Ethical recommendations on the use of artificial intelligence (AI) in higher education: a systematic review

Authors

  • Leonel Alberto Valdez Corral Universidad de las Californias Internacional
  • Claudia Selene Tapia Ruelas Instituto Tecnológico de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1743

Abstract

Artificial Intelligence (AI) demonstrates its potential to address current educational challenges, but also raises new ethical concerns. This was a systematic review study with a qualitative analysis of 10 of the most recent studies between 2024 and 2025, compiled in three databases: Dialnet, Eric, and Scopus. A content analysis of the ethical recommendations of each study was performed using the qualitative program MAXQDA2022, obtaining statistics on codes and subcodes using visual tools. Additionally, AI tools such as ChatGPT, ChafPDF, and SCISPACE were used to conduct the research considering their ethical and responsible use. Ethical recommendations emerged from the use of AI and were placed into three categories, ordered from the highest to lowest number of coded segments: a) recommendations for institutions, b) methodological recommendations for teachers, and c) recommendations for students. The recommendations for institutions were identified as outstanding: the code: Training in the use of AI; For teachers: Promote the use of AI in training processes and create reflective spaces for the ethical use of AI; and for students: Assume responsibility for the use of AI in the final academic content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonel Alberto Valdez Corral, Universidad de las Californias Internacional

Maestro en Investigación Educativa. Líneas de investigación: Enseñanza Eficaz, Neurodidáctica, Neuropedagogía, Emociones Positivas. Docente en la Universidad de las Californias Internacional, México.

 

Claudia Selene Tapia Ruelas, Instituto Tecnológico de Sonora

Doctora en Planeación Estratégica. Líneas de investigación: Enseñanza Eficaz, Neurodidáctica, Neuropedagogía, Emociones Positivas. Profesora en el Instituto Tecnológico de Sonora, México.

References

Abu, K. M.; M. Saleh; S. Kamel; N. Yahya; R. Nayef; A. Fathy (2025). The extent of knowledge among faculty members at Jordanian universities regarding principles of AI ethics in scientific research and its guidelines. Journal of Lifestyle and SDGs Review, 5(2), 1-23. https://doi.org/10.47172/2965-730X.SDGsReview.v5.n02.pe03841

Adel, A.; N. Alani (2025). Can generative AI reliably synthesise literature? exploring hallucination issues in ChatGPT. AI & Soc. https://doi.org/10.1007/s00146-025-02406-7

Asiksoy, G. (2024). An investigation of university students’ attitudes towards artificial intelligence ethics. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 14(8), 153-169. https://doi.org/10.3991/ijep.v14i8.50769

Avello-Sáez, D.; N. Lucero-González; I. Villagrán (2024). Desarrollo de una declaración de uso de inteligencia artificial con una perspectiva de integridad académica en educación médica y ciencias de la salud. Revista Médica Clínica Las Condes, 35(5-6), 412-420. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2024.06.003

Aylsworth, T.; C. Castro (2024). Should I Use ChatGPT to Write My Papers?. Philosophy & Technology, 37(117), 1-28. https://doi.org/10.1007/s13347-024-00809-w

Barrios, I. (2023). Inteligencia artificial y redacción científica: aspectos éticos en el uso de las nuevas tecnologías. Medicina Clínica y Social, 7(2), 46-47. https://doi.org/10.52379/mcs.v7i2.278

Bottiglieri, L.; M. Irrazabal; C. Ramallo (2025). Educators in transition: unpacking argentinean teachers' attitudes towards ai in higher education. Íkala. Revista de Lenguaje y Cultura, 30(1), 1-20. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.355874

Cedeño, J.; I. Maitta; M. Vélez; J. Palomeque (2024). Investigación universitaria con inteligencia artificial. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 29(106), 817-830. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.23

Chao-Rebolledo, C.; M. Rivera-Navarro (2024). Usos y percepciones de herramientas de inteligencia artificial en la educación superior en México. Revista Iberoamericana de Educación, 95(1). 57-72. https://doi.org/10.35362/rie9516259

Cortés, M. (20 de febrero de 2025). La inteligencia artificial en educación: cinco transformaciones clave para 2025. Infobae. https://www.infobae.com/educacion/2025/02/20/la-inteligencia-artificial-en-la-educacion-cinco-transformaciones-clave-para-2025/

Ciapponi, A. (2021). La declaración prisma 2020: una guía actualizada para reportar revisiones sistemáticas. Evidencia, Actualización en la Práctica Ambulatoria, 24(3), 1-4. https://doi.org/10.51987/evidencia.v24i4.6960

Fajardo, G.; D. Ayala; E. Arroba; M. López (2023). Inteligencia artificial y la educación universitaria: Una revisión sistemática. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 8(1), 109-131. https://doi.org/10.33262/rmc.v8i1.2935

Fleischmann, K. (2024). Generative artificial intelligence in graphic design education: a student perspective. Canadian Journal of Learning and Technology, 50(1), 1-17. https://doi.org/10.21432/cjlt28618

Gallent-Torres, C.; A. Zapata-González; J. L. Ortego-Hernando (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2), 1-20. http://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

González, L.; A. Medina. (2023). Avances y desafíos éticos en la integración de la IA en la producción científica. Journal of Scientific Metrics and Evaluation, 1(1), 48-67. https://doi.org/10.69821/JoSME.v1iI.2

Jinendran, S.; K. Sibbu; R. Kuri (2023, November 27). Conducting effective research using SciSpace: a practical approach. Authorea. https://doi.org/10.22541/au.170111059.99508682/v1

