Situated, collective and mixed learning in diverse territories: the ‘tejedoras/es’ experience in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1543

Abstract

This work analyzes our experience as four researchers who participated in the Interinstitutional Program Specialty in Food Sovereignties and Strategic Local Incidence Management PIES-ÁGILES for its Spanish acronym), in the role of ‘tejedores’ or weavers. The program was conducted in 18 states of Mexico with 286 students who specialized in promoting agroecology and food sovereignty through collective proposals involving families, collectives and organizations. We ask, ¿what has been the role of weavers in the educational process aimed at the territorialization of agroecology? Making use of the triad methodology, we carried out an analysis of the educational practice during PIES-ÁGILES’ first generation (2021-2022). We found three characteristic structural axes of the program that transformed our educational practice: the situated educational process, collective learning through learning communities, and combined (online and face-to-face) learning. The importance of the student emerged as a catalyst for participatory processes linked to experience, assuming a leading role that also determined our path. The form of our educational work contributed to the territorialization of agroecological processes favoring autonomies and extensions from communities, but we also faced other challenges such as the need to address intercultural aspects, multiple activities and interdisciplinarity, among others.

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Author Biographies

Georgina Alethia Sánchez-Reyes, Centro de Investigación y Asistencia en Tecnología y Diseño del Estado de Jalisco A.C

Doctora en Ciencias en Desarrollo Rural Regional. Líneas de investigación: agrobiodiversidad, organización social, análisis territorial y del paisaje, saberes locales, etnobotánica y agroecología. Centro de Investigación y Asistencia en Tecnología y Diseño del Estado de Jalisco A.C. México.

Olga Evelyn Domené-Painenao , El Colegio de la Frontera Sur

Agroecóloga. Doctora en Ciencias en Ecología y Desarrollo Sustentable. Líneas de investigación: la visibilización del sujeto/a colectivo, situado e histórico y su rol en los procesos reapropiación y resignificación de las agroecologías en los territorios. El Colegio de la Frontera Sur. México.

Alan Heinze Yothers, Centro de Investigación y Asistencia en Tecnología y Diseño del Estado de Jalisco A.C

Candidato a Doctorado (Grupo de Ecología Forestal y Gestión Forestal). Investigador en el Centro de Investigación y Asistencia en Tecnología y Diseño del Estado de Jalisco A.C. México.

Teresita de Jesús Santiago Vera, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social

Doctora en Agroecología y Sociedad. Candidata al SNI. Líneas recientes de investigación: La milpa como estrategia de resiliencia en los agroecosistemas de Chiapas y las familias campesinas. Resiliencia y trasformación comunitaria. Procesos socioambientales y Salud. Investigadora en el Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social-Sureste. México.

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Published

2025-02-27