Gender inequalities in university work: research on vertical segregation in an Argentinean university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i29.1408

Abstract

Inequalities between men and women persist in different areas of life. The university as an institution of higher education is no stranger to this, as it is marked by practices, norms, institutional prescriptions and models of authority that produce, maintain and reproduce gender stereotypes and inequalities. In this regard, and although there has been progress in Argentina in terms of gender equality, inequalities at work in the educational sphere are still a concern. Considering this reality, we analyzed vertical segregation in the occupation of teaching and non-teaching positions in the Faculty of Psychology of the UNC (Argentina) through a quantitative descriptive study. We worked with the records of all the teachers (N=290, 34% male and 66% female) and non-teaching staff (N=69, 52.2% female and 47.8% male). The results provide evidence of vertical segregation processes in both groups, which is reflected not only in the hierarchy and time commitment of their positions but also in their political representation positions in the institution.

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Author Biographies

Débora Imhoff, Instituto de Investigaciones Psicológicas

Doctora en Psicología. Líneas de investigación: género, diversidad y justicia social; infancias, socialización y participación. Investigadora Asistente Instituto de Investigaciones Psicológicas (CONICET). Argentina.

Lorena Saletti-Cuesta, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad

Doctora en Psicología. Líneas de investigación: desigualdades y violencias de género; género y salud. Investigadora adjunta, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CONICET y UNC). Argentina.

Valentina Sosa, Instituto de Investigaciones Psicológica

Becaria interna doctoral de CONICET. Líneas de investigación: variables psico-sociales y psico-políticas vinculadas a la justificación de las violencias hacia las mujeres y el apoyo ciudadano a políticas públicas para mitigarlas; socialización de género.  Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi CONICET y UNC). Argentina. 

Mariana Zoe Arcanio, Universidad Internacional de La Rioja

Doctora en Semiótica. Líneas de investigación: género, juventudes, prospección laboral y profesional. Docente Investigadora en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR) e Investigadora Asociada Independiente en la Fundación para la Investigación Social Aplicada (iS+D). España.

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Published

2024-02-29