Ethical challenges of the use of artificial intelligence. An approach from the perception of university students

Authors

  • María Consuelo Lemus Pool Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • César Bárcenas Curtis Universidad Autónoma de Tamaulipas
  • Arely Socorro Millán Orozco Universidad Autónoma de Tamaulipas

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1720

Abstract

Artificial intelligence (AI) tools offer significant opportunities to transform teaching-learning processes, but they present various ethical and practical challenges in their educational integration. The objective of this study was to analyze the perceptions of university students about the access, use and ethical and critical appropriation of AI tools in academic contexts. Using a qualitative descriptive methodology, structured interviews were applied to 76 students from six educational programs of the Faculty of Law and Social Sciences of the Autonomous University of Tamaulipas. The findings reveal widespread but superficial access to tools such as ChatGPT, used for writing and quickly producing teaching materials. Students perceive an informal and sporadic use of AI by teachers, identifying the lack of specific training, generational resistance, and insufficient technological infrastructure as the main limitations. The existence of unethical practices is recognized, such as deliberate plagiarism, derived from a lack of knowledge about how to declare AI-generated sources. It concludes by emphasizing the need for clear institutional guidelines, specific teacher-student training, and investment in technological infrastructure to promote an ethical, critical, and meaningful use of AI in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Bárcenas Curtis, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Doctor en Ciencias Políticas y Sociales, especializado en Comunicación. SNI 1. Profesor en la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. México.

References

Alonso-Rodríguez, A. (2024). Hacia un marco ético de la Inteligencia Artificial en la educación. Teoria de La Educacion, 36(2), 79-98. https://doi.org/10.14201/teri.31821

Becerra-Peña, D.; J. Rodríguez; P. Gutiérrez (2023). TIC y educación superior en México: un análisis de productividad a nivel estatal. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 13(26), 1-17. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1379

Beltrán, R. (2023). Brecha digital después de la pandemia. Indicadores de inclusión digital en el sector educativo. Revista Innova Educación, 5(2), 29-44. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.02.002

Bravo-Mancero, J. (2022). Investigación social en comunicación. Metodologías cuantitativa cualitativa y participativa. UNACH. https://doi.org/10.37135/u.editorial.05.57

Cabero-Almenara, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24(1), 4-6. https://doi.org/10.15359/ree.24-s.2

Cornejo-Plaza, I.; R. Cippitani (2023). Consideraciones éticas y jurídicas de la IA en Educación Superior: Desafíos y Perspectivas. Revista de Educacion y Derecho, 28. https://doi.org/10.1344/REYD2023.28.43935

Cuevas, R.; S. Alcántara; B. Martínez (2024). Transformando la Educación en México: La Inteligencia Artificial como Motor para el Desarrollo de Competencias. RILCO, 52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9527918

De León, C.; A. Ábrego; L. Gutiérrez (2024). La brecha de conocimiento sobre inteligencia artificial entre catedráticos y estudiantes universitarios en Guatemala: percepción desde el punto de vista del docente. Espacios, 45(02), 16-28. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n02p02

Dellepiane, P.; P. Guidi (2023). La inteligencia artificial y la educación. Retos y oportunidades desde una perspectiva ética. Questión/Cuestión, 3(76), e859. https://doi.org/10.24215/16696581e859

Escalante-Jiménez, J. (2024). Actitud de los estudiantes universitarios de educación ante el uso de la inteligencia artificial. Ciencia y Sociedad, 49(2), 3-17. https://doi.org/10.22206/cys.2024.v49i2.3082

Fernández-Otoya, F.; J. Cabero-Almenara; G. Pérez-Postigo; J. Bravo; M. Alcázar-Holguin; M. Vilca-Rodríguez (2024). Digital and Information Literacy in Basic-Education Teachers: A Systematic Literature Review. Edu.Sci. Education Sciences, 127(14), 1-20. https://doi.org/10.3390/educsi14020127

Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research (4th ed.). SAGE Publications.

Flick, U. (2015). El diseño de Investigación Cualitativa. España: Morata.

García-Peñalvo, F.; F. Llorens-Largo; J. Vidal (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 27(1), 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Hernández-Sampieri, R.; C. Fernández-Collado; P. Baptista (2014). Metodología de la Investigación (6th ed.). México: Mc Graw Hill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf

Jensen, K. (2014). La comunicación y los medios. Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. México: Fondo de Cultura Económica.

Lemus-Pool, M.; C. Bárcenas (2021). Niveles de conectividad en la nueva normalidad escolar: el caso de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Argumentos, Estudios Críticos de La Sociedad, 96(2), 179-198. https://doi.org/10.24275/uamxoc-dcsh/ argumentos/2021962-08

Lemus-Pool, M.; C. Bárcenas; A. Barranquero (2020). Evolución de la navegación de los jóvenes en internet: el caso de los estudiantes de la zona sur de Tamaulipas. Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, 9(2), 28-50. https://doi.org/https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12688

Lemus-Pool, M.; C. Bárcenas; J. Gómez (2020). Jóvenes y tecnologías digitales. Diagnóstico del uso y apropiación de plataformas digitales en la zona conurbada del sur de Tamaulipas. CienciaUAT, 14(2), 87. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i2.1359

Llanga, E.; C. Andrade; M. Guacho (2023). Tensiones y consensos en torno a los fenómenos educación, tics y políticas públicas: reflexiones desde el saber y poder. Cuestiones Políticas, 41(77), 596-611. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4177.40

Lugo, L.; M. Barrera (2024). Actualización sobre el concepto de brecha digital en tiempos de la inteligencia artificial: hacia una propuesta cualitativa. Sintaxis, 13, 49-78. https://doi.org/10.36105/stx.2024n13.05

Manyika, J.; J. Silberg; B. Presten (2019). What do we do about biases in AI? Harvard Business Review, 1, 1-15. https://hbr.org/2019/10/what-do-we-do-about-the-biases-in-ai

Monje-Álvarez, C. (2017). Metodología de la Investigación Cuantitativa y cualitativa. Guía Didáctica (2nd ed.). Colombia: Universidad Surcolombiana.