Joshi, S. (2025). Análisis exhaustivo de las alucinaciones de IA: impactos y estrategias de mitigación para aplicaciones financieras y empresariales. Revista Internacional de Tecnología e Investigación de Aplicaciones Informáticas, 14(06), 38-50. https://ijcat.com/archieve/volume14/issue6/ijcatr14061003.pdf

Kamali, J.; M. Alpat; A. Bozkurt (2024). Al ethics as a complex and multifaceted challenge: decoding educators´ AI ethics alignment through the lens of activity theory. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(62), 1-20. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00496-9

Kroff, F.; D. Coria; C. Ferrada (2024). Inteligencia Artificial en la educación universitaria: Innovaciones, desafíos y oportunidades. Revista Espacios, 45(5), 120-135. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n05p09

Lemus, R. (2023). Evaluación del impacto de las inteligencias artificiales generativas (IAG) en el desarrollo de competencias transversales: un estudio de seguimiento en el aula universitaria. Abierta Anuario de Investigación, (17), 10-21. https://revistaabierta.monicaherrera.edu.sv/index.php/abierta/article/view/77

Mahn, G.; D. Goto (2024). Unmasking academic cheating behavior in the artificial intelligence era: evidence from Vietnamese undergraduates. Education and Information Technologies, 29, 1599-16025. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12495-4

Marcillo, K.; A. Cevallos; R. Gutiérrez (2023). Implicaciones de la inteligencia artificial en la educación superior. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 11(2), 15-27. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3742

Mateus, J.; N. Lugo; G. Cappello; M. Guerrero-Pico (2024). Communication educators facing the arrival of generative artificial intelligence: exploration in Mexico, Peru, and Spain. Digital Education Review, (45), 106-115. https://doi.org/10.1344/der.2024.45.106-114

Moukhliss, G.; K. Lahyani; G. Diab, G. (2024). The impact of artificial intelligence on research and higher education in Morocco. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(4), 1292-1300. https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i4.21511

Ng, D.; J. Leung; J. Su; R. Ng; S. Chu (2023). Teachers’ AI digital competencies and twenty-first century skills in the post-pandemic world. Educational technology research and development, 71(1), 137-161. https://doi.org/10.1007/s11423-023-10203-6

Observatorio de IA en Educación Superior. (2025). Inteligencia Artificial: Perspectivas y Desafíos desde la Visión del Estudiante (No. Informe OIAES#4). https://universidadeuropea.com/resources/media/documents/observatorio-IA-cuarto-informe-OIAES-mayo-25.pdf

OpenAI (2025). ChatGPT (versión 24 de junio) [Modelo de lenguaje de gran tamaño]. https://chatgpt.com/?model=auto

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2021). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: guía de inicio rápido. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa

Organization for Economic Cooperation and Development. (2024). Principles of AI. https://www.oecd.org/en/topics/ai-principles.html

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2024). Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389227

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2024). AI competency framework for teachers. Education 2030. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2025). Inteligencia artificial. https://www.unesco.org/es/artificial-intelligence

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2025a). Inteligencia artificial. https://www.unesco.org/es/artificial-intelligence

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2025b). AI competency framework for teachers. Education 2030. UNESCO. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2025c). Marco de competencias para estudiantes en materia de IA. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000393812

Page, P.; J. McKenzie; P. Bossuyt; I. Boutron; T. Hoffmann; C. Mulrow; L. Shamseer; J. Tetzlaff; E. Akl; S. Brennan; R. Chou; J. Glanville; J. Grimshaw; A. Hróbjartsson; M. Lalu; T. Li; E. Loder; E. Mayo-Wilson; S. McDonald; ... S. Alonso-Fernández (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas [The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews]. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Regulation (EU) 2024/1689, of 13 June 2024, laying down harmonised rules on artificial intelligence and amending Regulations (EC) No 300/2008, (EU) No 167/2013, (EU) No 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 and (EU) 2019/2144 and Directives 2014/90/EU, (EU) 2016/797 and (EU) 2020/1828 (Artificial Intelligence Act). Official Journal of the European Union, 32024R1689, de 12 of July of 2024. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj/eng

Ríos, I.; J. Mateus; D. Rivera; L. Ávila (2024). Percepciones de estudiantes latinoamericanos sobre el uso de la inteligencia artificial en la educación superior. Austral Comunicación, 13(1), 1-25. https://doi.org/10.26422/aucom.2024.1301.rio

Salgado, A. C. (2007). Investigación cualitativa, diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-80. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68601309

Sánchez, M.; E. Carbajal (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria: ¿Salió el genio de la lámpara?. Perfiles Educativos, 45[Especial], 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61692

Tamayo, V.; Y. Romero; S. Zapata; R. Sánchez (2024). Integración de la inteligencia artificial en la enseñanza universitaria para optimizar el proceso de aprendizaje. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 9(2), 68-94. https://doi.org/10.33262/rmc.v9i2.3104

Ullah, M.; S. Binn; M. Kamel (2024). Evaluación de las directrices sobre el uso de herramientas de inteligencia artificial generativa en universidades: una encuesta de las 50 mejores universidades del mundo. Big Data and Cognitive Computing, 8(12), 1-16. https://doi.org/10.3390/bdcc8120194

Villegas-José, V.; M. Delgado-García (2024). Inteligencia artificial: revolución educativa innovadora en la Educación Superior [Artificial Intelligence: innovative educational revolution in Higher Education]. Revista de Medios y Educación, 71, 159-177. https://doi.org/10.12795/pixelbit.107760

Zoew, P. (20 de marzo de 2025). Cómo utilizar ChatPDF.com: la guía completa. PDFgear. https://www.pdfgear.com/es/blog/como-usar-chatpdf.htm

Published

2025-10-30