Construction and implementation of a model to predict the academic performance of university students using the Naïve Bayes algorithm

Authors

  • Andrés Rico Páez Instituto Politécnico Nacional
  • Nora Diana Gaytán Ramírez Instituto Politécnico Nacional
  • Daniel Sánchez Guzmán Instituto Politécnico Nacional

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi19.509

Keywords:

prediction – academic performance – data mining – predictive model – Naïve Bayes algorithm

Abstract

One of the most widely used applications of educational data mining is predicting academic performance. The aim of this paper is to present the construction, evaluation and implementation of a predictive model of the academic performance of university students by means of the data mining technique known as the Naïve Bayes algorithm. We collected data from 122 students as training for the algorithm and applied the model to predict the academic performance of 71 students. The results show that, in addition to obtaining predictions of academic performance, the predictive model also identifies the factors that influence it the most. This type of study allows teachers to design prevention strategies and identify students who are vulnerable to failure.

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Author Biographies

Andrés Rico Páez, Instituto Politécnico Nacional

Maestro en Ciencias en la especialidad de Ingeniería Eléctrica con opción en Comunicaciones. Estudiante del posgrado en Tecnología Avanzada en el Centro de Investigación de Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada, Unidad Legaría del Instituto Politécnico Nacional. Líneas de investigación: Educación y Ciencias de la Computación.

Nora Diana Gaytán Ramírez, Instituto Politécnico Nacional

Ingeniero en Comunicaciones y Electrónica. Estudiante del posgrado en Tecnología Avanzada en el Centro de Investigación de Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada, Unidad Legaría del Instituto Politécnico Nacional. Líneas de investigación: Educación y Ciencias de la Computación.

Daniel Sánchez Guzmán, Instituto Politécnico Nacional

Doctor en Tecnología Avanzada. Profesor en el Centro de Investigación de Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada, Unidad Legaría del Instituto Politécnico Nacional. Líneas de investigación: Educación, Sistemas de Gestión del Aprendizaje, Sistemas Inteligentes de tutoría, Herramientas Educativas Integradas y Ciencias de la Computación.

Published

2018-05-16