Theoretical elements to reflect on the constitution of the professional teaching identities of university professors
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1480Abstract
This theoretical article analyzes the professional teaching identity of graduates in Educational Sciences and the role that ideology plays in this identity constitution process. Some theoretical-conceptual tools of Political Discourse Analysis are used, such as discourse, articulation, nodal points, and hegemony. The article concludes that ideology and identity are closely linked, whichinfluences the constitution of professional teaching identities.Downloads
References
Althusser, L. (1974). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Argentina: Nueva Visión. https://lobosuelto.com/wp-content/uploads/2018/10/Althusser-L.-Ideolog%C3%ADa-y-aparatos-ideol%C3%B3gicos-de-estado.-Freud-y-Lacan-1970-ed.-Nueva-Visi%C3%B3n-1974.pdf
Beijaard, D.; P. Meijer; N. Verloop (2004). Reconsidering Research on Teacher’s Professional Identity. Teaching and Teacher Education, (20). 107-128. https://hdl.handle.net/1887/11190
Blanco, M. (2022). ¿Cómo entender la identidad profesional hoy? El Ágora USB, 22(1), 426-443. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/4694
Buenfil, R. (1991). Análisis de discurso y educación. México: DIE-CINVESTAV.
Buenfil, R. (1994). Cardenismo. Argumentación y antagonismo en educación. México: DIE-CINVESTAV / CONACyT.
Buenfil, R. (1995). Educación, postmodernidad y discurso (tres acercamientos). México: CINVESTAV-Sede Sur.
Buenfil, R. (2010). Dimensiones ético políticas en educación desde el análisis político del discurso. Sinéctica, (35), 1-17. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/134/127
Buitrago-Bonilla, R.; R. Cárdenas-Soler (2017). Emociones e identidad profesional docente: relaciones e incidencia. Praxis & Saber, 8(17), 225-247. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7208
Castro, P.: R. Elgueda; N. Rojas; R. Troncoso; C. Valencia; D. Cuadra; L. González; C. Oyanadel (2022). Cambio de la Identidad Profesional del Docente durante la formación inicial: un estudio a partir de las teorías subjetivas del futuro profesorado. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educacao, 17(2), 1509-1535. https://doi.org/10.21723/riaee.v17i2.16699
Cuadra-Martínez, D.; P. Castro-Carrasco; C. Oyanadel; I. González-Palta (2021). Identidad profesional docente en la formación universitaria: una revisión sistemática de estudios cualitativos. Formación Universitaria, 14(4), 79-92. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400079
Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. España: Ediciones Bellaterra.
Fair, H. (2015). Postulados epistemológicos para el desarrollo de un método de análisis socio-político del discurso desde la perspectiva de Laclau. Cinta Moebio, (51), 137-155. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2014000300003
Fuentes, R.; D. Arzola; A. González (2020). La identidad profesional docente, un acercamiento a su estudio. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11(727), 1-20. https://www.redalyc.org/journal/5216/521662150021/html/
Giménez, G. (2007). Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. México: CONACULTA / ITESO. https://vinculacion.cultura.gob.mx/capacitacion-cultural/intersecciones/vol-18/
Gómez, H.; I. Núñez; F. Murillo (2017). Decolonizar y queerezar lo docente: repensando el discurso curricular de la formación docente. Pensamiento Americano, 10(18), 46-62. https://doi.org/10.21803/pensam.v10i18.44
Hall, S. (1996). Introducción: ¿quién necesita identidad? En Hall, S.; P. Du Gay (comps.). Cuestiones de identidad cultural. Argentina: Amorrortu Editores, 13-39. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/hall-s-du-gay-p-1996-cuestiones-de-identidad-cultural.pdf
Hall, S. (2010). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Colombia: Envión Editores. https://www.ram-wan.net/restrepo/documentos/sin_garantias.pdf
Heidegger, M.; E. Fink (2017). Heráclito. México: Fondo de Cultura Económica.
