Metacognition in reading: The use of reading strategies in disciplinary contexts
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1588Abstract
This study explored the metacognitive reading strategies that university students report using in their academic practices and examined whether their use varies by academic discipline. Through the application of the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) to 381 students from various academic programs, the results indicate that metacognitive reading strategies are frequently employed. However, support strategies, associated with the completion of academic tasks, are moderately used, particularly among students in certain disciplines. A key finding was the identification of statistically significant differences in the use of these strategies depending on the field of study, attributable to the specific disciplinary literacy practices of each domain. These findings underscore the importance of designing specialized programs in higher education that promote the development of reading skills aligned with the demands of each discipline.Downloads
References
Barton, D. (1994). The Social Impact of Literacy. Functional Literacy. Theoretical Issues and Educational Implications (vol. 1). John Benjamins Amsterdam, 185-197.
Barton, D.; M. Hamilton (2000). Literacy Practices. Situated Literacies: Reading and Writing in Context. London-New York: Routledge.
Cárdenas, L. (2014). Prácticas de lectura y escritura en educación superior: lo que los estudiantes y docentes dicen de la lectura y la escritura en las licenciaturas de una universidad en el Caribe Colombiano. Praxis, 10(1), 60-77. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5907169
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, Revista Venezolana de Educación, 6(20), 409-420. https://www.redalyc.org/pdf/356/35662008.pdf
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662013000200003yscript=sci_arttextytlng=en
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. España: Anagrama.
Castillo-Martínez, I.; C. Regalado; L. Glasserman-Morales; M. Ramírez-Montoya (2023). Academic Literacy among the University Students in Mexico and Spain: A Holistic Perspective. Frontiers in Psychology, 13, 01-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1055954
Cuadrado, E.; Z. Durango; L. Menco; J. Morales (2013). Informe preliminar de la investigación: niveles de comprensión lectora de los estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (CURN). Hexágono Pedagógico, 4(1), 63-73. https://doi.org/10.22519/2145888X.308
Fernández, G., y Carlino, P. (2010). ¿En qué se diferencian las prácticas de lectura y escritura de la universidad y las de la escuela secundaria? Lectura y Vida, 31(3), 6-19. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/190653
Flotts, P.; J. Manzi; M. Polloni; M. Carrasco; C. Zambra; A. Abarzúa (2016). Aportes para la enseñanza de la lectura. Chile: OREALC/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244874
Gaeta, M. (2015). Aspectos personales que favorecen la autorregulación del aprendizaje en la comprensión de textos académicos en estudiantes universitarios. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 17-35. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5436
Goldman, S.; M. Britt; W. Brown; G. Cribb; M. George; C. Greenleaf; C. Lee; C. Shanahan; Project READI (2016). Disciplinary Literacies and Learning to Read for Understanding: A Conceptual Framework for Disciplinary Literacy. Educational Psychologist, 51(12), 219-246. https://doi.org/10.1080/00461520.2016.1168741
González, Y. (2013). La lectura en contextos laborales y escolares: un estudio de caso. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.
González, Y.; J. Jiménez; J. Rosas (2016). Prácticas lectoras de estudiantes universitarios con fines de escritura académica. Actualidades Investigativas en Educación, 16(1), 1-19. https://doi.org/10.15517/aie.v16i1.21971
Guerra-García, J.; A. Saldívar-Llanos; S. Sandría-Lopez.(2021). Evaluación de comprensión lectora, uso de estrategias y su relación con variables académicas y sociodemográficas en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 3(2), 360-373. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/193
Guevara, Y.; J. Guerra; U. Delgado; C. Flores (2014). Evaluación de distintos niveles de comprensión lectora en estudiantes mexicanos de psicología. Acta Colombiana de Psicología, 17(2), 113-121. https://doi.org/10.14718/ACP.2014.17.2.12
Hamilton, M. (2000). Expanding the New Literacies Studies. Using Photographs to Explore Literacy as Social Practice. Situated Literacies. Reading and Writing in Context. London-New York: Routledge, 15-34.
Henao, J.; D. Londoño-Vásquez; L. Frias-Cano (2014). Leer y escribir en la universidad?: El caso de la Institución Universitaria de Envigado. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura, 19(1), 27-46. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-34322014000100003&script=sci_arttext
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2023). Comunicado de prensa núm. 200/23. Módulo sobre lectura. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/molec/molec2023.pdf
Kalman, J. (2002). La importancia del contexto en la alfabetización. Revista Interamericana de Educación de Adultos, (3), 11-28. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/296
Montes, M.; G. López (2017). Literacidad y alfabetización disciplinar: Enfoques teóricos y propuestas pedagógicas. Perfiles Educativos, 39(155), 162-168. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000100162
Mokhtari, K.; C. Reichard (2002). Assessing Students Metacognitive Awareness of Reading Strategies. Journal of Educational Psychology, 94(2), 249-259. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.2.249
Moreno-Badajós, P. (2022). Prácticas lectoras académicas y estrategias metacognitivas en estudiantes del CULagos de la Universidad de Guadalajara. Tesis doctoral. México: Universidad de Guadalajara. https://riudg.udg.mx/handle/20.500.12104/92538
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCDE]. (2019). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA): PISA 2018-Resultados Nota País. https://www.oecd.org/espanol/noticias/volume_VI_CN_Mexico_FINAL.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCDE] (2022). PISA 2022 Results. Factsheets: México. https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/mexico-519eaf88/
Parodi, G. (2008). Géneros del discurso escrito: Hacia una concepción integral desde una perspectiva sociocognitiva. En Parodi, G. (ed.). Géneros académicos y géneros profesionales: Accesos discursivos para saber hacer. Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso Pontificia, 17-38.
Reynolds, T.; L. Rush (2017). Experts and Novices Reading Literature: An Analysis of Disciplinary Literacy in English Language Arts. Literacy Research and Instruction, 56(3), 199-216. https://doi.org/10.1080/19388071.2017.1299820
Shanahan, T.; C. Shanahan (2012). What Is Disciplinary Literacy and Why Does It Matter? Topics in Language Disorders, 32(1), 7-18. https://doi.org/10.1097/TLD.0b013e318244557a
Smith, E.; S. Kosslyn (2008). Procesos Cognitivos: Modelos y bases neurales. España: Pearson Educación.
Vallejos, M. (2012). La motivación, la actitud hacia las ciencias, la ansiedad y las estrategias metacognitivas de lectura en el rendimiento de los estudiantes universitarios: un análisis longitudinal. Tesis doctoral. España: Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/17020/
Vallés, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit. Revista de Psicología, 11, 49-61. https://www.redalyc.org/pdf/686/68601107.pdf
Zavala, V. (2008). La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, (47), 71-79. https://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/28b1862b-59a7-4eb8-8d1a-bd3eff425b5c/doc-guia-lengua-literatura.pdf?MOD=AJPERES
Zúñiga, O.; E. Marúm; F. Curiel (2022). La implementación de la sustentabilidad en el currículum universitario desde la perspectiva de la gestión. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo,12(7) 185-195. https://doi.org/10.51896/atlante/JSIE5476
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.