Written composition processes of high school students in different contexts
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1600Abstract
This paper presents preliminary results of research that analyzes the written composition processes of high school students inside and outside the school in order to identify their writing practices as well as the strategies and skills involved. The relationship between contexts and writing processes is examined through a socio-cognitive approach that articulates the contributions of New Literacy Studies (NLS) and the distinction between expert and novice writers in the field of cognition studies. Through an ethnographic approach and the use of instruments such as observation records and evoked memory protocols, we collected data that show that composition processes in the classroom lack complexity and guidelines that stimulate the performance of high school students. In contrast, non-school (vernacular) writing shows traits of expertise in terms of the skills and strategies used during composition. This work aims to provide reflections on possible resources to integrate into the training processes of writing in high school, offering a situated perspective that values both school practices and other forms of writing that are often invisible.
Downloads
References
Afflerbach, P.; S. Paris; P. Pearson (2008). Clarifying Differences between Reading Skills and Reading Strategies. The Reading Teacher, 61(5), 364-373. https://doi.org/10.1598/RT.61.5.1
Bereiter, C.; M. Bogouslavsky; W. Tsuji; M. Scardamalia (2023). Knowledge Building: Improving Ideas, Improving Writing. En Horowitz, R. (ed.). The Routledge International Handbook of Research on Writing. UK: Routledge, 225-235. https://doi.org/ 10.4324/9780429437991-17
Bereiter, C.; M. Scardamalia (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, (58), 43-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48395
Caldera, R. (2003). El enfoque cognitivo de la escritura y sus consecuencias metodológicas en la escuela. Educere, 6(20), 363-368. https://www.redalyc.org/pdf/356/35662002.pdf
Camitta, M. (1993). Vernacular Writting: Varieties of Literacy among Philadelphia High School Students. En Street, B. (ed.). Cross-cultural approaches to literacy. UK: Cambridge University Press, 228-246.
Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (2015). Encuesta nacional de lectura y escritura 2015-2018. México: CONACULTA, Dirección General de Publicaciones.
Díaz, S. (2022). Methodological Strategies for Using Stimulated Recall in Interpreting Research. Onomázein(X), 55-71. https://doi.org/10.7764/onomazein.ne10.03
Difabio, H. (2012). Hacia un inventario de escritura académica en el posgrado. Revista de Orientación Educacional, 26(49), 37-53. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/354110
Erickson, F.; J. Schultz (1997). When is a Context? Some Issues and Methods in the Analysis of Social Competence. En Cole, M.; E. Yrjo; O. Vasquez (eds.). Mind, Culture, and Activity. UK: Cambridge University Press, 22-31.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. España: Morata.
García, F.; J. Ibáñez; F. Alvira (1993). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. España: Alianza Universidad Textos.
Gil, G.; B. Santana (1984). Los modelos del proceso de la escritura. Estudios de Psicología, 5(19-20). https://doi.org/10.1080/02109395.1984.10821404
Goetz, J.; M. LeCompte (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. España: Morata.
Green, J.; A. Skukauskaite; W. Baker (2011). Ethnography as Epistemology. Research Methods and Methodologies in Education, (39), 309-321. https://www.researchgate.net/publication/257927928_Ethnography_as_epistemology_An_introduction_to_educational_ethnography
Hamilton, M.; D. Barton (2012). Local Literacies. UK: Routledge.
Hamilton, M.; D. Barton (2000). Literacy Practices. En Barton, D.; M. Hamilton; R. Ivanic (eds.). Situated Literacies: Reading and Writing in Context. UK: Routledge, 7-14.
Hamilton, M. (2005). Expanding the New Literacy Studies. Using Photographs to Explore Literacy as Social Practice. En Barton, D.; M. Hamilton; R. Ivanic (eds.). Situated Literacies: Reading and Writing in Context. UK: Routledge, 15-32.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación [INEE]. (2018). Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes (PLANEA). México: Unidad de Evaluación del Sistema Educativo Nacional.
Kalman, J. (2008). Discusiones conceptuales en el campo de la cultura escrita. Revista Iberoamericana de Educación, (46), 107-134. https://doi.org/10.35362/rie460719
Kellogg, R. (2008). Training Writing Skills: A Cognitive Developmental Perspective. Journal of Writing Research, 1(1), 1-26. https://doi.org/10.17239/jowr-2008.01.01.1
Martínez, M. (1994). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. México: Trillas.
Martínez, G. (2012). Perspectiva sociocognitiva de la escritura. Infancias Imágenes, 11(2), 31-43. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/5618
Newman, I.; C. Benz (1998). Qualitative-Quantitative Research Methodology. USA: Southern Illinois University Press.
Olabuénaga, J. (2007). Metodología de la investigación cualitativa. España: Universidad de Deusto.
Ormerod, T.; J. Linden (2017). Cognitive Psychology. The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology. UK: SAGE Publications, 572-589.
Ramírez, M.; E. Cruz; S. Deveaux; M. Morales; I. Martorell (2023). Lo que siento cuando leo...Lo que pienso cuando escribo... México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Universidad Nacional Autónoma de México. https://universodeletras.unam.mx/app/uploads/2023/08/Libro-Cuando-leo-digital-marco.pdf
Strauss, A.; J. Corbin (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.
Subsecretaría de Educación Media Superior [SEMS]. (2022). Fundamentos del Marco Curricular Común de la Educación Media Superior, 2022. México: Secretaría de Educación Pública.
Subsecretaría de Educación Media Superior. (s.f.). Taller de Lectura y Redacción I. Programa de Estudios. México: Dirección General de Bachillerato.
Valles, M. (2007). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. España: Síntesis.
Zavala, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuadernos Comillas, (1), 52-66. https://lecturayescrituraunrn.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/08/unidad-1-compl-zavala.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.