Ethical challenges of the use of artificial intelligence. An approach from the perception of university students
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1720Abstract
Artificial intelligence (AI) tools offer significant opportunities to transform teaching-learning processes, but they present various ethical and practical challenges in their educational integration. The objective of this study was to analyze the perceptions of university students about the access, use and ethical and critical appropriation of AI tools in academic contexts. Using a qualitative descriptive methodology, structured interviews were applied to 76 students from six educational programs of the Faculty of Law and Social Sciences of the Autonomous University of Tamaulipas. The findings reveal widespread but superficial access to tools such as ChatGPT, used for writing and quickly producing teaching materials. Students perceive an informal and sporadic use of AI by teachers, identifying the lack of specific training, generational resistance, and insufficient technological infrastructure as the main limitations. The existence of unethical practices is recognized, such as deliberate plagiarism, derived from a lack of knowledge about how to declare AI-generated sources. It concludes by emphasizing the need for clear institutional guidelines, specific teacher-student training, and investment in technological infrastructure to promote an ethical, critical, and meaningful use of AI in higher education.
Downloads
References
Alonso-Rodríguez, A. (2024). Hacia un marco ético de la Inteligencia Artificial en la educación. Teoria de La Educacion, 36(2), 79-98. https://doi.org/10.14201/teri.31821
Becerra-Peña, D.; J. Rodríguez; P. Gutiérrez (2023). TIC y educación superior en México: un análisis de productividad a nivel estatal. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 13(26), 1-17. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1379
Beltrán, R. (2023). Brecha digital después de la pandemia. Indicadores de inclusión digital en el sector educativo. Revista Innova Educación, 5(2), 29-44. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.02.002
Bravo-Mancero, J. (2022). Investigación social en comunicación. Metodologías cuantitativa cualitativa y participativa. UNACH. https://doi.org/10.37135/u.editorial.05.57
Cabero-Almenara, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24(1), 4-6. https://doi.org/10.15359/ree.24-s.2
Cornejo-Plaza, I.; R. Cippitani (2023). Consideraciones éticas y jurídicas de la IA en Educación Superior: Desafíos y Perspectivas. Revista de Educacion y Derecho, 28. https://doi.org/10.1344/REYD2023.28.43935
Cuevas, R.; S. Alcántara; B. Martínez (2024). Transformando la Educación en México: La Inteligencia Artificial como Motor para el Desarrollo de Competencias. RILCO, 52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9527918
De León, C.; A. Ábrego; L. Gutiérrez (2024). La brecha de conocimiento sobre inteligencia artificial entre catedráticos y estudiantes universitarios en Guatemala: percepción desde el punto de vista del docente. Espacios, 45(02), 16-28. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n02p02
Dellepiane, P.; P. Guidi (2023). La inteligencia artificial y la educación. Retos y oportunidades desde una perspectiva ética. Questión/Cuestión, 3(76), e859. https://doi.org/10.24215/16696581e859
Escalante-Jiménez, J. (2024). Actitud de los estudiantes universitarios de educación ante el uso de la inteligencia artificial. Ciencia y Sociedad, 49(2), 3-17. https://doi.org/10.22206/cys.2024.v49i2.3082
Fernández-Otoya, F.; J. Cabero-Almenara; G. Pérez-Postigo; J. Bravo; M. Alcázar-Holguin; M. Vilca-Rodríguez (2024). Digital and Information Literacy in Basic-Education Teachers: A Systematic Literature Review. Edu.Sci. Education Sciences, 127(14), 1-20. https://doi.org/10.3390/educsi14020127
Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research (4th ed.). SAGE Publications.
Flick, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. España: Morata.
García-Peñalvo, F.; F. Llorens-Largo; J. Vidal (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 27(1), 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716
Hernández-Sampieri, R.; C. Fernández-Collado; P. Baptista (2014). Metodología de la Investigación (6th ed.). México: Mc Graw Hill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Jensen, K. (2014). La comunicación y los medios. Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. México: Fondo de Cultura Económica.
Lemus-Pool, M.; C. Bárcenas (2021). Niveles de conectividad en la nueva normalidad escolar: el caso de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Argumentos, Estudios Críticos de La Sociedad, 96(2), 179-198. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/ argumentos/2021962-08
Lemus-Pool, M.; C. Bárcenas; A. Barranquero (2020). Evolución de la navegación de los jóvenes en internet: el caso de los estudiantes de la zona sur de Tamaulipas. Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, 9(2), 28-50. https://doi.org/https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12688
Lemus-Pool, M.; C. Bárcenas; J. Gómez (2020). Jóvenes y tecnologías digitales. Diagnóstico del uso y apropiación de plataformas digitales en la zona conurbada del sur de Tamaulipas. CienciaUAT, 14(2), 87. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i2.1359
Llanga, E.; C. Andrade; M. Guacho (2023). Tensiones y consensos en torno a los fenómenos educación, tics y políticas públicas: reflexiones desde el saber y poder. Cuestiones Políticas, 41(77), 596-611. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4177.40
Lugo, L.; M. Barrera (2024). Actualización sobre el concepto de brecha digital en tiempos de la inteligencia artificial: hacia una propuesta cualitativa. Sintaxis, 13, 49-78. https://doi.org/10.36105/stx.2024n13.05
Manyika, J.; J. Silberg; B. Presten (2019). What do we do about biases in AI? Harvard Business Review, 1, 1-15. https://hbr.org/2019/10/what-do-we-do-about-the-biases-in-ai
Monje-Álvarez, C. (2017). Metodología de la Investigación Cuantitativa y cualitativa. Guía Didáctica (2nd ed.). Colombia: Universidad Surcolombiana.
