Analysis of the Learning to Learn competency in university Nursing colleg students
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1585Abstract
The research focuses on the development and achievement of the “Learning to Learn” (AaA) competency in seventh semester students of the Bachelor's Degree in Nursing at the University of Colima. The study has a quantitative, exploratory, descriptive, non-experimental and transversal approach, aimed at identifying the achievement of AaA competence by dimension: cognitive, metacognitive, affective-motivational, social-relational and ethical (linked to the learning strategies and self-regulated learning constructs, to the sociocognitive approach and personal and collective improvement.), and the skills, strategies and abilities used by students in each dimension, as well as describing the significant differences between men and women in regard to the results obtained. The standardized and validated CECAPEU questionnaire was used to identify AaA competence in university degrees. 97 responses were obtained, 86.60% of the sample. The findings reveal that students have strengths in effective information management, self-assessment, motivation, problem solving and social skills. However, they present important weaknesses in communication skills in a second language, ICT management, critical thinking, time management, and especially, in physical and emotional well-being, showing a high incidence of anxiety. This research provides an overview of AaA competence in university students and represents a starting point for the implementation of educational strategies that address these deficiencies and contribute to more autonomous, effective and affective learning.Downloads
References
Abreu, J. (2012). Hipótesis, método y diseño de investigación. Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), 187-197. http://www.spentamexico.org/v7-n2/7(2)187-197.pdf
Acevedo, K.; S. Romero (2019). La educación en la sociedad del conocimiento. Revista Torreón Universitario, 8(22), 79-83. https://doi.org/10.5377/torreon.v8i22.9032
Becerra, A.; B. Escorcia-Clavijo (2023). Evaluación de la competencia aprender a aprender en estudiantes universitarios colombianos de Licenciatura en Deporte: estudio exploratorio. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (48), 1019-1030. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8877462
Carrancedo, M.; D. Sánchez; C. Zunino (2017). Consentimiento informado en investigación. Anales de la Facultad de Medicina, 4, 16-21.
Contreras, C.; M. Pérez; D. Picazo; D. Pérez (2022). En tiempos de pandemia: de la educación presencial al entorno virtual y de regreso. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 1821-1834. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1612
Consejo de la Unión Europea (2018). Resoluciones, recomendaciones y dictámenes C 189/01. Por el cual se establecen recomendaciones relativas a las competencias clave para el aprendizaje permanente. 4 de junio de 2018. https://acortar.link/ndRQM
Díaz-Gibson, J.; A. Daly; G. Miller-Balslev; M. Zaragoza (2021). The SchoolWeavers tool: Supporting School Leaders to Weave Learning Ecosystems. School Leadership & Management, 41(4-5), 429-446. https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1770210
Díaz-Oviedo, A. (2020). La formación en enfermería en México: Desafíos ante la Pandemia COVID-19. Revista Ciencia y Cuidado, 17(3), 5–6. https://doi.org/10.22463/17949831.2673
García-San Pedro, M. (2009). El concepto de competencias y su adopción en el contexto universitario. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (16), 11-28. https://doi.org/10.14198/ALTERN2009.16.1
García-Toledano, E.; A. Gracia-Zomeño; A. González-Olivares; Á. Palomares-Ruiz (2023). Development of Essential Competences for the Success of Inclusive Quality Teaching-Learning Processes in Higher Education. Education Sciences 13(12), 1243. https://doi.org/10.3390/educsci13121243
Gargallo, B.; C. Pérez-Pérez; F. García-García; J. Giménez; N. Portillo (2020). La competencia Aprender a Aprender en la universidad: propuesta de modelo teórico. Educación XX1, 23(1), 19-44. https://doi.org/10.5944/educXX1.23367
Gargallo-López, B; J., Suárez-Rodríguez; C. Pérez-Pérez; G. Almerich; F. García-García (2021). El cuestionario CECAPEU. Un instrumento para evaluar la competencia aprender a aprender en estudiantes universitarios. RELIEVE, 27(1), art. 1. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.20760
Gargallo-López, B.; G. Almerich-Cerveró; B. Sarriá; A. Benavent; M. Cebrià (2023a). La competencia aprender a aprender y su relación con el rendimiento académico en alumnado de ciencias de la salud. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 34(2), 126-148. https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.2.2023.38070
Gargallo-López, B., G. Almerich-Cerveró; F. García-García; I. López-Francés; P. Sahuquillo-Mateo (2023b). Perfiles de estudiantes universitarios en la competencia aprender a aprender y su relación con el rendimiento académico [University student profiles in the learning to learn competence and their relationship with academic achievement]. Revista Española de Pedagogía, 81(286), 457-487. https://doi.org/10.22550/REP81-3-2023-02
González-Hernando C.; M. Carbonero-Martín; F. Lara-Ortega; P. Martín-Villamor (2013). “Learning to Learn'' in Nursing Higher Education. Invest Educ Enferm, 31(3), 473-479. https://acortar.link/EPWbe4
Hernández-Sampieri, R.; C. Fernández; P. Baptista (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Lara, R. (2020). Educação em enfermagem em tempos de pandemia: desafios presentes e futuros. Ciencia y enfermería, 26. https://dx.doi.org/10.29393/ce26-14eerl10014
Martínez, C. (2012). Estadística y muestreo. Bogotá: ECOE ediciones.
Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y diseños de investigación cuantitativa. Venezuela. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2633.9446
Pérez, S.; R. Castaño (2016). Funciones de la Universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica de Formación del Profesorado, 19(1), 191-199. https://revistas.um.es/reifop/article/view/202451/189061
Rodríguez, M. (2010). Métodos de investigación. Culiacán, México: Universidad Autónoma de Sinaloa.
Roegiers, X. (2016). Marco conceptual para la evaluación de las competencias: Reflexiones en curso No. 4 sobre cuestiones fundamentales y actuales del currículum y el aprendizaje. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245195_spa
Terry-Advíncula, S.; S. Tucto-Aguirre (2021). Hábitos de estudio y aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Revista EDUCA UMCH, (17), 121-133. https://doi.org/10.35756/educaumch.202117.167
Universidad de Colima (2014). Modelo educativo: Plan Institucional de Desarrollo 2014-2017. México: Editorial UdeC. https://acortar.link/dOKk3X
Universidad de Colima (2013). Documento curricular: Licenciatura en Enfermería. México: Editorial UdeC. https://portal.ucol.mx/fenfermeria/c-44.htm
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.