Perception of racism among undergraduate students of the National Pedagogical University-Ajusco
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1566Abstract
Despite the fact that racism in the educational system in Mexico has been a widely studied topic in the field of social sciences, studies about its social perception and experiences on a daily basis among students have been relatively limited. Therefore, this article presents findings from an exploratory study on perception and experiences of ethnic and racial discrimination among undergraduate students of the five in-campus majors in the National Pedagogical University-Ajusco in Mexico City. The empirical basis of this study consisted of mixed methodology: in-depth interviews with the students and a survey (N=233) applied to the student population to identify and describe their perception and experiences of racism and other forms of discrimination inside and outside the university campus. Although experiences of ethnic-racial discrimination have decreased in everyday experiences within the university campus, we concluded that these are still present, together with other forms of discrimination. Furthermore, among the student population there are latent tensions linked to the divide between the indigenous and the non-indigenous whichare expressed through implicit and indirect discriminatory acts.Downloads
References
Aguilar, J. (2012). Diferencia racial en docentes de educación básica de Tijuana y Tecate. Un estudio exploratorio. Culturales, 8(15), 47-80. https://culturales.uabc.mx/index.php/Culturales/article/view/129
Alonso, A. (2007). El “mestizaje” en el espacio público: estatismo estético en el México posrevolucionario. En De la Cadena, M. (ed.). Formaciones de indianidad. Articulaciones raciales, mestizaje y nación en América Latina. Colombia: Envión, 173-196.
Arias, C. (2006). Enfoques teóricos sobre la percepción que tienen las personas. Horizontes Pedagógicos, 8(1), 9-22. https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/08101/549
Bermúdez, F.; D. Ramírez (2019). Los rostros de la desigualdad educativa: sexismo, racismo y discriminación en la educación superior. México: CESMECA / Itaca.
Blanco, E. (2020). Discriminación étnico-racial y oportunidades educativas en México. Sociológica, 35(101), 139-180. https://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v35n101/2007-8358-soc-35-101-139.pdf
Borrás, L. (2018). Homogeneidad, diversidad y diferencia. Aproximaciones desde el estudio de las discriminaciones en la Escuela Secundaria Pública de la Ciudad de México. En Baronnet, B.; G. Fregoso; F. Domínguez (coords.). Racismo, interculturalidad y educación en México. México: Universidad Veracruzana, 87-102.
Campos, A. (2012). Racialización, racialismo y racismo, un discernimiento necesario. Universidad de La Habana, (273), 184-199.
Carnoy, M.; L. Santibañez; A. Maldonado; I. Ordorika (2002). Barreras de entrada a la educación superior y a oportunidades profesionales para la población indígena mexicana. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 32(3), 9-43. https://www.redalyc.org/pdf/270/27032302.pdf
Chávez, M. (2008). Ser indígena en la educación superior ¿desventajas reales o asignadas? Revista de la Educación Superior, 37(148), 31-55. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60416038003
Corona, S.; R. Le Múr (2017). Racismo en la imagen de los indígenas en los libros de texto gratuitos (2012-2015). Comunicación y Sociedad, (28), 11-33. https://doi.org/10.32870/cys.v0i28.5419
Czarny, G. (2012). Docencia universitaria con jóvenes indígenas. En Czarny, G. (coord.). Jóvenes indígenas en la UPN. Relatos escolares desde la educación superior. México: UPN, 11-27.
Czarny, G.; C. Navia; S. Velasco; G. Salinas (2023). Racismo en la educación superior. Notas desde la Universidad Pedagógica Nacional, Ajusco, México. En Czarny, G.; C. Navia; S. Velasco; G. Salinas (coords.). Racismos y educación superior en Indo-Afro-Latinoamérica. México-Argentina: UPN / CLACSO, 147-181. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/248908/1/Racismos-educacion-superior.pdf
Escalante, V. (2018). Segregación de espacios educativos y su efecto en la percepción de la otredad en Mérida, Yucatán. En Baronnet, B.; G. Fregoso; F. Domínguez (coords.). Racismo, interculturalidad y educación en México. México: Universidad Veracruzana, 39-62.
Fregoso, G.; F. Domínguez (2018). Cruce de vías: genealogías teóricas sobre el racismo para entender el problema de la educación en México. En Baronnet, B.; G. Fregoso; F. Domínguez (coords.). Racismo, interculturalidad y educación en México. México: Universidad Veracruzana, 17-37.
Gall, O. (2004). Identidad, exclusión y racismo: reflexiones teóricas y sobre México. Revista Mexicana de Sociología, 66(2), 221-259. http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/5991
Gall, O.; D. Crespo (2021). Narrativas racistas en los libros de texto federales y estatales de Historia, Historia y Civismo y Ciencias Sociales (1898-2020). En Gall, O. (coord.). Educación primaria, racismo y xenofobia en México: historia, narrativas, representaciones y prácticas. México: CEIICH-UNAM, 79-130.