Moreno, J. (2009). Diagnóstico de los usos e incorporación de las TIC en un escenario universitario. In Aprender y enseñar con TIC en educación superior: Contribuciones desde el Socioconstructivismo. México: UNAM.
Murtadho, M.; R. Rohmah; Z. Jamilah; M. Furqon (2023). The Role of Digital Literacy in Improving Students’ Competence In Digital Era. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 8(2), 1-8. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v8i2.2328
Ñaupas, H.; M. Valdivia; J. Palacios; H. Romero (2018). Metodología de la Investigación. Cuantitativa, cualitativa y redacción de tesis. Colombia: Ediciones de la U. http://librodigital.sangregorio.edu.ec/librosusgp/B0028.pdf
Pardo, W. (2023). Inteligencia artificial (IA) y aspectos éticos en el contexto de las competencias digitales del docente universitario. Tesis de grado. España: Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/server/api/core/bitstreams/d945b4c3-b4ae-4eca-9bda-f9f8f41bd736/content
Perera, R.; G. Dorantes (2024). Cultura digital y percepción de los estudiantes de la UNAM sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en línea durante la pandemia COVID-19. Revista Mexicana de Opinión Pública, 36, 189–203. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2024.36.86593
Pérez-Valles, C.; E. Reeves (2023). Educación inclusiva digital: Una revisión bibliográfica actualizada. Las brechas digitales en la educación inclusiva. Actualidades Investigativas en Educación, 23(3), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54680
Ramos-Alcocer, F. (2023). Apuntes para la Historia de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Boletín del Instituto de Investigaciones Históricas, 66(52), 40-51. https://boletindelinstitutodeinvestigacioneshistoricas.uat.edu.mx/index.php/boletin/article/view/66/52
Ríos, I.; J. Mateus; D. Rivera-Rogel; L. Ávila (2024). Percepciones de estudiantes latinoamericanos sobre el uso de la Inteligencia Artificial en la educación superior. Austral Comunicacion, 13(1). https://doi.org/10.26422/aucom.2024.1301.rio
Secretaría Académica FADYCS. (2025). Total de alumnos y docentes. Comunicación interna No. 0368/2025. Comunicación Interna No. 0368/2025. https://bit.ly/4hS6v2I
Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento. México: Universidad Autónoma Metropolitana. https://www.cua.uam.mx/pdfs/coplavi/s_p/doc_ng/validacion-de-instrumentos-de-medicion.pdf
Tamkin, A.; D. Ganguli (2021). How Large Language Models Will Transform Science, Society, and AI. USA: Stanford University Human Centered Artificial Intelligence. https://hai.stanford.edu/news/how-large-language-models-will-transform-science-society-and-ai
Torres, E.; V. Ibañez; C. Mendoza; M. Yucra; P. Bejar; G. Flores; J. Supo; B. Puma; O. Mamani (2023). Propuesta metodológica en la enseñanza universitaria con la inteligencia artificial. En Torres, E.; V. Ibañez; Ch. Mendoza; M. Yucra; P. Bejar; G. Flores; J. Supo; B. Puma; O. Mamani (eds.). Abordagens sobre ensino-aprendizagem e formação de professores. Editora Científica Digital, 127-140. https://doi.org/10.37885/230613271
UAT (2024). Gobernador y rector hacen entrega histórica de equipos de cómputo a estudiantes y docentes de la UAT. Página Noticias. México: UAT. https://www.uat.edu.mx/noticias/Paginas/Noticia.aspx?nid=423
Ussarn, A.; P. Pimdee; T. Kantathanawat (2022). Needs assessment to promote the digital literacy among students in Thai community colleges. International Journal of Evaluation and Research in Education, 11(3), 1278-1284. https://doi.org/10.11591/ijere.v11i3.23218
Valencia, A.; R. Figueroa (2023). Incidencia de la Inteligencia Artificial en la educación. Educatio Siglo XXI, 41(3), 235-264. https://doi.org/10.6018/educatio.555681
Vélez, R.; D. Muñoz; P. Leal-Orellana; A. Ruiz-Garrido (2024). Uso de Inteligencia Artificial en educación superior y sus implicancias éticas. Mapeo sistemático de literatura. Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, 28. https://doi.org/10.25267/hachetetepe.2024.i28.1105
Wang, N.; X. Wang; Y. Su (2024). Critical analysis of the technological affordances, challenges and future directions of Generative AI in education: a systematic review. Asia Pacific Journal of Education, 44(1), 139-155. https://doi.org/10.1080/02188791.2024.2305156
Zamora, R. (2017). La brecha digital en la educación primaria de la cuidad de México. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/VE14.381.pdf
Zazueta-López, D.; M. Morales-Avila; S. Romero-Rubio; J. Zazueta-López (2024). Desafíos y oportunidades de la inteligencia artificial en la educación y en el mercado laboral. Revista Pares-Ciencias Sociales, 4(1), 9-28. https://orcid.org/0000-0003-1885-754X
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.











