The teacher's professional performance in the development of the competence to conduct intervention projects
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.vi14.212Keywords:
skills, professional teaching performance, intervention projects, teaching strategies, advisory,Abstract
This qualitative research paper presents the main results between the professional performance of the teacher and the level of achievement of the skill to conduct intervention projects. The control group and the pilot group are compared in order to obtain the findings for the achievement of the skill to conduct intervention projects. The sample included all the students and teachers of both study groups. The students are currently studying the Bachelor’s degree in Education of a university in the metropolitan area of Guadalajara. The techniques used were group discussion, in-depth interview and participant observation. The data obtained allowed us to draw some conclusions about the importance of having a program oriented towards mastering skills in each subject. We concluded that achieving proficiency in a skill requires training future teachers under a new educational model that propitiates conducting research on their own educational practices.
Downloads
References
Alles, M. (2004). Desempeño por competencias. Evaluación de 360º. Buenos Aires: Granica.
Baptiste, I. (2001). “Qualitative data analysis: Common phases, strategic differences, Forum Qualitative Sozialforschung/forum”. En: Qualitative social research. Septiembre. Recuperado el 1 de marzo de 2006 de: http://www.qualitative research. Net/fqs-eng.htm.
Boscán, A. I. (2008). “El saber pedagógico del docente: ‘una reconstrucción biográfica’”. En: Revista de filosofía y socio-política de la educación, núm. 7. Venezuela, Universidad Simón Rodrí- guez, pp. 99-106.
Callejo Gallego, J. (2001). Los grupos de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel.
______ (2002). “Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación”. En: Revista Española de Salud Pública, 76 (5), 8. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdades.
Capllonch Bujosa, M. (2006). “Tecnologías de la información y la comunicación en la educación física de primaria: estudio sobre las posibilidades educativas” (tesis de doctorado). Barcelona: Universidad de Barcelona.
De Santos Velasco, F. J. (2005). “Desarrollo de la competencia intercultural en alumnado universitario: una propuesta formativa para la gestión de empresas multiculturales” (tesis de doctorado). Barcelona: Universitat de Barcelona.
Gil Flores, J. (1993). La metodología de investigación mediante grupos de discusión. Anuario Interuniversitario de Didáctica, 10-11, pp. 199-214.
Goetz, J. P. y M. D. LeCompte (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
González Maura, V. (2006). “¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica”. En: Revista Cubana de Educación Superior. 12 (1), 1-5.
Grinell, R. M. (1997). Social Work Research and Evaluation: Quantitative and Qualitative Approaches (5a. ed.). Illinois: E. E. Peacock Publishers.
Guerra López, I. (2007). Evaluación y mejora continua. Conceptos y herramientas para la medición y mejora del desempeño. Indiana: AuthorHouse.
Hernández Sampieri, R., C. Fernández Collado y P. Baptista Lucio (2003). Metodología de la Investigación. México: McGrawHill.
Krippendorff, K. (2002). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. México: Paidós.
Martínez Clares, P., M. Martínez Juárez y M. Muñoz Cantero (2008). “Aprendizaje de competencias en educación superior”. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e Educación, 16 (1-2), pp. 195-215.
Medina Rivilla, A. M., M. C. Domínguez Garrido y F. Riveiro Gonçalvez (2011). “Formación del profesorado universitario en las competencias docentes”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, núm. 17, Bogotá: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, pp. 119-138.
Molina Martín, S., M. T. Iglesias García y C. Diego Pérez (2010). “Integrando actividades de gestión de la información en educación superior. Una experiencia en informática educativa”. En: Contextos Educativos, núm. 13. La Rioja: Universidad de La Rioja, pp. 175-188.
Niethammer, L. (2007). “Contrastar métodos de recogida e interpretación de datos”. En: Historia, Antropología y Fuentes Orales, núm. 38., pp. 123-128.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: Sage Publications. Pick, S. y A. L. López Velasco de Faubert (2005). Cómo investigar en ciencias sociales. México: Trillas.
Pimienta Prieto, J. H. (2011). “Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias en educación superior”. En: Bordón. Revista de pedagogía, 63 (1). Madrid: Sociedad Española de Pedagogía, pp. 77 – 92.
Saavedra Regalado, M. S. (2001). Elaboración de tesis profesionales. México: Pax.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.