Indigenous women: experiences and meanings about the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1134

Abstract

Our research topic is the result of the second part of a study with indigenous women at the Universidad Autónoma Chapingo (UACh). The study analyzes the motives that led indigenous students to study a major at the UACh, their admission to the university, personal and academic obstacles in their stay at the university, and finally their personal and professional expectations. It is a qualitative, exploratory, descriptive research conducted under the phenomenological method. In-depth interviews were applied to nine indigenous women students of the UACh. The interviews were processed using Atlas ti 8.4 software, a program that facilitates the qualitative analysis of textual data. The methodological analysis of the results is based on the phenomenological posture, whose primary interest is centered on the individual's experience. We concluded that there are a variety of expectations and meanings around the university, and that these students expect to contribute to their families and communities of origin at the end of their studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Citlalli Melissa Segura Salazar, Universidad Autónoma Chapingo

Doctorante en Ciencias en Educación Agrícola Superior. Línea de investigación: Metodología e investigación en Educación Agrícola Superior. Universidad Autónoma Chapingo. México.

Yschel Soto Espinoza, Universidad Autónoma Chapingo

Doctora en Ciencias en Educación Agrícola Superior. Líneas de investigación: Educación agrícola, diseño curricular y educación a distancia. Profesora-investigadora, Universidad Autónoma Chapingo. México.

Willelmira Castillejos López, Universidad Autónoma Chapingo

Doctora en Humanidades (Lingüística). Líneas de investigación: Actitudes de hablantes monolingües y bilingües hacia variedades propias y ajenas, particularmente en escenarios de contacto lingüístico. Profesora–investigadora, Universidad Autónoma Chapingo. México.

Jessica Badillo Guzmán, Universidad Veracruzana

Maestra en Educación. Líneas de investigación: Políticas en educación superior, Innovación educativa y sustentabilidad, Estudiantes y egresados universitarios, Educación superior intercultural, internacionalización de la educación superior y gestión del aprendizaje. Profesora–investigadora, Universidad Veracruzana. México.

Published

2022-06-30