A characterization of the social context of professional practices in psychology at the Minuto de Dios University Corporation in Bello, Colombia, in 2014: a case study
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.vi14.217Keywords:
psychology, social context, professional practice, education, mental health, competences,Abstract
This study aimed to characterize the social context of the professional practice in psychology carried out by students of the Minuto de Dios University Corporation located in Bello, Colombia, in 2014, by identifying the characteristics of the institution, the population addressed, and the demands expressed to the practitioner, in order to formulate insights on the professional training of psychologists in their contexts of action. A descriptive case study was conducted using as a methodological strategy a documentary review of 259 projects and 259 final reports of practices, analyzed by means of frequency descriptive statistics. The highest percentage of agencies was found to correspond to educational institutions located in urban areas, and with a greater presence in the Municipality of Bello. The population studied was mostly adults, followed by youths and children. The main demands found, common to various occupational fields, were spending time with others, having a life project, family involvement, domestic violence, sex education, psychoactive drug misuse, mental health, and training in values.
Downloads
References
Alonso-Martín, P. (2010). “La valoración de la importancia de las competencias transversales: comparación de su percepción al inicio y final de curso en alumnos de psicología”. En: Revista de investigación educativa, 28(1), 119-140.
Arango, C. (2015). Intervención psicosocial en los tiempos del Postconflicto. Santiago de Cali: Red Colombiana de Psicología Comunitaria. Recuperado de: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=forums&srcid=MDEwMjYzMTI2MzIzNjA0ODUzMDMBMDIxNDg1MTI4NTM1 NDkyMTIwMTIBUGJZM1ktWGdEZ0FKATAuMgEBdjI
Cardona, J. (2012). “La definición del contexto de intervención en el trabajo social de casos”. Tesis doctoral. Universidad de las Islas Baleares, Palma de Mallorca. Recuperado de: http://dfts.uib.cat/digitalAssets/286/286359_Cardona_Cardona_Josefa.pdf
Castro, A. (2004). “Las competencias profesionales del psicólogo y las necesidades de perfiles profesionales en los diferentes ámbitos laborales”. Interdisciplinaria, 21(2), 117-152.
Charria, V. H., K. Sarsosa y F. Arenas (2011). “Construcción y validación de contenido de un diccionario de las competencias genéricas del psicólogo: Académicas, profesionales y laborales”. En: Interdisciplinaria, 28(2), 299-322.
Decreto 2376 de 2010. Diario oficial núm. 47757 de 1 de julio de 2010. Bogotá, Colombia, 1 de julio de 2010.
Galeano, M. E. (2007). Estrategias de intervención: El giro en la mirada. Medellín: La Carreta.
García, L. (2012). Pensar lo cotidiano. Ensayos hermenéuticos de la sociedad y la cultura. Medellín: UPB.
Japiassu, H. (1981). Introducción a la epistemología de la psicología. Bogotá: Centro de Enseñanza Desescolarizada, Universidad de Santo Tomás.
Juliao, C. G. (2011). El enfoque praxeológico. Bogotá: Uniminuto.
Ley 387 de 1997. Diario Oficial 43091 de 24 de julio de 1997. Bogotá, Colombia, 18 de julio de 1997.
Ley 1620 de 2013. Diario Oficial 48910 de septiembre 11 de 2013. Bogotá, Colombia, 11 de septiembre de 2013.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Ser Pilo Paga. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/w3-article-228881.html
Ministerio de Salud y Protección Social (2013). Plan Decenal de Salud Pública 2012-2021: La salud en Colombia la construyes tú. Bogotá, Colombia.
Morin, E. (1999). El Método. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra.
Roitter, M. M. (1996). La razón social de las empresas. Una investigación sobre los vínculos entre empresa y sociedad en Argentina. Buenos Aires: Centro de Estudios de Estado y Sociedad. Recuperado de: http://www.lasociedadcivil.org/wp-content/uploads/2014/11/mroitter.pdf
Sevillano, M. (2009). Competencias para el uso de herramientas virtuales en la vida, trabajo, y formación permanentes. Madrid: Pearson Educación.
Tobón, S. (2007). Formación Basada en Competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Trujillo, A. (2005). “Nuevas tecnologías y psicología. Una perspectiva actual”. En: Apuntes de Psicología. 23(3), 321-335.
UNESCO (2010). Orientaciones Técnicas Internacionales sobre Educación en Sexualidad. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183281s.pdf
UNODC/OMS (s.f.). Programa conjunto UNODC/OMS sobre el tratamiento y la atención de la drogodependencia. Recuperado de: https://www.unodc.org/docs/treatment/Brochures/JP_Brochure_-_Spanish.pdf
Uribe, A. F., A. Aristizabal, A. Barona y C. N. López (2009). “Competencias laborales del psicólogo javeriano en diferentes áreas aplicativas: Clínica, Educativa, Social y Organizacional”. En: Psicología desde el Caribe, 23, 21-45.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.