This is an outdated version published on 2021-01-28. Read the most recent version.

An analysis of the topics on Physical Education in schools in graduate courses on Education stricto sensu in Brazil

Authors

  • Ademir Faria Pires Universidade Paranaense
  • Verónica Gabriela Silva Piovani Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Jonas Spaciari Matioli Universidade Estadual de Maringá
  • Juliana Pizani Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi Universidade Estadual de Maringá
  • Jorge Both Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi21.647

Abstract

The study evaluated the doctoral dissertations and Masters’ degree thesis focused on Physical Education at School from postgraduate courses in Education stricto sensu in Brazil. The sample included 171 academic productions written between 1980 and 2016. The data was analyzed using descriptive statistic and the chi-square test, with a level of significance of 95% (p<0.05). The results showed that more of these works were produced in the period between 2010 and 2016 (56.7%)and that 69.0% of the works were Diagnostic/Descriptive, 19.9% were of Intervention and 11.1% were about Background.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ademir Faria Pires, Universidade Paranaense

Máster en Educación Física. Estudiante de doctorado del Programa de Pos graduación Asociado en Educación Física. Docente en el área de Gimnasia y Danza en la Universidade Paranaense (UNIPAR) - Unidade Cianorte. Brasil.

Verónica Gabriela Silva Piovani, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Magíster en Educación Física. Estudiante de doctorado del Programa de Pos graduación Asociado en Educación Física. Docente Asistente del Centro de Ciências Humanas, Educación y Letras de la Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) - Brasil.

Jonas Spaciari Matioli, Universidade Estadual de Maringá

Licenciatura y Bacharelado en Educación Física. Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líneas de investigación: Formación, Gimnasia y Gimnasia escolar. Brasil.

Juliana Pizani, Universidade Federal de Santa Catarina

Doctora en Educación Física. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Líneas de investigación: Escuela, Formación profesional/profesores, Currículum, Deporte Educacional y Prácticas corporales en la escuela. Brasil.

Ieda Parra Barbosa-Rinaldi, Universidade Estadual de Maringá

Doctora en Educación Física. Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líneas de investigación: Manifestaciones corporales (juego, danza y gimnasia) y Educación Física (dimensión educacional y formación profesional). Brasil.

Jorge Both, Universidade Estadual de Londrina

Doctor en Educación Física. Universidade Estadual de Londrina (UEL). Líneas de investigación: Formación y Desarrollo profesional en Educación Física y Salud y calidad de vida de profesores. Brasil.

Published

2019-10-29 — Updated on 2021-01-28

Versions