Didactic sequences of the textual genre: a teaching tool in multi-grade classrooms
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i32.1475Abstract
Multi-grade classrooms bring together students of different grades, ages, and interests served simultaneously by the same teacher. This poses a challenge for the teacher to propose diversified forms of teaching that can develop the learning intended for each one of the students, even if they belong in different school grades. In Mexico, the primary school curriculum is designed for schools with single-grade groups, which makes it more difficult for teachers to work with multi-grade classrooms. The aim of our workwas to build a tool to teach Spanish along with mathematics, history, and science contents in multigrade primary schools, takingas a reference didactic sequences based on the textual genre, a didactic device built for language teaching as proposed from sociodiscursive interactionism, and the principles of multi-grade didactic. Methodologically, we follow three phases oriented by design-based research, which consider the first version of the prototype, its testing and the presentation of the final version. The results make available to the reader three didactic sequences to teach Spanish and the contents of other subjects to students of different grades within the same classroom.Downloads
References
Abós, P.; A. Bustos (2015). Teaching Strategies and Space Organisation in Multigrade Classrooms. Sisyphus. Journal of Education, 3(2), 58-77. https://doi.org/10.25749/sis.7886
Abós, P.; R. Boix; A. Bustos (2013). Una aproximación al concepto pedagógico de aula multigrado. Aula de Innovación Educativa, (229), 12-16. https://www.educacion.navarra.es/documents/27590/1754430/Una+aproximación+al+concepto+pedagógico+de+aula+multigrado.pdf/cd68028e-b044-7a9c-9134-a0c4f425bdba
Bautista, E. (2018). Condiciones de la educación rural en México. Hallazgos a partir de una escuela multigrado. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. Chakiñan, (5). https://doi.org/10.37135/chk.002.05.03
Bodrova E.; D. Leong (2006). Herramientas de la mente. Nueva Jersey: Pearson Education.
Bronckart, J. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Argentina: Miño y Dávila.
Bustos, A. (2014). La didáctica multigrado y las aulas rurales: perspectivas y datos para su análisis. Innovación Educativa, (24), 119-131 https://doi.org/10.15304/ie.24.1994
Cano, A. (2020). Análisis de dificultades en la enseñanza y aprendizaje del español y las matemáticas en escuelas primarias multigrado de Veracruz (México). Tendencias. Pedagógicas, 37, 57-74. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.006
Cobb, P.; J. Confrey; A. diSessa; R. Lehrer; L. Schauble (2003). Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, (32), 9-13.
Collins, A. (1992). Hacia una ciencia del diseño de la educación (Informe N° 1). Washington: Centro de Tecnología Educación.
Dolz, J.; A. Pasquier (1997). Argumentar para convencer. Una secuencia didáctica de iniciación al texto argumentativo para el primer ciclo de la Educación Secundaria Obligatoria. España: Fondo de Publicaciones.
Dolz, J.; B. Schneuwly (1998). Pour un enseignement de l’oral. Initiation aux genres formels à l’écrit; Notes méthodologiques. Bruxelles: De Boeck.
Dolz, J.; M. Noverraz; B. Schneuwly (2001). Séquences didactiques pour l’oral et formels à l’école. Paris: ESF éditeur.
Dolz, J.; R. Gagnon; S. Mosquera; V. Sánchez (2013) Producción escrita y dificultades de aprendizaje. España: Graó.
Easterday M.; D. Rees; E. Gerbe (2014). Design-based Research Process: Problems, Fhases, and Applications. In Polman, J.; E. Kyza; D. O’Neill; I. Tabak; W. Penuel; A. Jurow; K. O’Connor; T. Lee; L. D’Amico (eds.). 11th International Conference of Learning Sciences, 2, 317–324. https://repository.isls.org//handle/1/1130
Galván, L.; D. Solares; L. Espinosa (2018). Recursos pedagógicos para la enseñanza: una noción desde el aula multigrado. En Cano, A.; E. Ibarra (coords.). Vulnerabilidad, innovación y prácticas docentes en escuelas multigrado. México: RIER-UPES-Editora Nómada, 61-86.