Hipatl, L. (2024). Matices del racismo. En Navia, C.; S. Velasco; G. Czarny (coords.). Narrativas de estudiantes universitarios sobre racismo. Contribuciones desde Bolivia, México y Venezuela. Bolivia-México: Instituto de Investigaciones Sociológicas-IDIS / UPN-Ajusco, 149-155. https://difusionyextension.upnvirtual.edu.mx/index.php/inicio/fomento-editorial/catalogo?view=article&id=271&catid=27
Kaiser, C.; B. Major (2006). A Social Psychological Perspective on Perceiving and Reporting Discrimination. Law & Social Inquiry, 31(4), 801-830. https://doi.org/10.1111/j.1747-4469.2006.00036.x
Landeta, J. (2024). Reconocer el racismo en nuestras experiencias universitarias como jóvenes indígenas en México. En Navia, C.; S. Velasco; G. Czarny (coords.). Narrativas de estudiantes universitarios sobre racismo. Contribuciones desde Bolivia, México y Venezuela. Bolivia-México: Instituto de Investigaciones Sociológicas-IDIS / UPN-Ajusco, 45-61. https://difusionyextension.upnvirtual.edu.mx/index.php/inicio/fomento-editorial/catalogo?view=article&id=271&catid=27
Landeta, J. (2024). El racismo. Un enemigo al que vencer en la formación de docentes de Educación Indígena. En Navia, C.; S. Velasco; G. Czarny (coords.). Narrativas de estudiantes universitarios sobre racismo. Contribuciones desde Bolivia, México y Venezuela. Bolivia-México: Instituto de Investigaciones Sociológicas-IDIS / UPN-Ajusco, 103-118. https://difusionyextension.upnvirtual.edu.mx/index.php/inicio/fomento-editorial/catalogo?view=article&id=271&catid=27
Masferrer, C. (2018). Racismo y discriminación en contextos escolares de Oaxaca: mixtecos y afromexicanos. Diario de campo, 2(5), 137-165. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/diariodecampo/article/view/14706
Morales, G.; E. Ruiz; M. Villegas; C. De los Santos (2020). Aproximación al racismo y la discriminación en la Universidad Intercultural del Estado de Tabasco, México. En Mato, D. (coord.). Educación superior y pueblos indígenas y afrodescendientes en América Latina. Las múltiples formas del racismo. Argentina: Universidad Nacional de Tres de Febrero, 369-381. http://ciea.untref.edu.ar/uploads/pdf/1623697059.pdf
Plous, S. (2003). The Psychology of Prejudice: An Overview. En Plous, S. (ed.). Understanding Prejudice and Discrimination. Estados Unidos: McGraw-Hill Press, 3-48.
Ramírez, A. (2021). “Negrito, chimeco y feo”: Experiencias del racismo cotidiano de las y los jóvenes negros de la Costa Chica Oaxaqueña. En Tipa, J.; S. Velasco; U. Nuño (coords.). Expresiones contemporáneas de los racismos en México. Cuerpos, medios y educación. México: CUNorte / UdeG / UPN, 35-59.
Reyes, J. (2024). Identificando el racismo en diversos ámbitos de la educación superior. En Navia, C.; S. Velasco; G. Czarny (coords.). Narrativas de estudiantes universitarios sobre racismo. Contribuciones desde Bolivia, México y Venezuela. Bolivia-México: Instituto de Investigaciones Sociológicas-IDIS / UPN-Ajusco, 157-165. https://difusionyextension.upnvirtual.edu.mx/index.php/inicio/fomento-editorial/catalogo?view=article&id=271&catid=27
Santos, P. (2024). El racismo y su reproducción en el ámbito universitario. Identificando el racismo en diversos ámbitos de la educación superior. En Navia, C.; S. Velasco; G. Czarny (coords.). Narrativas de estudiantes universitarios sobre racismo. Contribuciones desde Bolivia, México y Venezuela. Bolivia-México: Instituto de Investigaciones Sociológicas-IDIS / UPN-Ajusco, 167-178. https://difusionyextension.upnvirtual.edu.mx/index.php/inicio/fomento-editorial/catalogo?view=article&id=271&catid=27
Sartorello, S. (2016). Convivencia y conflicto intercultural: jóvenes universitarios indígenas y mestizos en la Universidad Intercultural de Chiapas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(70), 719-757. https://ri.ibero.mx/bitstream/handle/ibero/1970/SSC_Art_01.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tipa, J. (2017a). ¿La interculturalidad es más que una palabra? La interculturalidad según estudiantes de la Universidad Intercultural de Chiapas. Antrópica. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(6), 17-34. https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/article/view/120
Tipa, J. (2017b). Urbanidad, etnicidad y las diferenciaciones étnicas entre estudiantes en San Cristóbal de Las Casas, México. Antropología Americana, 2(4), 67-86. https://revistasipgh.org/index.php/anam/article/view/113
Tipa, J. (2019). Jóvenes y discriminación fenotipizada en la publicidad comercial y política en México. Vitam. Revista de Investigación en Humanidades, 5(1), 26-52. https://revistavitam.mx/index.php/vitam/issue/view/11/10
Tipa, J. (2021). El racismo colorista en los medios de comunicación en México. En Tipa, J.; S. Velasco; U. Nuño (coords.). Expresiones contemporáneas de los racismos en México. Cuerpos, medios y educación. México: CUNorte / UdG / UPN, 61-86. https://researchonline.rca.ac.uk/4845/1/Expresiones contemporaneas de los racismos en México.pdf
Velasco, S. (2016). Racismo y educación en México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 61(226), 379-407. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-19182016000100379&script=sci_abstract
Velasco, S. (2018). El racismo cotidiano en la percepción de los universitarios de la Universidad Pedagógica Nacional-Ajusco. En Baronnet, B.; G. Fregoso; F. Domínguez (coords.). Racismo, interculturalidad y educación en México. México: Universidad Veracruzana, 227-244. https://www.academia.edu/49100760/El_racismo_cotidiano_en_la_percepción_de_los_universitarios_de_la_Universidad_Pedagógica_Nacional_Ajusco
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.