Exclusion among peers: its implications for the students’ education

Authors

  • Lidia Isabel Castellanos Pierra El Colegio de Sonora
  • Federico Zayas Pérez Universidad de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi19.531

Keywords:

exclusión entre pares, interacción, formación

Abstract

Thispaper aims to callattention tothe practices of exclusion that take place in the school through the interaction amonghigh school students, bothin the classroom andoutside of it. Our goal isto understand to what extent the exclusion that manifests itself through relational dynamics among peers is accompanied by implications for the formation of these students.

As theoretical referents, we turn to the concept of intersubjectivity from aphenomenological perspective, as well as to the presuppositions ofsymbolic interactionism and Honneth’s recognition theory, which help to articulate the central concepts of exclusion, students’ interaction and education.

The researchwork consisted ofbibliographic review that allowed usto find differentstudies and researchrelated to the subject, as well as tolearn aboutthe main approaches adopted both in our country and abroad.

The results reveal the current situation of the problem, as well as the need to attend to the characteristics of the relationships established amongthe students, especially considering the importance of peer relationships for the effective achievement of the curricular goalsand the satisfactory development of individual and collective identity processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lidia Isabel Castellanos Pierra, El Colegio de Sonora

Máster en Ciencias de la Educación Superior por la Universidad de Oriente, Cuba.

Doctorante del Programa de Doctorado en Ciencias Sociales de El Colegio de Sonora, generación 2016-2019.

Líneas de investigación: sociología de la educación, educación comparada, teorías de la educación. Correo electrónico: lidiaisabelcp@yahoo.es , lcastellanos@posgrado.colson.edu.mx

 

Federico Zayas Pérez, Universidad de Sonora

Doctor en Educación Internacional, Universidad Autónoma de TamaulipasProfesor de la Universidad de Sonora (actual Profesor Titular C), en los programas de: Licenciatura en psicología, Maestría en Innovación Educativa y Maestría en Psicología. Sus temas de investigación son: teoría social en psicología, psicología social, sociología de la educación, políticas educativas, evaluación psicológica y análisis, diseño y evaluación del currículo, teoría de la educación y metodología cualitativa. 

Published

2018-09-07