Identity and trajectory of students deprived of their freedom: the case of a school in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.v0i29.1415

Abstract

The following study examines the academic formative process within a high school in a detention context in northern Chile, focusing on how education contributes to the reconstruction of the identity of incarcerated students. The goal is to understand the identity and educational trajectory of both graduates and currently enrolled students, recognizing the role of education in their rehabilitation and reintegration into society. Using a qualitative methodology, semi-structured interviews were conducted with 11 participants, and the data was analyzed through content analysis. The main findings of this study highlight the importance of creating educational spaces that integrate pedagogical, recreational, and interdisciplinary activities, demonstrating a positive impact on the students' development both academically and personally. This educational approach not only improves their academic skills but also fosters a sense of identity and autonomy, crucial elements for their social reintegration process.

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Author Biographies

Rosita Natalia Rodriguez Contreras, Universidad Andres Bello

Magíster en Dirección y liderazgo para la gestión educacional. Doctoranda en Educación y Sociedad. Líneas de investigación: Educación en contexto de encierro y educación inclusiva. Directora del Liceo Técnico Profesional de Adultos Antofagasta. Profesora de Lenguaje y comunicación. Universidad Andres Bello. Chile.

René Valdés Morales, Universidad Andrés Bello

Doctor en Psicología. Líneas de investigación: Educación inclusiva, liderazgo escolar, políticas educativas y la relación migración-escuela. Profesor de Educación especial. Docente-investigador, Universidad Andrés Bello, Chile.

Carolina Urbina Hurtado, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Doctora en Psicología. Líneas de investigación: Educación inclusiva, infancias y cambio climático. Docente-investigadora Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Chile.

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Published

2024-02-29