The insurrectional pedagogy of the September 23 Communist League
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i33.1651Abstract
The article explores the insurrectional pedagogy of the September 23 Communist League (LC23S), a Mexican guerrilla organization founded in 1973, which was part of the Mexican Socialist Armed Movement. Pedagogical theory was part of the revolutionary strategy of the LC23S. It was articulated based on three key texts: A Necessary Delineation (1970) by Raúl Ramos Zavala, which proposed armed self-defense groups as educators in mobilizations, the Theses of the Factory University (1972), which defined students and teachers as exploited proletarians in capitalism, called to lead the new socialist revolution; and Fundamental Issues of the Revolutionary Movement (1973) by Ignacio Salas Obregón, which proposed various political and pedagogical tools for the revolution. The LC23S implemented these ideas through armed propaganda, political strikes, and insurrectionary actions such as Operation Assault on Heaven (1974) in Sinaloa, which paralyzed the local economy for 12 hours. However, these strategies failed to sufficiently mobilize the masses and state repression dismantled their efforts. The article concludes that the League's actions, which some denounced as irrational, actually responded to a coherent political-pedagogical theory that combined the political education of the masses with direct action and armed struggle.
Downloads
References
Ayala, A. (2024). Creencia, deseo, pasión. En el remolino de la Liga Comunista 23 de Septiembre. Testimonio. (1a ed.). México.
Cedillo, A. (2019). Intersections Between the Dirty War and the War on Drugs in Northwestern Mexico (1969-1985). Tesis doctoral. USA: Universidad de Wisconsin-Madison.
Cilia, D. (2024). Oseas: 50 años de desaparición forzada. Contralínea. https://contralinea.com.mx/interno/semana/oseas-50-anos-de-desaparicion-forzada/
Comisión para la Verdad (2024). Informe final del Mecanismo para la Verdad y el Esclarecimiento Histórico. Fue el Estado (1965-1990): Vol. 2, parte 1. México: Secretaría de Gobernación.
Condés, E. (2023). La fundación de la Liga Comunista 23 de Septiembre. México: Editorial INERHM. https://inehrm.gob.mx/recursos/Libros/2024_fundacion_dela_liga_comunista_23S.pdf
El Debate de Los Mochis (1974). Ataques terroristas en Culiacán.
El Universal (1974). Culiacán vivió horas de terror por el vandalismo de agitadores.
Escamilla, Á. (2021). La Ilustración Roja: Historia social e intelectual de la Liga Comunista 23 de Septiembre y la Fracción del Ejército Rojo 1965-198. Tesis doctoral. México: UAM-Iztapalapa. https://www.academia.edu/48921014/Ilustraci%C3%B3n_Roja
Espinosa, J. (2018). La filosofía política de la Liga Comunista 23 de Septiembre. InterNaciones, 15, Article 15. https://doi.org/10.32870/in.v5i15.7093
Fernández, P. (1978). El espartaquismo en México. México: El Caballito.
García, C. (2017). Análisis de los Tomos Militares de la Liga Comunista 23 de Septiembre. Tesis de Licenciatura en Historia. México: Universidad de Guanajuato. https://www.academia.edu/36509444/An%C3%A1lisis_de_los_Tomos_Militares_de_la_Liga_Comunista_23_de_Septiembre
García, C. (2022). La concepción obrera en la Liga Comunista 23 de Septiembre a través del periódico Madera 1972-1982. Tesis de Maestría en Historia. México: Universidad de Guanajuato. https://www.academia.edu/82329982/La_concepci%C3%B3n_obrera_en_la_Liga_Comunista_23_de_Septiembre_a_trav%C3%A9s_del_peri%C3%B3dico_Madera_1972_1982
Glockner, F. (2019). Los años heridos. Crónica de la guerrilla en México, 1968-1985. México: Editorial Planeta.
Guevara, E. (2006). La guerra de guerrillas. Ocean Sur.
Guevara, G. (1988). La democracia en la calle. Crónica del movimiento estudiantil mexicano. México: Siglo XXI Editores.
Hirales, G. (1996). Memoria de la guerra de los justos (1a ed.). México: Cal y Arena.
Ibarra, H. (2014). Surgimiento, auge y debacle del movimiento estudiantil sinaloense en los años setenta: El movimiento de Los Enfermos. En Gamillo, R.; Y. Escamilla; R. Reyes; F. Campos (eds.). La Liga Comunista 23 de Septiembre. Cuatro décadas a debate: Historia, memoria, testimonio y literatura. México: Universidad de Tlaxcala/UNAM.