Galván, L.; L. Espinosa (2017). Diversidad y prioridades educativas en escuelas multigrado. Estudio de caso en México. Sinéctica, (49). https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/715
Goicoechea-Gaona, M. (2017). La Educación Física y las prácticas sociales: Por qué y para qué conceptualizar las prácticas de andinismo. 12º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Argentina: Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10112/ev.10112.pdf
Hyry-Beihammera, E.; T. Hascher (2015). Multi-grade Teaching Practices in Austrian and Finnish Primary Schools. International Journal of Educational Research, 74, 104-113. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.07.002
Juárez, D.; P. Vargas; J. Vera (2015). Condiciones de trabajo y prácticas didácticas de profesores que atienden escuelas primarias rurales en México. Revista Senderos Pedagógicos, (6), 15-27. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/senderos/article/view/341
Koehler, M.; P. Mishra (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. https://citejournal.org/volume-9/issue-1-09/general/what-is-technological-pedagogicalcontent-knowledge/
Marmy, V. (2021). Une séquence didactique pour favoriser les liens entre texte et grammaire. In H. Valentin, H.; T. Oliveira; C. Teixeira (orgs.). Gramatica e Texto. Interações e aplicação ao ensino. Portugal: NOVA FCSH.CLUNL, 335-349. https://issuu.com/grato2015/docs/grato2015_15
Msimanga, R. (2019). Managing the Use of Resources in Multi-grade Classrooms. South African Journal of Education, 39(3), 1-9. https://www.sajournalofeducation.co.za/index.php/saje/article/view/1599/887
Naparan, B.; V. Alinsug (2020). Classroom Strategies of Multigrade Teachers. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3651296
Preveen, M.; M. Safwan (2015). Ethnographic Study of a Single Teacher School in Kerala. Journal of Indian Education, XXXX1(2). https://ncert.nic.in/pdf/publication/journalsandperiodicals/journalofindianeducation/jieaugust2015.pdf
Reeves, T. (2006). Design Research from Technology: Rethinking Technology. https://www.semanticscholar.org/paper/Design-research-from-a-technology-perspective-Reeves/a9b09efb7127676ae33e944e26f0da7a59673208 - citing-papers
Reséndiz, L.; D. Block; J. Carrillo (2017). Una clase de matemáticas sobre problemas de aplicación, en una escuela multigrado unitaria. Un estudio de caso. Educación Matemática, 29(2), 99-123. https://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/Vol29/2/04Resendiz.pdf
Riestra, D. (2014) Usos y formas de la lengua escrita. Reseñar la escritura a los jóvenes. Argentina: Ediciones Novedades Educativas.
Rodríguez, B.; A. Cano; R. Durán (2022). Enseñar español y matemáticas en aulas multigrado. México: Universidad Autónoma de San Luis Potosí. mailto:http://rededucacionrural.mx/repositorio/estrategias-didacticas-especificas/ensenar-espanol-y-matematicas-en-aulas-multigrado-compendio-de-secuencias-didacticas/
Rodríguez, B.; E. González (2020). Enseñar español en primaria: análisis desde el interaccionismo sociodiscursivo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, (23), 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e03.2908
Rodríguez, B.; O. Servín (2022). Prácticas docentes en primarias rurales y urbano-marginadas durante la pandemia por Covid-19. Diálogos sobre Educación, 13(25). https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1118
Santos, L. (2011). Aulas multigrado y circulación de los saberes: especificidades didácticas de la escuela rural. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 2(15), 71-91. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43434
Santos, L. (2016) La didáctica multigrado más allá de la escuela rural. Quehacer Educativo, XXVI(140), 91-99. https://www.fumtep.edu.uy/editorial/item/1570-la-didactica-multigrado-mas-alla-de-la-escuela-rural
Santos, L. (2020b). Didáctica multigrado: Algunas claves conceptuales para una pedagogía de la diversidad. Proyecto CREER. Grupo de análisis para el desarrollo. http://www.grade.org.pe/creer/archivos/Art%C3%ADculo-N%C2%B0-14-3.pdf
Santos, L. (2021). Didáctica multigrado: un modelo integrador de organización de contenidos. Aportes para el diálogo y la acción. Proyecto CREER. Grupo de análisis para el desarrollo, (14). http://www.grade.org.pe/creer/archivos/Art%C3%ADculo-N%C2%B0-14-3.pdf
Santos, L. (CIVEI CES) (2020a). Didáctica multigrado y circulación de saberes: aportes para la enseñanza en aulas. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=t1qmWanhYF0&t=987s&ab_channel=
Siddiqui, F.; N. Ashraf; H. Afzal; Y. Afzal (2019). Multi-grade Teaching Practices in Karachi’s Primary School. International Journal of Research Scholars, 3. http://www.ijrs.pk/IJRS-2019-3-1/IJRS-2019-3-1-Siddiqui.pdf
Vera, J.; C. Peña (2012). Perfil y condiciones de trabajo de profesores que atienden escuelas primarias multigrado con rezago educativo en San Luis Potosí, Chiapas y Sonora. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, AC. / Universidad de Sonora. https://www.researchgate.net/publication/290393765_Perfil_y_condiciones_de_trabajo_de_profesores_que_atienden_Escuelas_Primaria_Multigrado_con_rezago_educativo_en_Sonora
Vygotsky, L. (1995) Pensamiento y lenguaje. España: Paidós.
Wang, F.; M. Hannafin (2005). Design-Based Research and Technology Enhaced Learning Environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad de Guadalajara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.