Perspectives on qualitative models for evaluating English learning among Latin American university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i33.1612

Abstract

This research paper analyzes the perspectives regarding the application of qualitative evaluation models and techniques for the learning of English as a second language (L2), which serve to monitor progress in the consolidation of this language among Spanish-speaking students of Higher Education (ES) from several Latin American countries. A mixed, descriptive approach methodology was applied, through which the opinions of 41 students (17 women and 24 men) were first collected through the application of a 26-item survey; afterwards, a focus group was held with 12 of these students, where a guide with 10 questions was applied. The results of the survey showed evidence that 75.61% of the participants indicated that their English teachers have used qualitative models and techniques to evaluate some school activities, these being highly accepted by the students (83%), although the quantitative paradigm continues to predominate to rate the level of development of L2. In the focus group we found that most students (10 of 12) report that few teachers usually follow up on their learning progress and provide feedback on their activities, which is why they consider it important to include qualitative models that strengthen practical skills in English.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Jones, Universidad de Alaska

Doctora en Educación. Línea de investigación: Nuevas metodologías de enseñanza y aprendizaje de idiomas y Educación y capacitación a través de plataformas digitales. Docente, Universidad de Alaska Anchorage / Mat-Su College, EUA.

References

Adama, L. (2019). La motivación y el aprendizaje del idioma inglés en casa en los estudiantes de la Facultad de Odontología de la Universidad Latinoamericana Cima Tacna –2018. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/893

Arias, C.; L. Maturana; M. Restrepo (2012). Evaluación de los aprendizajes en lenguas extranjeras: hacia prácticas justas y democráticas. Lenguaje 40(1).

Bachman, L.; A. Palmer (1996). Language Testing in Practice- Designing and Developing Useful Tests. UK: Oxford University Press.

Chmolova, K. (2016). Qualitative vs. Quantitative Methods of Verification and Evaluation. Class Central. https://www.classcentral.com/report/qualitative-vs-quantitative-methods-verification-evaluation/

Creswell, J.; J. Creswell (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (Fifth ed.). USA: SAGE.

Gabry?-Barker, D.; A. Wojtaszek (2014). Studying Second Language Acquisition from a Qualitative Perspective (1era ed.). Suiza: Springer International Publishing.

Galantón, M. (2013). Una aproximación a los paradigmas de evaluación cuantitativa vs evaluación cualitativa. Revista Didáctica y Educación, IV(3), 109-123.

Hernández-Sampieri, R.; C. Mendoza (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial Mc Graw Hill Education.

Miller, M.; R. Linn; N. Gronlund (2012). Validity. Measurement and Assessment in Teaching. USA: Pearson.

Restrepo, M.; C. Arias; L. Maturana (2012). Evaluación de los aprendizajes en lenguas extranjeras: hacia prácticas justas y democráticas. http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/5022/1/Evaluacion de los aprendizajes.PDF

Rodríguez, K. (2018). La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje del Inglés: enfoque socioformativo. En Vázquez-Antonio, J. (coord.). Reflexiones sobre la evaluación socioformativa. México: Centro Universitario CIFE.

Rueda, M.; M. Wilburn (2014). Enfoques teóricos para la adquisición de una segunda lengua desde el horizonte de la práctica educativa. Retos de la reforma de la educación básica. Perfiles Educativos 36(143), 21-29.

Sánchez, M. (2018). La evaluación del aprendizaje de los estudiantes: ¿es realmente tan complicada? Revista Digital Universitaria 19(6). https://www.revista.unam.mx/2018v19n6/evaluacion-del-aprendizaje-de-los-estudiantes/

Sánchez, M.; A. Martínez (2020). Evaluación del y para el aprendizaje: instrumentos y estrategias. México: UNAM. https://cuaieed.unam.mx/descargas/investigacion/Evaluacion_del_y_para_el_aprendizaje.pdf

Published

2025-06-30