The training of creative scientists with a regional perspective in public universities: a challenge

Authors

  • Maria del Rosario Pineda Lopez Universidad Veracruzana
  • Lázaro Rafael Sánchez-Velásquez Universidad Veracruzana
  • Enrique Alarcón-Gutiérrez Universidad Veracruzana
  • Edgar Eduardo Ruíz-Cervantes Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi19.514

Keywords:

creativity – Mexico – society – scientists – university

Abstract

Public universities have gradually becomecenters of training, cognitive and technological development, promoting a science somewhat dissociated from society and its problems, creating the need forinterdisciplinary and systemic platforms. Consideringcreative and collective approaches to educationwith a humanistic perspective would lead toa paradigm shift regardingthe socio-environmental crisis that we face, ata regional scale. Some reflections of the authors are presented, based on their teaching experience at the undergraduate and graduate levels, regarding the importance of eliminating rigid approaches and promoting creativity and collective intelligence. The need to integrate regional and local problems as elements that make research within universities more relevantis also discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria del Rosario Pineda Lopez, Universidad Veracruzana

Doctora en desarrollo comunitario. Académico de Universidad Veracruzana. Línea de Investigación: Biodiversidad gente y servicios ecosistémicos. Instituto de Biotecnología y Ecología Aplicada (INBIOTECA).

Lázaro Rafael Sánchez-Velásquez, Universidad Veracruzana

Doctor en biología. Académico de Universidad Veracruzana .Línea de Investigación: Biodiversidad gente y servicios ecosistémicos. Instituto de Biotecnología y Ecología Aplicada (INBIOTECA).

Enrique Alarcón-Gutiérrez, Universidad Veracruzana

Doctor en ciencias. Académico de Universidad Veracruzana. Línea de Investigación: Biodiversidad gente y servicios ecosistémicos. Instituto de Biotecnología y Ecología Aplicada (INBIOTECA).

Edgar Eduardo Ruíz-Cervantes, Universidad Veracruzana

Doctor en sociología. Técnico Académico Universidad Veracruzana. Línea de investigación: Diálogo de saberes y sustentabilidad humana para el buen vivir. Crentro de Eco-Alfabetización y Diálogo de Saberes (EcoDiálogo).

Published

2018-06-11