Development of scientific thinking in indigenous primary students through the link with their community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1605

Abstract

Developing scientific thinking in students who attend basic education is one of the purposes of the New Mexican School (NEM). This educational project, in addition to promoting an approach based on humanism with a comprehensive approach, seeks to strengthen the teaching and learning processes from the link with the community (SEP, 2022). The aim of this study was to analyse how scientific thinking develops in indigenous primary school students by implementing a didactic sequence on optical phenomena, characterized by interaction with the natural environment. The method corresponds to design-based research carried out in three phases: a) design of the resource, b) implementation of the resource and c) retrospective analysis of the research. The participants were 17 students and one teacher from the indigenous primary level of the Ixpatlach community in the municipality of Coxcatlán, San Luis Potosí (Mexico). The technique was observation, supported by an evaluation rubric and descriptive sheets. ATLAS Software was used in data analysis.ti (https://atlasti.com/es), which contributed to the construction of four categories. The main contribution of the study is to promote pedagogical practices that view the context as a means and not an obstacle to the understanding of natural phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Carolina García Gaitán, Universidad Pedagógica Nacional

Maestra en Educación Básica. Docente-investigadora, Universidad Pedagógica Nacional Unidad (241), San Luis Potosí. México. 

Mario Humberto Ramírez Díaz, Instituto Politécnico Nacional

Doctor en Ciencias en Física Educativa. Profesor-investigador del Instituto Politécnico Nacional. México.

References

Adúriz-Bravo, B. (2017). Pensar la enseñanza de la física en términos de “competencias”. Revista de Enseñanza de la Física, 29(2), 21-31. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/18801

Besar, P. (2018). Situated Learning Theory: The Key to Effective Classroom Teaching? HONAI: International Journal for Educational, Social, Political & Cultural Studies, 1(1),.49-60. https://www.journals.mindamas.com/index.php/honai/article/view/1022/918

Bhattacherjee, A. (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices (2da ed.). USA: University of South Florida Scholar Commons.

Bullock, M.; B. Sodian; S. Koerber (2009). Doing Experiments and Understanding Science: Development of Scientific Reasoning from Childhood to Adulthood. In Schneider, W.; M. Bullock (eds.). Human Development from Early Childhood to Early Adulthood: Findings from a 20-year Longitudinal Study. USA: Erlbaum, 173-197.

Candela, A.; J. Rey (2017). Interacciones dialógicas de sistemas de conocimiento indígenas y afrodescendientes en clases de ciencias de educación básica. En Quintanilla, M. (ed.). Multiculturalidad y diversidad en la enseñanza de las ciencias. Hacia una educación inclusiva y liberadora. Chile: CONICYT, 82-98. https://www.researchgate.net/profile/Silvio-Daza/publication/330598498_Libro_Multiculturalidad/links/5c49c5e292851c22a38d4f27/Libro-Multiculturalidad.pdf

Correa, S.; E. Reséndiz; A. Vega (2014). La adquisición de habilidades científicas en niños de segundo grado de primaria a través del problema enseñanza vivencial de las ciencias. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades SOCIOTAM, XXIV(2), 23-48. https://www.redalyc.org/pdf/654/654525570003.pdf

Daza, S.; J. Arrieta (2017). Construcción de ciudadanías desde una mirada multicultural en la enseñanza de las ciencias. En Quintanilla, M. (ed.). Multiculturalidad y diversidad en la enseñanza de las ciencias. Chile: Bellaterra Ltda, 18-38. https://www.researchgate.net/profile/Silvio-Daza/publication/330598498_Libro_Multiculturalidad/links/5c49c5e292851c22a38d4f27/Libro-Multiculturalidad.pdf

Díaz, A.; J. Olais (2017). Estudio cualitativo sobre habilidades cognitivas que activan el ciclo de razonamiento científico en niños de educación preescolar mediante la actividad experimental en ciencias naturales. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: COMIE. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2393.pdf

Díaz, F. (2006). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw-Hill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/ensenanza_situada_-_frida_diaz_barriga_arceo.pdf

Dunbar, K.; D. Klahr (2012). Scientific Thinking and Reasoning. The Oxford Handbook of Thinking and Reasoning, 701-718. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199734689.013.0035

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: Brasil: Paz e Terra, SA.

