Among peers. Young students’ tactics for enduring in a Colegio de Bachilleres
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1522Abstract
This article analyzes certain relationships between young people studying upper secondary education (UPE) as tactics that they develop in order to remain in school. The discussion seeks to understand the young people’s school trajectories and the factors that allow them to continue in school despite adverse conditions. It is argued that peer relationships, when regarded as tactical, as conceptualized by Michel de Certeau (1996), become significant to overcome the barriers usually encountered in highly institutionalized spaces such as school. These premises are supported by results of an ethnographic study conducted at a Colegio de Bachilleres in a working-class area in the south of Mexico City, which included fieldwork in the school and its surroundings, formal semi-structured interviews with students and teachers, and informal talks with various members of the school community. The analysis shows how accompaniment between peers and their appropriation of school spaces allow them to construct youth worlds and comply with their academic obligations in ways that favor their permanence in the school.Downloads
References
Ávalos, J. (2012). Las conversaciones juveniles en los intersticios del aula. En Weiss, E. (coord.). Jóvenes y bachillerato. México: ANUIES.
Blanco, E. (2011). Los límites de la escuela. Educación, desigualdad y aprendizajes en México. México: El Colegio de México.
Blanco, E. (2014). Interrupción de la asistencia escolar: desigualdad social, instituciones y curso de vida. En Blanco, E.; P. Solís; H. Robles (coords.). Caminos desiguales. Trayectorias educativas y laborales de los jóvenes en la Ciudad de México. México: El Colegio de México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Blanco, E. (2023). La desigualdad de oportunidades educativas en México. El efecto de los ingresos, la educación y la ocupación del lugar de origen. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(98), 809-836. https://www.redalyc.org/journal/140/14075704006/html/
Castellanos, L.; F. Zayas (2019). La exclusión entre pares: sus implicaciones en la formación de las y los estudiantes. Diálogos sobre Educación, 10(19). http://dialogossobreeducacion.cucsh.udg.mx/index.php/DSE/article/view/531
Comisión Metropolitana de Instituciones Públicas de Educación Media Superior (22 de abril de 2024). Presentación. https://comipems.org.mx/secinterna?W3F_kWaiw5zAO4oluyANUYyFiuVoZp2QVOK316Jto5q2IbZ2Q6kytKp0stRt1s2e-bAKbKLVrpP9Gi_E1BdRLA
De Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano. 1. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
De la Cruz, G.; D. Matus (2019). “¿Por qué regresé a la escuela?” Abandono y retorno escolar desde la experiencia de jóvenes de educación media superior. Perfiles Educativos, 41(165), 8-26). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.58713
De León, M. (2023). La vida está en otra parte: Desarraigo, familias y abandono escolar en un contexto de migración internacional. Diálogos sobre Educación, 14(26). https://doi.org/10.32870/dse.v0i26.1295
Guerra, M.; M. Guerrero (2004). ¿Qué sentido tiene el bachillerato? Una visión desde los jóvenes. México: Universidad Pedagógica Nacional.
Guerra, M. (2008). Trayectorias escolares y laborales de jóvenes de sectores populares. Un abordaje biográfico. Tesis doctoral. México: Instituto Politécnico Nacional. http://departamentos.cinvestav.mx/Portals/die/SiteDocs/Investigadores/EWeiss/TDoctorado/MIGRTrayectoriasescolaresylaboralesdejovenesdesectorespopulares.pdf
INEE (2011). La Educación Media Superior en México. Informe 2010-2011. México: INEE.
Levinson, B. (2001). Todos somos iguales: cultura y aspiración estudiantil en una escuela secundaria mexicana. México: Santillana.
López, C. (2022). Estrategias de sobrevivencia educativa de los egresados de bachillerato tecnológico de CECyTEJ, El Salto. Diálogos sobre Educación, 13(24). https://doi.org/10.32870/dse.vi24.1065
Maldonado, M. (2000). Una escuela dentro de la escuela. Un enfoque antropológico sobre los estudiantes secundarios en una escuela pública de los '90. Argentina: Eudeba-Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Mejoredu (2020). Indicadores nacionales de la mejora continua de la educación en México 2020. Cifras del ciclo escolar 2018-2019. México: Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. https://www.gob.mx/mejoredu/es/articulos/indicadores-nacionales-para-la-mejora-continua-de-la-educacion-en-mexico-2020-cifras-del-ciclo-escolar-2018-2019?idiom=es
Moreno, H. (2022). Dispositivo escolar: experiencias y territorialidades. Diálogos sobre Educación, 13(24). https://doi.org/10.32870/dse.vi24.1146
Neufeld, M.; J. Thisted (2004). “Vino viejo en odres nuevos”: acerca de educabilidad y resiliencia. Cuadernos de Antropología Social, (19), 83-99. https://www.studocu.com/es-mx/document/universidad-autonoma-de-guerrero/ciencias-de-la-educacion/neufeld-y-thisted-2004-vino-viejo-odres-nuevos/67104084
Saucedo Ramos, C.L. (2001). Entre lo colectivo y lo indivual: la experiencia de la escuela a través de relatos de vida. Tesis doctoral. México: Instituto Politécnico Nacional.
SEP (2012). Reporte de la Encuesta Nacional de Deserción en la Educación Media Superior. México: SEP, Consejo para la Evaluación de la Educación Tipo Medio Superior, A.C.
Solís, P. (2010). La desigualdad de oportunidades y las brechas de escolaridad. En Arnaut, A.; S. Giorguli (coords). Los grandes problemas de México. VII Educación. México: El Colegio de México.
Solís, P. (2011). Desigualdad y movilidad social en la ciudad de México. Estudios Sociológicos, 29(85), 284-398. https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/137/137
Solís, P.; E. Rodríguez; N. Brunet (2013). Orígenes sociales, instituciones y decisiones educativas en la transición a la educación media superior. El caso del Distrito Federal. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(59). https://comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/282
Weiss, E. (2007). Cultura y jóvenes. Cambios en el bachillerato. Conferencia magistral. Coloquio: Tendencias y experiencias de reforma en el bachillerato. Serie Travesías, No. 1. México: Consejo Académico del Bachillerato, UNAM.
Weiss, E. (coord.) (2012). Jóvenes y bachillerato. México: ANUIES.
Weiss, E. (2015). El abandono escolar en la educación media superior: dimensiones, causas y políticas para abatirlo. En Ramírez, R. (coord.). Desafíos en la Educación Media Superior. México: Instituto Belisario Domínguez.
Weiss, E. (2018). Los significados del bachillerato para los jóvenes y la permanencia escolar en México. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, (51). https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0051-003
Zapatero, T.; M. Estrada (2022). Subjetividades juveniles mediadas por tecnologías digitales en el nivel medio superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(95), 1115-1142. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14074127005
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.