Mathematical logical reasoning competencies: achievement levels and challenges for initial teacher training
DOI:
https://doi.org/10.32870/dse.v0i29.1330Abstract
Given the transversality of mathematical-logical competencies in the Chilean school curriculum, this article aims to explore the level of performance of students in Initial Teacher Training at a Chilean public university in this area, seeking to elucidate whether these competencies differ between newly admitted students and those who are in their final year (cohorts 2022 and 2019). An ad hoc instrument of logical-mathematical reasoning (RLM Test) consisting of a set of items organized in three taxonomic levels of domain (formulating, using, and interpreting) and three categories of content (changes and relationships, space and form, uncertainty and data) was applied, and an inferential statistical analysis of contrast of means and proportions was performed. Results: low levels of achievement were found in both cohorts, both in the domain dimensions and in their content categories, weaknesses that are accentuated in students who are about to finish their teacher training process. Conclusions: although mathematics tends to be perceived as a complex and dry area, low performance levels would be a correlate of an educational system of segmented quality, permanently observed in admission processes and particularly evident in pedagogy majors given the characteristics of their entry profile.Downloads
References
Acción Educar (2021). Proyecto de ley de Pedagogías: efectos en la admisión y déficit docente. Acción Educar: https://accioneducar.cl/proyecto-de-ley-de-pedagogias-efectos-en-la-admision-y-deficit-docente/
Acuña, C. (2018). El autoconcepto académico como vía para reducir las brechas de rendimiento en matemáticas. Tesis de magíster en economía. Chile: Universidad de Chile.
Agencia de la Calidad (2015). Reporte de calidad: Evolución de los indicadores de calidad de educación en Chile. Chile: MINEDUC.
Ardila, L.; A. Caballero; T. Alzás; S. VerÃssimo (2020). Análisis cualitativo del conocimiento grupal sobre las actitudes ante las matemáticas mediante software de representación de redes sociales. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, 13(3), 287-297. https://doi.org/10.14571/brajets.v13.n3.287-297
Arias, O. (2016). Brecha de género en matemáticas: el sesgo de las pruebas competitivas (evidencia para Chile). Tesis de magíster en economía. Chile: Universidad de Chile. Brecha-de-genero-en-matematicas-el-sesgo-de-las-pruebas-competitivas.pdf
Ávalos, B. (2014). La formación inicial docente en Chile: Tensiones entre políticas de apoyo y control. Estudios Pedagógicos (Valdivia), (40), 11-28. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200002
Becerra, J. (2017). Concepciones sobre competencias matemáticas en profesores de educación básica, media y superior. Revista Boletín Redipe, 6(2), 104-118. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/199/196
Bellei, C.; J. Valenzuela (2010). ¿Están las condiciones para que la docencia sea una profesión de alto estatus en Chile? En Martinic, S.; G. Elacqua (eds.). ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del sistema educativo. Chile: UNESCO, Pontificia Universidad Católica de Chile, 257-283. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190544
Bernasconi, A. (2015). La educación superior de Chile: transformación, desarrollo y crisis. Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.
Blanco, L.; E. Guerrero; A. Caballero (2013). Cognition and Affect Mathematics Problem Solving with Prospective Teachers. The Mathematics Entusiast, 10(1), 335-364. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1270
Cabezas, V.; F. Claro (2011). Valoración social del profesor en Chile: ¿cómo atraer a alumnos talentosos a estudiar pedagogía? Temas de la Agenda Pública, 6(42). https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content/uploads/2015/02/valoracion-social-del-profesor-en-chile.pdf
Cano, A. (2021). Análisis de dificultades en la enseñanza y aprendizaje del español y las matemáticas en escuelas primarias multigrado de Veracruz (México). Tendencias Pedagógicas, (37), 57-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7701589
Carabaña, J. (2016). El informe Coleman cincuenta años después. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(1), 1-16. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8400/7993
Cerda, G.; A. Vera (2019). Rendimiento en matemáticas: Rol de distintas variables cognitivas y emocionales: su efecto diferencial en función del sexo de los estudiantes en contextos vulnerables. Revista Complutense de Educación, 30(2). https://doi.org/10.5209/RCED.57389
Cerda, G.; C. Pérez; J. Casas; R. Ortega-Ruiz (2017). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: La necesidad de un análisis multidisciplinar. Psychology, Society & Education, 9(1), 1-10. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/psye/article/view/13848
Coleman, J. (1965). Equality of Educational Opportunity. USA: John Hopkins University.
