Needs, motivation, and higher education
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1498Abstract
In a world of rapid transformations and uncertainty, the question arises: what motivates people to study at a university today? Two focus groups conducted among university students in the year 2023 on the subject were compared to two other focus groups studied in 2015, when the technological changes affecting higher education were not as salient as they are today. The results show the importance of extrinsic motivation and also notably the intrinsic one. The components of motivation were examined, as well as the satisfaction of human needs for survival and growth through education.Downloads
References
Álvarez, J.; J. Rojas (2021). La motivación intrínseca y extrínseca en el aprendizaje del idioma inglés. Atlante. Cuadernos de investigación y desarrollo, 13(5), 38-47. https://www.eumed.net/uploads/articulos/de725d94fe5e3ad0974626a1de605160.pdf
Ajello, A. (2003). La motivación para aprender. En Pontecorvo, C. (coord.). Manual de psicología educativa. Madrid: Popular, 251-271.
Allport, G. W. (1985). La personalidad, su configuración y desarrollo. Barcelona: Herder.
Bacigalupe, M.; V. Mancini (2011). Motivación y aprendizaje: contribuciones de las neurociencias a la fundamentación de las intervenciones educacionales. Didac, (59).
Barrett, R. (1998). Liberating the Corporate Soul: Building a Visinary organization. USA: Routledge.
Bisquerra, R. (2001). Educación emocional y bienestar. España: Wolters Kluwer.
Bonetto, V.; L. Calderón (2014). La importancia de atender a la motivación en el aula. http://psicopediahoy.com/importancia-atender-a-la-motivacion-en-aula/
Bueno, D. (2015). Neuroeducación: por otra escuela. Video. https://www.youtube.com/watch?v=QiRqCKUiRDc
Credé, M.; A. Philips (2011). A Meta-analytic Review of the Motivated Strategies for Learning Questionarie. Learning and Individual Differences, 21(4), 337–346. https://www.researchgate.net/publication/230613164_A_Meta-Analytic_Review_of_the_Motivated_Strategies_for_Learning_Questionnaire
De la Barrera, M.; D. Donolo (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria 10(4), 1-18. https://www.revista.unam.mx/vol.10/num4/art20/art20.pdf
Economipedia (2024). Teoría de Herzberg. https://economipedia.com/definiciones/teoria-de-herzberg.html
Elvira, M. (2011). Motivación y neurociencia: Algunas implicaciones educativas. Acción Pedagógica, 20(1), 104-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6222150
Forés, A.; M. Ligioiz (2009). Descubrir la neurodidáctica. España: UOC.
Francis, S. (2005). El aporte de la neurociencia para la formación docente. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1), 1-19. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9116
Gaitán, P.; Y. Rico; G. Tepale (2011). Motivación en los estudiantes de la Ibero. Didac, (59), 59-60. https://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?id_volumen=1&id_articulo=10
Gilbert, I. (2005). Motivar para aprender en el aula. Las siete claves de la motivación escolar. España: Paidós.
González, A. (2008). El enfoque centrado en la persona. México: Trillas.
Guillén, J. (2014). La motivación escolar: siete etapas clave. https://annafores.wordpress.com/
Herrera, F.; I. Ramírez; M. Roa; I. Herrera (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación, 37(2), 1-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6429143
Maffesoli, M. (1997). La razón sensible. España: Paidós.
Marina, J. (2011a). Los secretos de la motivación. España: Ariel.
Maslow, A. (1982). La amplitud potencial de la naturaleza humana. México: Trillas.
Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. España: Díaz Santos.
Maslow, A. (2007). El hombre autorrealizado. España: Kairós.
Morin, E. (1999). El método. El conocimiento del conocimiento. España: Cátedra.
Mora, F. (2013). Neuroeducación: sólo se puede aprender aquello que se ama. España: Alianza Editorial.
Morgado, I. (2008). Emoción y razón en el cerebro. www.ibercajalav.net/img/EmocionYRazonEnElCerebro
Morin, E. (1999). El método. El conocimiento del conocimiento. España: Cátedra.
Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Educación, 33(2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/510
Pagano, M. (2011). El rendimiento académico y su vinculación con aspectos motivacionales. Didac, (59), 11-17. https://revistas.ibero.mx/didac/resultados_busqueda.php?id_volumen=1
Parrales, S.; J. Solórzano (2014). Motivación y estrategias de aprendizaje del estudiantado de la escuela de orientación y educación especial. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-20. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n1/a01v14n1.pdf
Pintrich, P.; E. De Groot (1990). Motivational and Self-regulated Learning Components of Classroom Performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://psycnet.apa.org/record/1990-21075-001
Pirámide de Maslow (2024). Imagen 1 Pirámide de Maslow. https://www.mheducation.es/blog/la-piramide-de-maslow
Real Academia Española (RAE) (2024). Motivar. https://dle.rae.es/motivar
Rodríguez, M.; M. Mala; V. Alcívar; C. Zambrano (2023). La importancia de la motivación intrínseca y extrínseca en la enseñanza de inglés. Ciencia Latina Internacional, 7(6), 4593-4617. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9021/13451
Rogers, C. (2007). El proceso de convertirse en persona. España: Paidós.
Salas, R. (2003) ¿La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios Pedagógicos, (29), 155-171. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3109
WordPress (2024). Teorías de la motivación: Clayton Alderfer; David McClelland. https://teoriasmotivacionales.wordpress.com/teorias-modernas-de-motivacion/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.