Original knowledge in the curricular program of alternative education institutions. The case of the Communal University Center of Valles Centrales-UACO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1532

Abstract

In view of the problems that the official Mexican educational system suffers in general, but particularly at the higher level, this essay proposes that the Centro Universitario Comunal de Valles Centrales de Oaxaca (hereinafter CUC-Valles), belonging to the Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca, in frank and overt contrast, is an institution of alternative education whose aim is to provide a higher level teaching-learning process attached to the importance of indigenous knowledge, its preservation, protection, strengthening and transmission, while promoting aspects such as the horizontality of knowledge, the eradication of exclusion, discrimination, hierarchization and individualism, as well as solidarity, sharing, collectivity and the firm conviction that another way of thinking, feeling, being and doing is possible. In this sense, after working with a critical perspective, underpinned by theoretical-reflexive analysis and under the proposal of deconstruction and educational resignification, CUC-Valles translates into an experience that points towards an education for life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jacob Guzmán Zacatula, Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca

Doctorante en Economía Política del Desarrollo.
 Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca. México.

Virginia Guadalupe Reyes de la Cruz, Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca

Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora-investigadora, Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca. México.

References

Aboites, H. (1997). Vientos del norte. TLC y privatización de la Educación Superior en México. México: UAM-Xochimilco; Plaza y Valdéz Editores.

Baronnet, B. (2017). Estrategias alternativas de educación en las luchas de los pueblos originarios en México. Educacao & Sociedade, 38(140), 689-704. https://www.redalyc.org/pdf/873/87353321010.pdf

Barrientos, A. (2021). Educación social, educación alternativa y las escuelas de segunda oportunidad: perspectivas globales y latinoamericanas. RES-Revista de Educación Social, (30), 129-155. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2021/05/res-32-andrea.pdf

Blanco, J. (2022). El colapso. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2022/09/13/opinion/019a1pol

Breidlid, A. (2016). Educación, conocimientos indígenas y desarrollo en el sur global. Cuestionando los conocimientos para un futuro sostenible. Buenos Aires: CLACSO.

Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.

Centro Universitario Comunal Valles Centrales (2023). UACO-Centro Universitario Comunal Valles Centrales. http://www.uacovallescentrales.edu.mx/

Dinerstein, A. (2016). Organizando la esperanza: utopías concretas pluriversales contra y más allá de la forma valor. Educacao & Sociedade, 37(135), 351-369. https://www.redalyc.org/revista.oa?id=873&numero=46871

Echeverría, B. (2010). Crisis civilizatoria. Entrepueblos. En Jiménez, Y. (ed.). Compartencia de haceres campesinos, educativos y organizativos comunitarios para afrontar problemas comunes. México: Casa de las preguntas.

Fromm, E. (1984). Sobre la desobediencia y otros ensayos. Argentina: Paidós. https://ecotropia.noblogs.org/files/2023/03/Sobre-la-desobediencia-y-otros-ensayos.pdf

Illich, I. (2006). Obras reunidas, vol. 1. México: Fondo de Cultura Económica.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2023). INEGI. https://www.inegi.org.mx/app/areasgeograficas/?ag=070000200293 - collapse-Indicadores

Maldonado, B. (2015). Perspectivas de la comunalidad en los pueblos indígenas de Oaxaca. Bajo el Volcán, 16(23), 151-169. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/1292/910

Martínez, J. (2015). Conocimiento y comunalidad. Bajo el volcán. Revista del Posgrado de Sociología, 16(23), 99-112. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/1289/907

Méndez, M. (2007). Hacia una propuesta de educación alternativa. Teoría y Praxis, (11), 64-79. https://www.udb.edu.sv/editorial/index.php/publicaciones/teoria_y_praxis/teoria_y_praxis_11

Nuncio, H. (2023). Reforma a la educación superior. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2023/09/21/opinion/018a1pol

Ochoa, M. (2010). AbacoenRed. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/01/Ejemplo-de-PERFIL-de-tesis.pdf

Ochoa, M. (s/f). AbacoenRed. https://abacoenred.com/educacion-alternativa/

Pérez, A. (2012). Crisis multidimensional y sostenibilidad de la vida. Revista Investigaciones Feministas, (2), 29-53. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2011.v2.38603

Pérez, M. (2017). El estado actual de los proyectos de educación alternativa en México. Revista Educarnos. https://revistaeducarnos.com/el-estado-actual-de-los-proyectos-de-educacion-alternativa-en-mexico/

Robles, S.; R. Cardoso (comps.) (2007). Floriberto Díaz. Escrito. Comunalidad, energía viva del pensamiento mixe. Ayuujktsënää´yën – ayuujkwënmää´ny – ayuujk mëk´äjtën. México: UNAM. https://formacion.ilsb.org.mx/wp-content/uploads/2021/10/Floriberto-Diaz.-Escrito_-Comunalidad-ene-Sofia-Robles-Hernandez-y-Rafael-Cardoso-Ji_compressed.pdf

Sección, X. (2023). Centro de Comunicación Social. Sección 22. Oaxaca. https://www.cencos22oaxaca.org/wp-content/uploads/2023/08/El_PTEO_frentealaspoliticaseducativasglobales2023.pdf

Secretaría de Educación Pública (08 de agosto de 2019). Gobierno del Estado de México. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM principios y orientacioín pedagoígica.pdf

Secretaría de Educación Pública (2022). Gobierno de México. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/792397/plan_de_estudio_para_la_educacion_preescolar_primaria_secundaria_2022.pdf

Secretaría de Educación Pública (2023). Gobierno de México. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/propuestaMCCEMS

Soto Barrientos, A. (2021). Educación social, educación alternativa y las escuelas de segunda oportunidad: perspectivas globales y latinoamericanas. RES-Revista de Educación Social, (32), 129-155. https://eduso.net/res/revista/32/el-tema-revisiones/educacion-social-educacion-alternativa-y-las-escuelas-de-segunda-oportunidad-perspectivas-globales-y-latinoamericanas

Stavenhagen, R. (2010). Los pueblos originarios: el debate necesario. Buenos Aires: CTA ediciones, CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20101117084419/Stavenhagen.pdf

Toledo, V. (2018). Detener el colapso: reto mayor de la ciencia. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2018/11/20/opinion/016a2pol

Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca (2021). UACO. https://uaco.edu.mx/

Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca (2022). Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca. https://uaco.edu.mx/

Van de Velde, H. (27 de febrero de 2007). AbacoenRed.

Van de Velde, H. (2014). Una síntesis. Cooperación genuina: un sueño a concretar que implica Educación Alternativa. En Ochoa, M.; C. Caballero; H. Van de Velde. Escenarios educativos alternativos populares, desde un ambiente virtual: ABACOenRed. Encuentros, sentidos y significados. Nicaragua: ABACOenRed, 110-117.

Published

2025-02-27