Self-assessment and evaluation of research skills in psychology students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1442

Abstract

Previous research has shown deficiencies in the training of researchers in Latin American universities. Therefore, the aim of this study was to analyze the self-assessment of undergraduate students in Psychology regarding research skills upon entering the research field of Behavioral, Cognitive-Behavioral, and Interbehavioral traditions, and to contrast it with the assessment of basic knowledge in methodology and statistics. This research is non-experimental, cross-sectional, and descriptive. Eighty-two students voluntarily participated, and a questionnaire with fifteen self-assessment questions and twenty-one knowledge assessment questions was developed. The instrument was administered using Google Forms. Descriptive statistics were used for data analysis. The students perceived that they have sufficient skills to conduct research, while the knowledge assessment suggests that they have rudimentary knowledge of research methodology and statistics upon entering practical work. We concluded that a majority of the students interviewed perceive that they have sufficient skills for research. However, they have memorized some basic concepts but have not developed critical thinking or been formed as responsible for their own learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Elsa López-Alonso, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Psicología. Líneas de investigación: Psicobiología de la conducta alimentaria y Neurobiología de la conducta alimentaria. Profesor Titular. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México.

Xóchitl López-Aguilar, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Psicología. Líneas de investigación: obesidad y Trastornos del Comportamiento Alimentario: Anorexia, Bulimia y Trastorno por Atracón. Docente-investigadora en el Grupo de Investigación en Nutrición, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México.

Laura Evelia Torres-Velázquez, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Sociología. Líneas de investigación: Dinámica familiar, paternidad y crianza, rendimiento académico. Profesora Titular, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México.

Assol Cortés-Moreno, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestra en Psicología. Línea de investigación en Análisis Funcional del Desarrollo infantil en el Grupo de Investigación en Aprendizaje Humano. Profesora Titular, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México.

Jorge Guerra-García, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Psicología. Líneas de investigación: competencias genéricas en estudiantes universitarios (comprensión lectora, aprendizaje basado en equipos); evaluación curricular. Integrante del Grupo de investigación en Aprendizaje Humano. Profesor Titular, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México. 

References

Acedo, M.; F. Ruiz-Cabestre (2011). Una experiencia sobre la evaluación autónoma o participativa: Autoevaluación y evaluación por los compañeros. Arbor, 187(3), 183-88. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3142

Acón-Hernández, E.; K. Fonseca-Artavia; L. Artavia-Chávez; E. Galán-Rodas (2015). Conocimientos y actitudes hacia la investigación científica en estudiantes de medicina de una Universidad Privada de Costa Rica. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 8(4), 217-221. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2015.84.161

Acosta, L.; L. Rodríguez; L. Peñaherrera; H. García; Y. Mendoza (2021). Metodología de la investigación en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 283-293. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400283&lng=es&tlng=es

Albarracín, R.; A. Montoya (2016). Programas de intervención para estudiantes universitarios con bajo rendimiento académico. Informes Psicológicos, 16(1), 13-34. https://doi.org/10.18566/infpsicv16n1a01

Ángel, I.; S. Botero; D. González; P. Ospina; M. Velasco; M. Ocampo (2010). Interés de los estudiantes de medicina por la investigación. CIMEL Ciencia e Investigación Médica Estudiantil Latinoamericana, 15(1), 9-13. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71720941003

Angulo, M. (2013). La cita en la escritura académica. Inovación Educativa, 13(63), 95-116. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732013000300007&lng=es&tlng=es.

Araujo, G.; M. Pérez; S. Pasamontes; C. González; O. Castellanos; P. Avalos (2013). Talleres para el desarrollo de habilidades investigativas desde la asignatura Metodología de la Investigación. EduMeCentro, 5(3), 167-182. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/263

Awodoyin, A.; N. Adetoro; P. Oke (2021). Perceived Research Skills of Graduating Library and Information Science (LIS) Undergraduates in a Nigerian University of Education. Library Philosophy & Practice, 1-23. http://pbidi.unam.mx:8080/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edo&AN=153746229&lang=es&site=eds-live

Basurto-Mendoza, S.; J. Moreira-Cedeño; A. Velásquez-Espinales; M. Rodríguez-Gámez (2021). Autoevaluación, Coevaluación y Heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i3.2408

Blanco, B.; S. Herrera; O. Reyes; M. Ugarte; R. Betancourt (2014). Dificultades en el desarrollo de las habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina. EduMeCentro, 6(1), 98-113. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100008&lng=es&tlng=es

Boud, D.; R. Lawson; D. Thompson (2013). Does Student Engagement in Self-Assessment Calibrate their Judgement over Time? Assessment and Evaluation in Higher Education, 38(8), 941-956. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.769198

Bozkurt, F. (2020). Teacher Candidates’ Views on Self and Peer Assessment as a Tool for Student Development. Australian Journal of Teacher Education, 45(1), 47-60. https://doi.org/10.14221/ajte.2020v45n1.4

Caba, L. (2023). Percepción de los estudiantes universitarios ante una estrategia de autoevaluación. Cuadernos de Pedagogía Universitaria, 20(39), 177-187. http://cuaderno.pucmm.edu.do/

Cáceres, M. ; G. García (2016). Determinantes que afectan la enseñanza de la metodología de las ciencias sociales: un estado del arte. Perfiles Educativos, XXXVIII(153), 51-64. https://doi.org/10.14507/epaa.v22n15.201

Carrillo-Larco, R. A. Carnero (2013). Autoevaluación de habilidades investigativas e intención de dedicarse a la investigación en estudiantes de primer año de medicina de una universidad privada en Lima, Perú. Revista Médica Herediana, 24(1), 17-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338030976004