Gallegos-Cázares, L.; B. García-Rivera; F. Flores-Camacho; E. Calderón-Canales (2016). Models of Living and Non-living Beings among Indigenous Community Children. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 10(2), 5-27. https://pasithee.library.upatras.gr/review/article/view/2710

García, A. (2015). La enseñanza de las ciencias en escuelas indígenas en México: Caminos en la sociedad del conocimiento. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 4(1). http://tecnociencia-sociedad.com

García, A. (2016). The Science Education in Indigenous Schools in México: Roads in the Knowledge Society. Techno Review, 4(1), 11-18. https://www.researchgate.net/publication/341048864_La_ensenanza_de_las_ciencias_en_escuelas_indigenas_en_Mexico_Caminos_en_la_sociedad_del_conocimiento_The_Science_Educationin_Indigenous_SchoolsinMexico_Roads_inthe_Knowledge_Society

García, A.; E. Calderón-Canales; B. García-Rivera; J. Hirsch; F. Flores-Camacho; A. Frank (2018). Programa Adopte un Talento y el desarrollo de habilidades para la ciencia en la escuela primaria. En Teresinha, G. (coord.). Anuario educativo mexicano: visión retrospectiva, 51-61. https://www.ismujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Rosales-Embarazo-y-deserci%C3%B3n

Gómez, A.; A. García; L. González; J. Torres (2019). Cultural Diversity and Evolution: Looking for a Dialogical Teaching Perspective. En Harms, U.; M. Reiss (eds.). Evolution Education Re-considered. Understanding What Works. Switzerland: Springer, 227-247. https://doi.org/10.1007/978-3-030-14698-6_13

Gómez, G.; J. Flores; E. Jiménez (1996). Metodología de la investigación cualitativa. España: Aljibe.

Juuti, K.; J. Lavonen (2012) (Design-Based Research in Science Education: One Step Towards Methodology. ResearchGate, 2(2), 54-68. https://www.researchgate.net/publication/320337173_DesignBased_Research_in_Science_Education_One_Step_Towards_Methodology

Matthews, M. (2017). La enseñanza de la ciencia: un enfoque desde la historia y la filosofía de la ciencia (1ª. ed.). México: Fondo de Cultura Económica.

OECD (2023). PISA 2022 Results (vol. I): The State of Learning and Equity in Education. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247785_spa

Pedrinaci, E.; A. Caamaño; P. Cañal; A. Bueno (2012). 11 ideas clave. El desarrollo de la competencia científica. España: Grao.

Philippakos, Z.; E. Howell; A. Pellegrino (2021). Design-Based Research in Education: Theory and Applications. USA: Guilford Publications.

Pintrich, P.; D. Schunk (2006). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications (2nd ed.). USA: Prentice Hall.

Pozo, J.; M. Gómez (2009). Aprender y enseñar ciencia (6ª ed.). España: Ediciones Morata.

Ramos, S.; G. Garibay-Chávez; A. Curiel-Ballesteros (2019). Identification, Collection and Consumption of Weeds and Wild Vegetables in Mexican Communities: Institutionalized Local Ancestral Indigenous Knowledge as Ecological Literacy, Place and Identity. Cultural Studies of Science Education, 14, 1011-1030. https://doi.org/10.1007/s11422-017-9852-y

Ravela, P.; B. Picaroni; G. Loureiro (2020). ¿Cómo mejorar la evaluación en el aula?: Reflexiones y propuestas de trabajo para docentes. Uruguay: Grupo Magro.

Rodríguez, D.; S. Palmas (2024). La educación en campos disciplinares. Parte 1: Educación artística, educación en ciencia naturales y educación física. México: COMIE.

Rodríguez, D.; N. Arcos, N. (2024). La representación de los pueblos indígenas en los nuevos Libros de Texto Gratuito. Diálogos sobre Educación, 16(30). https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1457

Secretaría de Educación Pública (2011). Plan de Estudios 2011, Educación Básica. México: SEP.

SEP (2017). Aprendizajes clave para la educación integral, Educación Básica. México: SEP.

SEP (2022). Plan de Estudios 2022, Educación Básica. México: SEP.

SEP (2023). Un libro sin recetas. Fase 3. México: SEP.

Skolnick D.; D. Sobel (2022). Constructing Science. Connecting Causal Reasoning to Scientific Thinking in Young Children. UK: The MIT Press.

Tonucci, F. (2019). ¿Perché le bambine e i bambini? [¿Por qué las niñas y los niños?]. Italia: Zeroseiup.

Valverde-Berrocoso, J. (2016). La investigación en tecnología educativa y las nuevas ecologías del aprendizaje: Design-Based Research (DBR) como enfoque metodológico. RiiTE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (0), 60-73. https://doi.org/10.6018/riite/2016/257931

Villavicencio, R.; R. Uribe (2017). Supervisión del aprendizaje situado: camino hacia un modelo didáctico. Memoria Electrónica del Congreso Nacional de Investigación Educativa, 3(3),1-11. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2755.pdf

Vygotsky, L. (1981). Pensamiento y lenguaje. Argentina: La Pléyade.

Wang, F.; M. Hannafin (2005) Design-based Research and Technology-Enhanced Learning Environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23. https://www.researchgate.net/publication/225626676_Design-based_research_and_technology-enhanced_learning_environments_Educational_Technology_Research_and_Development_534_5-23

Weissmann, H. (2013). Didáctica de las ciencias naturales. Aportes y reflexiones. Argentina: Paidós.

Published

2025-02-27