Original knowledge in the curricular program of alternative education institutions. The case of the Communal University Center of Valles Centrales-UACO
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1532Abstract
In view of the problems that the official Mexican educational system suffers in general, but particularly at the higher level, this essay proposes that the Centro Universitario Comunal de Valles Centrales de Oaxaca (hereinafter CUC-Valles), belonging to the Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca, in frank and overt contrast, is an institution of alternative education whose aim is to provide a higher level teaching-learning process attached to the importance of indigenous knowledge, its preservation, protection, strengthening and transmission, while promoting aspects such as the horizontality of knowledge, the eradication of exclusion, discrimination, hierarchization and individualism, as well as solidarity, sharing, collectivity and the firm conviction that another way of thinking, feeling, being and doing is possible. In this sense, after working with a critical perspective, underpinned by theoretical-reflexive analysis and under the proposal of deconstruction and educational resignification, CUC-Valles translates into an experience that points towards an education for life.Downloads
References
Aboites, H. (1997). Vientos del norte. TLC y privatización de la Educación Superior en México. México: UAM-Xochimilco; Plaza y Valdéz Editores.
Baronnet, B. (2017). Estrategias alternativas de educación en las luchas de los pueblos originarios en México. Educacao & Sociedade, 38(140), 689-704. https://www.redalyc.org/pdf/873/87353321010.pdf
Barrientos, A. (2021). Educación social, educación alternativa y las escuelas de segunda oportunidad: perspectivas globales y latinoamericanas. RES-Revista de Educación Social, (30), 129-155. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2021/05/res-32-andrea.pdf
Blanco, J. (2022). El colapso. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2022/09/13/opinion/019a1pol
Breidlid, A. (2016). Educación, conocimientos indígenas y desarrollo en el sur global. Cuestionando los conocimientos para un futuro sostenible. Buenos Aires: CLACSO.
Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.
Centro Universitario Comunal Valles Centrales (2023). UACO-Centro Universitario Comunal Valles Centrales. http://www.uacovallescentrales.edu.mx/
Dinerstein, A. (2016). Organizando la esperanza: utopías concretas pluriversales contra y más allá de la forma valor. Educacao & Sociedade, 37(135), 351-369. https://www.redalyc.org/revista.oa?id=873&numero=46871
Echeverría, B. (2010). Crisis civilizatoria. Entrepueblos. En Jiménez, Y. (ed.). Compartencia de haceres campesinos, educativos y organizativos comunitarios para afrontar problemas comunes. México: Casa de las preguntas.
Fromm, E. (1984). Sobre la desobediencia y otros ensayos. Argentina: Paidós. https://ecotropia.noblogs.org/files/2023/03/Sobre-la-desobediencia-y-otros-ensayos.pdf
Illich, I. (2006). Obras reunidas, vol. 1. México: Fondo de Cultura Económica.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2023). INEGI. https://www.inegi.org.mx/app/areasgeograficas/?ag=070000200293 - collapse-Indicadores
Maldonado, B. (2015). Perspectivas de la comunalidad en los pueblos indígenas de Oaxaca. Bajo el Volcán, 16(23), 151-169. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/1292/910
Martínez, J. (2015). Conocimiento y comunalidad. Bajo el volcán. Revista del Posgrado de Sociología, 16(23), 99-112. http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/1289/907
Méndez, M. (2007). Hacia una propuesta de educación alternativa. Teoría y Praxis, (11), 64-79. https://www.udb.edu.sv/editorial/index.php/publicaciones/teoria_y_praxis/teoria_y_praxis_11
Nuncio, H. (2023). Reforma a la educación superior. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2023/09/21/opinion/018a1pol
Ochoa, M. (2010). AbacoenRed. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/01/Ejemplo-de-PERFIL-de-tesis.pdf
Ochoa, M. (s/f). AbacoenRed. https://abacoenred.com/educacion-alternativa/
Pérez, A. (2012). Crisis multidimensional y sostenibilidad de la vida. Revista Investigaciones Feministas, (2), 29-53. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2011.v2.38603
Pérez, M. (2017). El estado actual de los proyectos de educación alternativa en México. Revista Educarnos. https://revistaeducarnos.com/el-estado-actual-de-los-proyectos-de-educacion-alternativa-en-mexico/
Robles, S.; R. Cardoso (comps.) (2007). Floriberto Díaz. Escrito. Comunalidad, energía viva del pensamiento mixe. Ayuujktsënää´yën – ayuujkwënmää´ny – ayuujk mëk´äjtën. México: UNAM. https://formacion.ilsb.org.mx/wp-content/uploads/2021/10/Floriberto-Diaz.-Escrito_-Comunalidad-ene-Sofia-Robles-Hernandez-y-Rafael-Cardoso-Ji_compressed.pdf
Sección, X. (2023). Centro de Comunicación Social. Sección 22. Oaxaca. https://www.cencos22oaxaca.org/wp-content/uploads/2023/08/El_PTEO_frentealaspoliticaseducativasglobales2023.pdf
Secretaría de Educación Pública (08 de agosto de 2019). Gobierno del Estado de México. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM principios y orientacioín pedagoígica.pdf
Secretaría de Educación Pública (2022). Gobierno de México. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/792397/plan_de_estudio_para_la_educacion_preescolar_primaria_secundaria_2022.pdf
Secretaría de Educación Pública (2023). Gobierno de México. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/propuestaMCCEMS
Soto Barrientos, A. (2021). Educación social, educación alternativa y las escuelas de segunda oportunidad: perspectivas globales y latinoamericanas. RES-Revista de Educación Social, (32), 129-155. https://eduso.net/res/revista/32/el-tema-revisiones/educacion-social-educacion-alternativa-y-las-escuelas-de-segunda-oportunidad-perspectivas-globales-y-latinoamericanas
Stavenhagen, R. (2010). Los pueblos originarios: el debate necesario. Buenos Aires: CTA ediciones, CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20101117084419/Stavenhagen.pdf
Toledo, V. (2018). Detener el colapso: reto mayor de la ciencia. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2018/11/20/opinion/016a2pol
Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca (2021). UACO. https://uaco.edu.mx/
Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca (2022). Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca. https://uaco.edu.mx/
Van de Velde, H. (27 de febrero de 2007). AbacoenRed.
Van de Velde, H. (2014). Una síntesis. Cooperación genuina: un sueño a concretar que implica Educación Alternativa. En Ochoa, M.; C. Caballero; H. Van de Velde. Escenarios educativos alternativos populares, desde un ambiente virtual: ABACOenRed. Encuentros, sentidos y significados. Nicaragua: ABACOenRed, 110-117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.