Hernández, A. (2019). Educación estandarizada. Deconstrucción y construcción de la identidad del docente y del alumno en la cotidianidad dentro del aula. Cultura de Guatemala, cuarta época, 2, 61-79. https://libcon.rec.uabc.mx:5471/login.aspx?direct=true&db=zbh&AN=156168456&lang=es&site=eds-live
Howarth, D.; A. Norval; Y. Stavrakis (eds.). (2000). Discourse Theory and Political Analysis. UK: Manchester University Press.
Kirk, J.; J. Raven; M. Schofield (2008). Los filósofos presocráticos. España: Gredos.
Laclau, E. (2000). Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Argentina: Ediciones Nueva Visión.
Laclau, E. (2011). Identidad y hegemonía: el rol de la universalidad en la constitución de lógicas políticas. En Butler, J.; E. Laclau; S. Žižek (coords.). Contingencia, hegemonía y universalidad. Diálogos contemporáneos en la izquierda. Argentina: Fondo de Cultura Económica, 51-94.
Laclau, E.; C. Mouffe (2001) Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. España: Siglo XXI.
Marx, C.; F. Engels (1974). La ideología alemana. España: Grijalbo.
Nandisena, B. (Trad.) (2012). Dhammapada. Las enseñanzas del Buda. España: Asociación Hispana de Buddhismo.
Navarrete, Z. (2015). ¿Otra vez la identidad? Un concepto necesario pero imposible. RMIE, 20(65), 461-479. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v20n65/v20n65a7.pdf
Navarrete, Z. (2018). El Pedagogo universitario en México. Una identidad im-posible. México: Plaza y Valdés.
Nietzsche, F. (1981). La voluntad de poderío. España: Editorial EDAF. https://ferrusca.files.wordpress.com/2013/08/voluntad-de-poder.pdf
Olave, S. (2020). Revisión del concepto de identidad profesional docente. Revista Innova Educación, 2(3), 378-394. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.001
Orozco, W. (2023). Consideraciones teóricas sobre la Identidad Profesional Docente: concepto, estructura, factores determinantes y otras implicaciones. Encuentros, 21(01), 10-29. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/2963/2537
Pérez, E.; R. Serrano; A. Pontes (2022). Construcción de la Identidad Profesional Docente: una revisión de la literatura. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 26(1), 23. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.32.2538
Rico-Gómez, M.; A. Ponce (2022). El docente del siglo XXI. Perspectivas según el rol formativo y profesional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 77-101. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000100077
Rivas, E. (2023). Identidad docente del profesorado de educación primaria: estado del conocimiento en SciELO y DOAJ (2012-2022). IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14(e1820), 1-17. https://www.redalyc.org/journal/5216/521674411033/521674411033.pdf
Saur, D. (2012). De la doxa al saber académico. El complejo pasaje del problema social al problema de investigación. En Jiménez, M. (coord.). Investigación educativa. Huellas metodológicas. México: Juan Pablos Editor, 73-94.
Valdez, J. (2016). Construcción de la identidad profesional de los formadores de docentes de la Universidad Pedagógica Nacional. Revista Educación y Humanismo, 19(32), 145-159. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.32.2538
Van Dijk, T. (1998). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. España: Gedisa.
Vanegas, C.; A. Fuantealba (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 58(1), 115-138. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292019000100115
Žižek, S. (1992). El sublime objeto de la ideología. Argentina: Siglo XXI.
Žižek, S. (1999). El espinoso sujeto. Argentina: Paidós
Žižek, S. (2000). Más allá del análisis del discurso. En Arditi, B. (ed.). El reverso de la diferencia. Identidad y política. Venezuela: Nueva Sociedad, 169-179.
Žižek, S. (comp.). (2003). Ideología. Un mapa de la cuestión. Argentina: FCE. https://saberespsi.files.wordpress.com/2016/09/zizek-ideologc3ada-un-mapa-de-la-cuestion.pdf
Žižek, S. (2016). Disparities. USA: Bloomsbury.
Žižek, S. (2022). ¡Goza tu síntoma! Argentina: Ediciones Godot.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.