Moreno, J. (2009). Diagnóstico de los usos e incorporación de las TIC en un escenario universitario. In Aprender y enseñar con TIC en educación superior: Contribuciones desde el Socioconstructivismo. México: UNAM.

Murtadho, M.; R. Rohmah; Z. Jamilah; M. Furqon (2023). The Role of Digital Literacy in Improving Students’ Competence In Digital Era. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 8(2), 1-8. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v8i2.2328

Ñaupas, H.; M. Valdivia; J. Palacios; H. Romero (2018). Metodología de la Investigación. Cuantitativa, cualitativa y redacción de tesis. Colombia: Ediciones de la U. http://librodigital.sangregorio.edu.ec/librosusgp/B0028.pdf

Pardo, W. (2023). Inteligencia artificial (IA) y aspectos éticos en el contexto de las competencias digitales del docente universitario. Tesis de grado. España: Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/server/api/core/bitstreams/d945b4c3-b4ae-4eca-9bda-f9f8f41bd736/content

Perera, R.; G. Dorantes (2024). Cultura digital y percepción de los estudiantes de la UNAM sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en línea durante la pandemia COVID-19. Revista Mexicana de Opinión Pública, 36, 189–203. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2024.36.86593

Pérez-Valles, C.; E. Reeves (2023). Educación inclusiva digital: Una revisión bibliográfica actualizada. Las brechas digitales en la educación inclusiva. Actualidades Investigativas en Educación, 23(3), 1-24. https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54680

Ramos-Alcocer, F. (2023). Apuntes para la Historia de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Boletín del Instituto de Investigaciones Históricas, 66(52), 40-51. https://boletindelinstitutodeinvestigacioneshistoricas.uat.edu.mx/index.php/boletin/article/view/66/52

Ríos, I.; J. Mateus; D. Rivera-Rogel; L. Ávila (2024). Percepciones de estudiantes latinoamericanos sobre el uso de la Inteligencia Artificial en la educación superior. Austral Comunicacion, 13(1). https://doi.org/10.26422/aucom.2024.1301.rio

Secretaría Académica FADYCS. (2025). Total de alumnos y docentes. Comunicación interna No. 0368/2025. Comunicación Interna No. 0368/2025. https://bit.ly/4hS6v2I

Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento. México: Universidad Autónoma Metropolitana. https://www.cua.uam.mx/pdfs/coplavi/s_p/doc_ng/validacion-de-instrumentos-de-medicion.pdf

Tamkin, A.; D. Ganguli (2021). How Large Language Models Will Transform Science, Society, and AI. USA: Stanford University Human Centered Artificial Intelligence. https://hai.stanford.edu/news/how-large-language-models-will-transform-science-society-and-ai

Torres, E.; V. Ibañez; C. Mendoza; M. Yucra; P. Bejar; G. Flores; J. Supo; B. Puma; O. Mamani (2023). Propuesta metodológica en la enseñanza universitaria con la inteligencia artificial. En Torres, E.; V. Ibañez; Ch. Mendoza; M. Yucra; P. Bejar; G. Flores; J. Supo; B. Puma; O. Mamani (eds.). Abordagens sobre ensino-aprendizagem e formação de professores. Editora Científica Digital, 127-140. https://doi.org/10.37885/230613271

UAT (2024). Gobernador y rector hacen entrega histórica de equipos de cómputo a estudiantes y docentes de la UAT. Página Noticias. México: UAT. https://www.uat.edu.mx/noticias/Paginas/Noticia.aspx?nid=423

Ussarn, A.; P. Pimdee; T. Kantathanawat (2022). Needs assessment to promote the digital literacy among students in Thai community colleges. International Journal of Evaluation and Research in Education, 11(3), 1278-1284. https://doi.org/10.11591/ijere.v11i3.23218

Valencia, A.; R. Figueroa (2023). Incidencia de la Inteligencia Artificial en la educación. Educatio Siglo XXI, 41(3), 235-264. https://doi.org/10.6018/educatio.555681

Vélez, R.; D. Muñoz; P. Leal-Orellana; A. Ruiz-Garrido (2024). Uso de Inteligencia Artificial en educación superior y sus implicancias éticas. Mapeo sistemático de literatura. Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, 28. https://doi.org/10.25267/hachetetepe.2024.i28.1105

Wang, N.; X. Wang; Y. Su (2024). Critical analysis of the technological affordances, challenges and future directions of Generative AI in education: a systematic review. Asia Pacific Journal of Education, 44(1), 139-155. https://doi.org/10.1080/02188791.2024.2305156

Zamora, R. (2017). La brecha digital en la educación primaria de la cuidad de México. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/VE14.381.pdf

Zazueta-López, D.; M. Morales-Avila; S. Romero-Rubio; J. Zazueta-López (2024). Desafíos y oportunidades de la inteligencia artificial en la educación y en el mercado laboral. Revista Pares-Ciencias Sociales, 4(1), 9-28. https://orcid.org/0000-0003-1885-754X

Published

2025-10-30