Lenin, V. I. (2019). El Estado y la Revolución (1a ed.). Argentina: IPS.
López, A. (2013). Liga Comunista 23 de Septiembre. Una cronología (2a ed.). México: Editorial La Casa del Mago.
López, A. (2023). El profesor de la sierra. La vida y el pensamiento revolucionario de Arturo Gámiz García (1a ed.). México: Editorial Huasipungo Tierra Roja.
López, I. (2015). Disputa democrático-revolucionaria sobre el 68 y el movimiento como condición de emergencia de idearios educativos antagónicos: La Reforma de Luis Echeverría y la educación política en el periódico Madera de la Liga Comunista 23 de Septiembre. Tesis Doctoral. México: Instituto Politécnico Nacional Die-Cinvestav. https://acortar.link/RvYCxW
Marx, K. (1999). El Capital. Tomo I. México: Fondo de Cultura Económica.
Moreno, J. (2018). El movimiento estudiantil-popular de 1968 y la recomposición de las organizaciones políticas de izquierda. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 63(234), 239-263. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2018.234.65555
Necoechea, G. (2018). La prensa de izquierda en México en la década de 1970: El ¿Qué hacer? y la fundación de El Martillo. Cuicuilco. Revista de Ciencias Antropológicas, 25(71), 139-157.
Quintanilla, M. (2022). Raúl Ramos Zavala, educador del proceso revolucionario. 15Diario. http://www.15diario.com/raúl-ramos-zavala-educador-del-proceso-revolucionario-mar%C3%ADa-de-la-paz-quintanilla-vargas.html
Ramírez, M. (2018). El Partido Liberal Mexicano y la insurrección revolucionaria de 1906 en Chihuahua. Chihuahua Hoy, 16(16), 71–105. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2018.16.3
Ramos, R. (1970). Un deslinde necesario (El tiempo que nos tocó vivir). Armed Revolutionary Organizations of Mexico Documents and Publications. USA: Universidad de California. https://acortar.link/acFuH0
Rangel, L. (2011). La Liga Comunista 23 de Septiembre. Historia de la organización y sus militantes. Tesis de Doctorado en Historia. México: Universidad de San Nicolás de Hidalgo.
Rivera, L.; R. González (2022). Política de los procesos socioeducativos. Crítica y fuga (1ra ed.). México: Universidad Pedagógica Nacional.
Salas, I. (2009). Cuestiones fundamentales del Movimiento Revolucionario. Manifiesto al Proletariado de la Liga Comunista 23 de Septiembte. México: Editorial Huasipungo.
Sánchez, S. (2012). Estudiantes en armas: Una historia política y cultural del movimiento estudiantil de Los Enfermos (1972-1978). México: Editorial Universidad Autónoma de Sinaloa.
Sánchez, S.; A. Gil (2017). La prensa mexicana en la justificación del anticomunismo, 1959-1970. HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local, 10(20), 165-195. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345855605006
Sánchez, S.; A. Gil (2021). La Reforma Universitaria en la Institución Rosalina. El caso de la Universidad Autónoma de Sinaloa, 1966-1969. Ciencia Nueva, Revista de Historia y Política, 5(1), 26-47. https://doi.org/10.22517/25392662.24431
Simón, K. (2013). El Partido Comunista Mexicano y el movimiento estudiantil de 1968: enfrentamiento, aportación e impacto. Tesis de licenciatura en Historia. México: Universidad Autónoma de Querétaro. https://filosofia.uaq.mx/nugahu/fils/his0003.pdf
Soto, N. (2024). Los Enfermos de Sinaloa: antecedentes y emergencia. Revista SOMEPSO, 9(1), 155-179. https://revistasomepso.org/index.php/revistasomepso/article/view/171
Tecla, A. (1976). Tesis de la Universidad Fábrica de 1972. Universidad, burguesía y proletariado. México: Ediciones de Cultura Popular.
Terán, L.; C. Calderón; J. Medina (2009). La utopía corrompida: Radicalismo y reforma en la Universidad Autónoma de Sinaloa. México: Editorial Océano.
Terán, L. (2018). Sinaloa: estudiantes en lucha. México: Editorial AE.
Trujillo, G. (2022). Los salvajes de la bandera roja. La revolución floresmagonista de 1911 en Baja California y sus consecuencias. México: Fondo de Cultura Económica.
Valdez, C. (2017). La guerrilla urbana en México, retórica de la lucha armada: Liga Comunista 23 de Septiembre. XIV Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Argentina: Departamento de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Cuyo. https://cdsa.aacademica.org/000-010/494.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.