Higher Education in the Digital Age: Artificial Intelligence as a Trasformation Tool
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i34.1715Abstract
The purpose of this essay is to present theoretical elements that contribute to the enrichment of the analysis of the implementation of Artificial Intelligence (AI) in Higher Education Institutions (HEI), through a systematic review of the literature that contributes to this important field. The interest aroused by the irruption of AI in higher education has generated changes in teaching and learning. In view of this, the potential of AI in the field of education is considered as a tool to improve the quality of education and the contribution to the preparation of students to enter the labor market. In addition, the development that AI has had by the different educational universities in the world and the integration of these in their curricula and programs of study adapting them to the demands of the labor market is studied. It is concluded that AI is not only considered a technological tool, but operates as a catalyst for change that requires universities to review and rethink their educational strategies adjusting to the current times that humanity is living in the digital age.
Downloads
References
Abdala, M.; S. Eussler; S. Soubie (2019). La política de la inteligencia artificial: sus usos en el sector público y sus implicaciones regulatorias. Documento de trabajo n.o 185. CIPPEC. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2019/10/185-DT-AbdalaLacroix-y-Soubie-La-pol%C3%ADtica-de-la-Inteligencia-Artifici....pdf
Basco, A.; G. Beliz; D. Coatz; P. Garnero (2018). Industria 4.0: Fabricando el Futuro. https://doi.org/10.18235/0001229
Chávez, M.; E. Martínez; E. Degante; E. Godoy; Y. Martínez (2023). Inteligencia artificial generativa para fortalecer la educación superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(3), 767-784. https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1113
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2024). Índice Latinoamericano de Inteligencia Artificial (ILIA). https://www.cepal.org/es/comunicados/indice-latinoamericano-inteligencia-artificial-ilia-mantiene-chile-brasil-uruguay-como
Díaz, T.; P. Alemán (2011). La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(23). https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/149
Diaz, J.; R. Molina; C. Bayas; A. Ruiz (2024). Asistencia de la inteligencia artificial generativa como herramienta pedagógica en la educación superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Information, 12(26), 61-76. https://doi.org/10.36825/RITI.12.26.006
Donaire, J.; M. Puntí; K. Zerva; R. Camprubí; N. Galí (2025). De la tiza al chip: el uso de la inteligencia artificial en las aulas. España: Universidad de Girona. https://creativecommons.org//licenses/by-sa/4.0/deed.ca
Fernández, G.; L. Orellano (2024).. Regulaciones para la Inteligencia Artificial Generativa (IAG) en educación superior. Cuadernos del ISTeC (7). Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata. http://humadoc.mdp.edu.ar:8080/xmlui/handle/123456789/1458
Ferrer, L. (2020). El COVID 19: Impacto psicológico en los seres humanos. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 4(7), 188-199. http://dx.doi.org/10.35381/s.v.v4i7.670
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimid. México: Siglo XXI editores.
Gallent-Torres, C.; A. Zapata-González; J. Ortego-Hernando (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial Generativa en la educación superior: un enfoque en la ética y la integridad académica. RELIEVE. 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
Gamboa, M.; D. Presa (2023). Convivir con inteligencias artificiales en la educación superior: Retos y estrategias. Perfiles Educativos, 45(Especial), 56-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61691
García, D. (2024). Aplicación de imágenes generativas por inteligencia artificial en proyectos audiovisuales. Tesis de maestría. España: Universidad Rey Juan Carlos. https://hdl.handle.net/10115/33714
González, J.; F. Villota; A. Moscoso; S. Garces; B. Bazurto (2023). Aplicación de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Dominio De Las Ciencias, 9(3), 1097-1108. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3488
Haugeland, J. (1988). La inteligencia artificial. Traducido por Irene Tulli de Firmani. México: Editor Siglo XXI.
León, A. (2007). Qué es la educación. Educere 11(39), 595-604. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35640844003
Raygoza, M.; J. Orduño; A. Mercado; J. Ling; F. Murrieta (2024). Depresión y Ansiedad en la Deserción Académica: Exploración de Machine Learning como Estrategia para su Prevención. Revista de Administración, Psicología e, 24. https://10.57666/rapi.2448-7740
Martínez, R.; A. Palma; A. Velásquez (2020). Revolución tecnológica e inclusión social: reflexiones sobre desafíos y oportunidades para la política social en América Latina. https://hdl.handle.net/11362/45901
Montenegro-Rueda, M.; J. Fernández-Cerero (2022). Realidad aumentada en la educación superior: posibilidades y desafíos. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 95-114. https://doi.org/10.51302/tce.2022.858
Naranjo, J. (2011). Emergencia de la educación, o ¿la educación en la emergencia? Tesis de maestría. Colombia: Universidad Católica de Manizales. https://repositorio.ucm.edu.co/handle/10839/60
Pedraza, J. (2023). La Inteligencia Artificial en la sociedad: Explorando su impacto actual y los desafíos futuros. Tesis de licenciatura. España: Universidad Politecnica de Madrid. https://oa.upm.es/75068/1/TFG_JAROD_DAVID_PEDRAZA_CARO.pdf
Peña, S. (2024). Integración de la Inteligencia Artificial Generativa en la materia Economía. Tesis de Maestría. España: Universidad de Valladolid. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72950
Piscitelli, A. (2017). Realidad virtual y realidad aumentada en la educación, una instantánea nacional e internacional. Economía creativa, (7), 34-65. https://doi.org/10.46840/ec.2017.07.03
Prieto, J. (2018). Gamificación del aprendizaje y motivación en universitarios. Elaboración de una historia interactiva: MOTORIA-X. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (66), 77–92. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.66.1085
Rodríguez, M. (2021). Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.848
Rodríguez, A.; M. Pibaque; S. San Lucas; L. Figueroa; M. Ayón; M. Vásquez; A. Baque; M. Figueroa (2023). STEM+ F. Una propuesta educativa del siglo XXI. Ecuador: Editorial Internacional Alema. https://editorialalema.org/libros/index.php/alema
Russell, S.; D. Dewey; M. Tegmark (2015). Research priorities for robust and beneficial artificial intelligence. AI Magazine, 36(4), 105-114. https://doi.org/10.1609/aimag.v36i4.2577
Sanabria-Navarro, J.; Y. Silveira-Pérez; D. Pérez-Bravo; M. Cortina-Núñez (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. Comunicar, 77, 97-107. https://doi.org/10.3916/C77-2023-08
Zamorano, A. (2024). Desarrollo de sistemas de interacción para el robot NAO. Tesis de licenciatura. España: Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/69213
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.











