Traffic Security and Lifelong Learning in the Digital Era
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.vi15.568Abstract
Education in traffic security has been thoroughly studied in Latin America but little understood in Mexico; it involves demographic characteristics, educational level (and average literacy), as well as personal or collective identity. Adult education in traffic security requires that pedestrians, cyclists, motor bikers and car/ bus drivers assume their roles of responsibility and show their willingness to undertake joint actions aimed at improving such security. Traffic education can be understood as a process of learning and socialization of both intrinsic rules of conduct and clear, fair standards which pedestrians and drivers must know. This paper presents editorial opinions of columnists on government actions, or omissions, to implement traffic security programs in the State of Jalisco, Mexico, and especially for the Metropolitan Area of Guadalajara, to sensitize adult residents on an issue that should be an ongoing, lifelong learning.
Downloads
References
Ciclovías en México (s. f.). [consulta: 3 marzo 2017].
CONACULTA (2010). Encuesta Nacional de Hábitos, Prácticas y Consumo Culturales [consulta: 15 noviembre 2016].
Department of Education and Science (2000). Learning for Life: White Paper on Adult Education [consulta: 4 marzo 2017].
Discovery Channel Latin America (2008). Soluciones para el tránsito [documental televisivo en línea]. Transmitido el 28 de septiembre de 2008 [consulta: 4 marzo 2017].
El Informador (2013) [edición digital]. “Las calles tapatías le quedan chicas al creciente parque vehicular”. [consulta: 21 febrero 2017].
El Informador (2016) [edición digital]. “Multa de hasta 4,380 MXN o curso de cultura vial por infringir “Ley Bici”, 23 de septiembre de 2016. [consulta: 7 diciembre 2016].
García Garrido, J. L. (1971). Los fundamentos de la educación social. Madrid: Emesa.
Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Publishing. Gómez Rosales, A. (2011). El transporte público [consulta: 18 noviembre 2016].
Groeger, J.A. (2011). How many e’s in road safety? In: Porter, B.E. (ed.). Handbook of traffic psychology 3-12. San Diego: Elsevier Academic Press. doi:10.1016/B978-0-12-381984-0.10001-3.
Illich I. (1971). Deschooling Society. Londres: Calder and Boyars.
Instituto de Políticas para el Transporte y el Desarrollo (2013). Hacia una estrategia nacional integral de movilidad urbana. México: Movilidad Urbana Sustentable. [consulta: 15 noviembre 2016].
Instituto Nacional de Ecología y Cambio Climático (2011). Estudio de emisiones y actividad vehicular en la ZMG, Jalisco. [consulta: 4 marzo 2017].
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2015). Censo de población y vivienda 2015 anexo de la ZMG. [consulta: 30 octubre 2016].
Jeon, C. M. (2005). Addressing Sustainability in Transportation Systems: Definitions, Indicators, and Metrics. Journal of Infrastructure Systems 11(1): 31-50. doi: 10.1061/(ASCE)1076- 0342(2005)11:1(31).
McAnally, L. (2006). Madurez paradigmática y algunas repercusiones en las instituciones de educación superior. Acción Educativa, 6: 27-32.
Musa, S. (2016). Smart City Roadmap
Poó, F.M.; S.S. López, J. Tosi, M.I. Nucciarone y R.D. Ledesma (2015). Educación vial y movilidad en la infancia. Psicología Escolar e Educacional, 2: 387-395. doi:10.1590/2175-3539/2015/0192881
Rubio, C. (1 de enero de 2017). Superaría parque vehicular los 3.3 millones de autos. Mural, edición digital [consulta: 4 marzo 2017].
Salas, J.M. (2015). Percepción ciudadana de lo socio-urbano en la zona metropolitana de Guadalajara y el impacto en el mercado inmobiliario. Memorias del LI Congreso Nacional de Valuación 51(1).
Secretaría de Movilidad Jalisco (2013a). Ley de movilidad y transporte en la entidad [consulta: 2 marzo 2017].
—— (2013b). Reglamento de movilidad y transporte en la entidad.
Secretaría de Salud (2015). Programa de acción específico sobre seguridad vial 2013-2018 [consulta: 22 noviembre 2016].
Siegfried, U. (2006). Fundamentos filosóficos y empíricos de la investigación en ciencia de la educación. Educación XXI, pp.149-164. Madrid: UNED.
Sistema de Tren Eléctrico Urbano (2014). Arrancan obras de la Línea 3 del Tren Ligero. Publicado el 18 septiembre [consulta: 17 enero 2017].
Universidad de Guadalajara, Sistema UDGVIRTUAL (2014). Plan de estudios de la Licenciatura en Desarrollo Educativo [consulta 22 noviembre 2016].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.