Needs, motivation, and higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1498

Abstract

In a world of rapid transformations and uncertainty, the question arises: what motivates people to study at a university today? Two focus groups conducted among university students in the year 2023 on the subject were compared to two other focus groups studied in 2015, when the technological changes affecting higher education were not as salient as they are today. The results show the importance of extrinsic motivation and also notably the intrinsic one. The components of motivation were examined, as well as the satisfaction of human needs for survival and growth through education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Maria Fernández Poncela, Universidad Autónoma Metropolitana

Doctora en Antropología cultural. Profesora-investigadora, Departamento de Política y Cultura, División de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Autónoma Metropolitana/ Xochimilco (UAM-X). México.

References

Álvarez, J.; J. Rojas (2021). La motivación intrínseca y extrínseca en el aprendizaje del idioma inglés. Atlante. Cuadernos de investigación y desarrollo, 13(5), 38-47. https://www.eumed.net/uploads/articulos/de725d94fe5e3ad0974626a1de605160.pdf

Ajello, A. (2003). La motivación para aprender. En Pontecorvo, C. (coord.). Manual de psicología educativa. Madrid: Popular, 251-271.

Allport, G. W. (1985). La personalidad, su configuración y desarrollo. Barcelona: Herder.

Bacigalupe, M.; V. Mancini (2011). Motivación y aprendizaje: contribuciones de las neurociencias a la fundamentación de las intervenciones educacionales. Didac, (59).

Barrett, R. (1998). Liberating the Corporate Soul: Building a Visinary organization. USA: Routledge.

Bisquerra, R. (2001). Educación emocional y bienestar. España: Wolters Kluwer.

Bonetto, V.; L. Calderón (2014). La importancia de atender a la motivación en el aula. http://psicopediahoy.com/importancia-atender-a-la-motivacion-en-aula/

Bueno, D. (2015). Neuroeducación: por otra escuela. Video. https://www.youtube.com/watch?v=QiRqCKUiRDc

Credé, M.; A. Philips (2011). A Meta-analytic Review of the Motivated Strategies for Learning Questionarie. Learning and Individual Differences, 21(4), 337–346. https://www.researchgate.net/publication/230613164_A_Meta-Analytic_Review_of_the_Motivated_Strategies_for_Learning_Questionnaire

De la Barrera, M.; D. Donolo (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria 10(4), 1-18. https://www.revista.unam.mx/vol.10/num4/art20/art20.pdf

Economipedia (2024). Teoría de Herzberg. https://economipedia.com/definiciones/teoria-de-herzberg.html

Elvira, M. (2011). Motivación y neurociencia: Algunas implicaciones educativas. Acción Pedagógica, 20(1), 104-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6222150

Forés, A.; M. Ligioiz (2009). Descubrir la neurodidáctica. España: UOC.

Francis, S. (2005). El aporte de la neurociencia para la formación docente. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-19. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9116

Gaitán, P.; Y. Rico; G. Tepale (2011). Motivación en los estudiantes de la Ibero. Didac, (59), 59-60. https://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?id_volumen=1&id_articulo=10

Gilbert, I. (2005). Motivar para aprender en el aula. Las siete claves de la motivación escolar. España: Paidós.

González, A. (2008). El enfoque centrado en la persona. México: Trillas.

Guillén, J. (2014). La motivación escolar: siete etapas clave. https://annafores.wordpress.com/

Herrera, F.; I. Ramírez; M. Roa; I. Herrera (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6429143

Maffesoli, M. (1997). La razón sensible. España: Paidós.

Marina, J. (2011a). Los secretos de la motivación. España: Ariel.

Maslow, A. (1982). La amplitud potencial de la naturaleza humana. México: Trillas.

Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. España: Díaz Santos.

Maslow, A. (2007). El hombre autorrealizado. España: Kairós.

Morin, E. (1999). El método. El conocimiento del conocimiento. España: Cátedra.

Mora, F. (2013). Neuroeducación: sólo se puede aprender aquello que se ama. España: Alianza Editorial.

Morgado, I. (2008). Emoción y razón en el cerebro. www.ibercajalav.net/img/EmocionYRazonEnElCerebro

Morin, E. (1999). El método. El conocimiento del conocimiento. España: Cátedra.

Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Educación, 33(2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/510

Pagano, M. (2011). El rendimiento académico y su vinculación con aspectos motivacionales. Didac, (59), 11-17. https://revistas.ibero.mx/didac/resultados_busqueda.php?id_volumen=1

Parrales, S.; J. Solórzano (2014). Motivación y estrategias de aprendizaje del estudiantado de la escuela de orientación y educación especial. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-20. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n1/a01v14n1.pdf

Pintrich, P.; E. De Groot (1990). Motivational and Self-regulated Learning Components of Classroom Performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://psycnet.apa.org/record/1990-21075-001

Pirámide de Maslow (2024). Imagen 1 Pirámide de Maslow. https://www.mheducation.es/blog/la-piramide-de-maslow

Real Academia Española (RAE) (2024). Motivar. https://dle.rae.es/motivar

Rodríguez, M.; M. Mala; V. Alcívar; C. Zambrano (2023). La importancia de la motivación intrínseca y extrínseca en la enseñanza de inglés. Ciencia Latina Internacional, 7(6), 4593-4617. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9021/13451

Rogers, C. (2007). El proceso de convertirse en persona. España: Paidós.

Salas, R. (2003) ¿La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios Pedagógicos, (29), 155-171. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3109

WordPress (2024). Teorías de la motivación: Clayton Alderfer; David McClelland. https://teoriasmotivacionales.wordpress.com/teorias-modernas-de-motivacion/

Published

2025-02-27