Díez, H.; L. Muñiz (2022). La educación social en la escuela: una revisión actualizada. Revista de Investigación Educativa, 40(2), 403-419. https://doi.org/10.6018/rie.454511
Donoso-Reyes, F.; A. Ruffinelli-Vargas (2020). ¿Hacia una formación inicial docente de calidad?: La Evaluación Nacional Diagnóstica en las voces de actores partícipes del proceso de redacción e implementación de la Ley 20.903. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 125-147. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941donoso8
Dufraix, I.; E. Fernández; R. Anguita (2020). Perfil del estudiante de Pedagogía en Lengua Castellana y Comunicación y motivaciones asociadas a su elección profesional: un estudio de casos. Perspectiva Educacional, 59(1), 81-101. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.1-art.921
Etchepare, G.; R. Ortega; C. Pérez; C. Flores; R. Melipillán (2011). Inteligencia lógica y rendimiento académico en matemáticas: un estudio con estudiantes de Educación Básica y Secundaria de Chile. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 27(2), 389-398. https://revistas.um.es/analesps/article/view/123011
Gaete, M.; W. Jiménez (2011). Carencias en la formación inicial y continua de los docentes y bajo rendimiento escolar en matemática en Costa Rica. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 6(9), 94-117. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/6962/6648
Gómez, H.; S. Castillo (2019). Representaciones en torno a la elección de la docencia desde el discurso de las familias y el estudiantado de Pedagogía. Revista Educación, 43(1), 483-495. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28509
González, B.; M. Núñez (2018). ¿Dividir? No, gracias. El miedo a los números y el bajo rendimiento en matemáticas. Ciencia Cognitiva, 18(1), 4-7. https://www.cienciacognitiva.org/files/2017-21.pdf
González, R. (2017). Segregación educativa en el sistema chileno desde una perspectiva comparada. Chile: Centro de Estudios del Ministerio de Educación. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2018/03/Capítulo_-Segregación-Educativa-en-el-Sistema-Chileno-desde-una-perspectiva-comparada.pdf
Hibpshman, T. (2004). A Review of Value-Added Models. Kentucky. USA: Kentucky Education Professional Standards Board.
Kim, H.; D. Lalancette (2013). Literature Review on the Value-Added Measurement in Higher Education. París: OECD. http://www.oktemvardar.com/articles/Value added in HE.2013. OECD.pdf
Larrazolo, N.; E. Backhoff; F. Tirado (2013). Habilidades de razonamiento matemático de estudiantes de educación media superior en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(59), 1137-1163. https://www.redalyc.org/pdf/140/14028945006.pdf
Lopez-Martin, E.; T. Kuosmanen; J. Gaviria (2014). Modelos de crecimiento lineal y no lineal para evaluación de valor agregado: una aplicación al progreso en comprensión lectora de escuelas primarias y secundarias españolas. Educ Asse Eval, 361–391. https://doi.org/10.1007/s11092-014-9194-1
Marbán, J.; A. Palacios; A. Maroto (2020). Desarrollo del dominó afectivo matemático en la formación inicial de maestros de primaria. Avances de Investigación en Educación Matemática, (18), 73-86. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i18.286
Maroto, A. (2015). Perfil afectivo-emocional matemático de los maestros de primaria en formación. Tesis doctoral. España: Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/16201/1/Tesis815-160222.pdf
Martínez, C. (2020). Segregación escolar, políticas de demanda y fracaso escolar. Liderazgo Educativo, (5), 5-7. https://www.dyle.es/wp-content/download/pdf/revista-dyle-numero-5.pdf
Martínez-Artero, R.; J. López; R. Núñez; A. Nortes (2022). ¿Tienen ansiedad hacia las matemáticas los futuros maestros? PINA Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 16(3), 191-213. https://doi.org/10.30827/pna.v16i3.20948
MINEDUC (2019). Bases Curriculares Tercero a Cuarto Medio. Chile: MINEDUC.