Claure, J. (2019). Modelo didáctico para la enseñanza de la metodología de la investigación científica. Gaceta Médica Boliviana, 42(2), 199-201. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1012-29662019000200024&lng=es&tlng=es

Córdoba, G. (2006). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación, 39(7), 1-9. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie3972537

Cuétara, H.; E. Salcedo; D. Hernández (2016). La enseñanza de la estadística: antecedentes y actualidad en el contexto internacional y nacional. Atenas, 3(35). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055145009

Fernández, E.; A. Villavicencio (2017). Habilidades investigativas para trabajos de graduación. Academo, 4(1). https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/61/58

Hernández-Sampieri, R.; C. Fernández-Collado; P. Baptista-Lucio (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Illescas, P.; L. Bravo; B. Tolozano (2014). Las habilidades de investigación en estudiantes de Psicología de la Universidad de Guayaquil, Ecuador. Alteridad Revista de Educación, 9(2), 151-160. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467746089006

Jackson, D. (2014). Self-Assessment of Employability Skill Outcomes among Undergraduates and Alignment with Academic Ratings. Assessment and Evaluation in Higher Education, 39(1), 53-72. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.792107

Kajander-Unkuri, S.; H. Leino-Kilpi; J. Katajisto; R. Meretoja; A. Räisänen; M. Saarikoski; L. Salminen; R. Suhonen (2016). Congruence between Graduating Nursing Students’ Self-Sssessments and Mentors’ Assessments of Students’ Nurse Competence. Collegian, 23(3), 303-312. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2015.06.002

Kambourova, M. E. González-Agudelo; L. Grisalesfranco (2021). La autoevaluación del estudiante universitario: Revisión de la literatura. Teoría de la Educación. Revista Universitaria, 33(2), 217-264. https://doi.org/10.14201/teri.23672

Kevereski, L. (2017). (Self) Evaluation of Knowledge in Students’ Population in Higher Education in Macedonia. Research in Pedagogy, 7(1), 69-75. https://doi.org/10.17810/2015.49

Leach, L. (2012). Optional Self-Assessment: Some Tensions and Dilemmas. Assessment and Evaluation in Higher Education, 37(2), 137-147. https://doi.org/10.1080/02602938.2010.515013

Lopardo, H. (2019). La ciencia y el idioma. Acta Bioquímica Clínica Latinoamericana, 53(2), 159-160. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53560335003

Manzari, A. (2023). Reliability and Validity of Self-Assessments among Iranian EFL University Students. International Journal of Language Testing, 13(1). https://doi.org/10.22034/ijlt.2023.363420.1199

Máté, D.; É. Darabos (2017). Measuring the Accuracy of Self-Assessment among Undergraduate Students in Higher Education to Enhance Competitiveness. Journal of Competitiveness, 9(2), 78-92. https://doi.org/10.7441/joc.2017.02.06

Medina-Hernández, E.; J. Muñiz; D. Guzmán-Aguiar; A. Holguín-Higuita (2022). Recursos y estrategias para la enseñanza de la estadística y la analítica de datos en la educación superior. Formación Universitaria, 15(3), 61-68. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300061

Muñoz-Moreno, J.; L. Lluch (2021). Evaluación para el aprendizaje de los estudiantes universitarios en una realidad confinada. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 14(2), 37-50. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.2.003

Panadero, E.; D. García; J. Fernández; J. Fraile; I. Sánchez-Iglesias; G. Brown (2023). University Students’ Strategies and Criteria during Self?Assessment: Instructor’s Feedback, Rubrics, and Year Level Effects. European Journal of Psychology of Education, 38, 1031-1051. https://doi.org/10.1007/s10212-022-00639-4

Pasek de Pinto, E.; M. Mejía (2017). Proceso general para la evaluación formativa del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1). https://doi.org/10.15366/riee2017.10.1.009

Pavlova, I.; D. Remington; M. Horton; E. Tomlin; M. Hens; D. Chen; J. Willse; M. Schug (2021). An Introductory Biology Research-Rich Laboratory Course Shows Improvements in Students’ Research Skills, Confidence, and Attitudes. PLoS ONE, 16(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261278

Pawluk, S.; M. Zolezzi; D. Rainkie (2018). Comparing Student Self-Assessments of Global Communication with Trained Faculty and Standardized Patient Assessments. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 10(6), 779-784. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2018.03.012

Pérez-Reveles, M.; C. Topete-Barrera; L. Rodríguez-Salazar (2014). Modelo para la formación y el fortalecimiento de investigadores en las universidades. Investigación Administrativa, 114, 82-94. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456044957005

Torres, P.; C. Torres (2005). Formas de participación en la evaluación. Educere, 9(31), 487-496. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603109

Vázquez-Miraz, P.; C. Rentería; M. Martínez; K. Zapata (2020). Principales dificultades del alumnado universitario novel a la hora de elaborar un texto científico. Tejuelo, 32, 117-146. https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.117

Verano-Tacoronte, D.; A. Bolívar-Cruz; S. González-Betancor (2015). Autoevaluación: Una competencia crítica para la ingeniería industrial. DYNA, 82(194), 130-138. https://doi.org/10.15446/dyna.v82n194.47097

Vera-Rivero, D.; L. Chirino-Sánchez; L. Ferrer-Orozco; N. Blanco-Barbeito; M. Amechazurra-Oliva; D. Machado-Caraballo; K. Moreno-Rodríguez (2021). Autoevaluación de habilidades investigativas en alumnos ayudantes de una universidad médica de Cuba. Educación Médica, 22(1), 20-26. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.11.009

Published

2024-06-26