Analysis of Free Textbooks for Secondary Education within the Framework of the New Mexican School: The Case of Scientific Knowledge and Thinking
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i30.1463Abstract
This paper aims to review the free textbooks corresponding to the secondary level and specifically those designed for the training field of Scientific Knowledge and Thinking of the third grade, analyzing how they refer to the current national curriculum and the support they can provide to the teaching practice within the framework of the educational reform of the New Mexican School. Through a qualitative documentary methodology and the use of bibliographic research, we found it important to continue designing contextualized materials to fulfill the premises of the educational reform, emphasizing the development of sequences of activities that generate defined projects that respond to real situations of the localities and that promote the students’ learning in the training levels where they are proposed, in order to establish them as an effective tool that complements effectively the teaching practice, in the training fields proposed by the NEM.Downloads
References
Anzures, T. (2011). El libro de texto gratuito en la actualidad: logros y retos de un programa cincuentenario. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 16(49). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662011000200003&script=sci_arttext
Caillods, F.; F. Hutchinson (2001). ¿Aumentar la participación en la educación secundaria en América Latina? Diversificación y equidad. En Braslavsky, C. (coord.). La educación secundaria ¿cambio o inmutabilidad? Análisis y debate de procesos europeos y latinoamericanos contemporáneos. Argentina: Santillana, 11-20. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000131663?posInSet=133&queryId=a895b224-be77-45b3-91da-f91753d3130c
Comisión Nacional de Libros de Texto Gratuitos (CONALITEG) (s/f). Secundaria. México: CONALITEG. https://libros.conaliteg.gob.mx/secundaria.html
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU) (2022a). Los ejes articuladores: pensar desde nuestra diversidad. Fascículo 4. México: MEJOREDU. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/fasciculo4_aprendamos-comunidad.pdf
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU) (2022b). Integración del programa analítico: puente hacia la planeación del aula. Fascículo 6. México: MEJOREDU. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/fasciculo6_aprendamos-comunidad.pdf
Delors, J. (1997). De la educación básica a la universidad. La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. México: UNESCO/Dower, 125-154.
Diario Oficial de la Federación (DOF) (2023). Programas de Estudio para la Educación Preescolar, Primaria y Secundaria: Programas sintéticos de las fases 2 a 6. México: DOF. https://www.dof.gob.mx/2023/SEP/ANEXO_ACUERDO_080823_FASES_2_A_6.pdf
Dirección General de Materiales Educativos (2020). Materiales educativos en las escuelas de educación básica. Hacia una política de materiales educativos: consideraciones, lineamientos, criterios y recomendaciones. México: SEP. https://educacionbasica.sep.gob.mx/multimedia/RSC/BASICA/Documento/201709/201709-RSC-KHhL3KA6pm-PoliticasdematerialesBAJA.PDF
Faustino, S.; M. López-Ornelas; J. Organista; K. Fernández (2020) Análisis del libro de texto digitalizado de educación primaria en español y matemáticas de México. Sinéctica, 54. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-010
Gobierno de México (2023). La Nueva Escuela Mexicana. México: CONAPO. https://www.gob.mx/conapo/es/articulos/la-nueva-escuela-mexicana?idiom=es - :~:text=La Nueva Escuela Mexicana se,lenguas de diversos grupos étnicos,
Gómez, K. (22 de agosto de 2023). Cinco de cada 10 mexicanos desaprueban los nuevos libros de texto gratuitos: Consulta Mitofsky. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/5-de-cada-10-mexicanos-desaprueban-los-nuevos-libros-de-texto-gratuitos-Consulta-Mitofsky-20230822-0075.html
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2019). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares. Méxco: INEGI. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/534997/INEGI_SCT_IFT_ENDUTIH_2019.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2020). Población rural y urbana. México: INEGI. https://cuentame.inegi.org.mx/poblacion/rur_urb.aspx?tema=P
Instituto Nacional para el Federalismo y el Desarrollo Municipal (2019). Escuelas rurales: El concepto educativo de José Vasconcelos para unificar culturalmente al país. México: INAFED. https://www.gob.mx/inafed/articulos/escuelas-rurales-el-concepto-educativo-de-jose-vasconcelos-para-unificar-culturalmente-al-pais-114595
Mojica, I. (2022). Continuidades y discontinuidades de la reforma de la educación básica en México: del nuevo modelo educativo a la nueva escuela mexicana. Tesis doctoral. México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos. http://riaa.uaem.mx/xmlui/bitstream/handle/20.500.12055/2683/MORIMM04T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2022). PISA 2022 Results (vol. I). https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en
Pérez, M. (16 de agosto de 2023). Expertos advierten que los nuevos libros de texto no son coherentes con los grados escolares. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/politica/Expertos-advierten-que-los-nuevos-libros-de-texto-no-son-coherentes-con-los-grados-escolares-20230816-0087.html
Secretaría de Educación Pública (2019). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. México: SEP. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM principios y orientacioín pedagoígica.pdf
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2023). Saberes y pensamiento científico. México: SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/S3SAA.htm - page/4
Tiburcio, C.; V. Jiménez (2020). Concepciones docentes sobre la interculturalidad en la Nueva Escuela Mexicana. Revista Entrerios 3(1). https://comunicata.ufpi.br/index.php/entrerios/article/view/10512/6698
UNESCO (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa/PDF/245656spa.pdf.multi
Ventura, F. (2023). Las implicaciones de la Nueva Escuela Mexicana en el proceso pedagógico. Revista boletín REDIPE 12(8), 161-174. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1996
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad de Guadalajara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.