrega (22 de agosto 2023). Animal Político. México: https://animalpolitico.com/sociedad/union-de-padres-de-familia-amparo-frenar-distribucion-libros-de-texto

UNPF exhorta a padres a pedir en las escuelas que no usen nuevos libros de texto (29 de agosto de 2023). Expansión Política. https://politica.expansion.mx/mexico/2023/08/29/union-de-padres-de-familia-orienta-a

Villa-Lever, L. (1988). Los libros de texto gratuitos: La disputa por la educación en México. México: Universidad de Guadalajara. https://www.researchgate.net/profile/Lorenza-Villa-Lever/publication/303464449_Los_Libros_de_Texto_Gratuitos_La_disputa_por_la_educacion_en_Mexico/links/5744516f08ae9ace841da414/Los-Libros-de-Texto-Gratuitos-La-disputa-por-la-educacion-en-Mexico.p

Villa, E. (28 de agosto de 2023). La polémica por los nuevos libros de texto de la SEP marca el arranque del nuevo ciclo escolar en México. El País México. https://elpais.com/mexico/2023-08-28/la-polemica-por-los-nuevos-libros-de-texto-de-la-sep-marca-el-arranque-del-nuevo-ciclo-escolar-en-mexico.html

Published

2024-06-26