Hegemonic critical thinking is insufficient. A call for education through the case of Flat-Earthers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1451

Abstract

This text addresses the formation of critical thinking in education, arguing that it requires the inclusion of philosophy and the deliberate teaching of questionable knowledge that can be contrasted with scientific knowledge. As a case study, Flat-Earthers, a subculture that challenges accepted scientific beliefs, is examined. Through social network netnography and sociological analysis, Flat-Earthers ideas are explored and their historical and modern origins traced. The study posits that Flat-Earthers are symptomatic of a broader problem involving systematic failures within the communities of scientists and educators. Thus, it proposes a non-impositional way of addressing it that allows the scientific community to engage in dialogue with the general public about scientific approaches and those that cannot be considered in this way, while using it in education to foster critical thinking.

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Author Biographies

Gerardo Morales Jasso, Instituto Potosino de Investigación Científica y Tecnológica

Doctor en Ciencias Ambientales, Maestro en Estudios Históricos Interdisciplinarios. Instituto Potosino de Investigación Científica y Tecnológica. México.

Diego Marcel Benítez Ramírez, Secretaría de Educación de Guanajuato

Doctor en Historiografía, Maestro en Estudios Históricos Interdisciplinarios. Secretaría de Educación de Guanajuato. México.

Oscar Eduardo Galarza Negrete, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Licenciado en Antropología. Universidad Autónoma de San Luis Potosí. México.

Mariana Buendía Oliva, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Doctora en Ciencias Ambientales, Maestra en Ciencias Ambientales. Universidad Autónoma de San Luis Potosí. México.

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Published

2024-06-26