MINEDUC (2021). Estándares de la Profesión Docente: Marco para la Buena Enseñanza. Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Moll, V. (2011). Competencias profesionales en la formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria. Unión-Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 7(26). http://revistaunion.org/index.php/UNION/article/view/924
Murillo, F. (2008). Hacia un modelo de eficacia escolar. Estudio multinivel sobre los factores de eficacia de las escuelas españolas. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 4-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2521687
Murillo, F.; R. Hernández-Castilla (2011). Efectos escolares de factores socioafectivos. Un estudio multinivel para Iberoamérica. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 407-427. https://revistas.um.es/rie/article/view/111811
Murphy, D. (2012). Where is the Value in Value-Added Modeling? USA: Pearson Education. http://images.pearsonassessments.com/images/tmrs/tmrs/Where_is_the_Value_in_Value-Added_Modeling.pdf
Niño-Blanco, J.; M. Bonilla-González (2019). Práctica pedagógica, dominio afectivo y procesos matemáticos de los docentes de matemáticas en el nivel de educación básica del sector público. Eco Matemático, 10(1), 19–27. https://doi.org/10.22463/17948231.2538
OCDE (2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias. París: OECD. Publishing. https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/ebook - PISA-D Framework_PRELIMINARY version_SPANISH.pdf
OCDE (2012). Reviews of National Policies for Education. Tertiary Education in Colombia. https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/Reviews of National Policies for Education Tertiary Education in Colombia 2012.pdf
Orrantia, J. (2006). Dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: una perspectiva evolutiva. Revista Psicopedagogía, 23(71), 158-180. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v23n71/v23n71a10.pdf
Padilla, G.; C. Rodríguez; D. Espinosa (2022). Segregación y despoblamiento de la matrícula de escuelas públicas en Chile: un estudio de tendencia entre los años 2003 y 2018. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(17), 189-204. https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.697
Palacios, A.; S. Hidalgo; A. Maroto; T. Ortega (2013). Causas y consecuencias de la ansiedad matemática mediante un modelo de ecuaciones estructurales. Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 93-111. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/285760
Parada, J. (2018). Estrategias gerenciales para el reconocimiento del desempeño laboral docente. Mundo FESC, 7(14), 42-56. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/140
Perera, D.; M. Fernández; C. Urdaneta; S. Izquierdo (2020). Herramienta en red y desarrollo de competencias matemáticas. Revista Digital Sociedad de la Información, (45). http://sociedadelainformacion.com/45/herramienta.pdf
Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo predictivo de la elección de las carreras. Tesis doctoral. España: Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/23293
Restrepo, J. (2017). Concepciones sobre competencias matemáticas en profesores de educación básica, media y superior. Revista Boletín Redipe, 6(2), 104-118. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/199
Rodríguez, C.; V. Castillo (2014). Calidad en la formación inicial docente: los déficits de las competencias pedagógicas y disciplinares en Chile. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 373-399. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000200014
Rodríguez, C.; D. Espinosa; G. Padilla; C. Suazo (2020). Selectividad e igualdad de oportunidades en carreras de pedagogía: Compleja convivencia en un contexto de financiamiento a la demanda. Perspectiva Educacional, 60(3), 110-131. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/1169/383
Rodríguez, J.; A. Portilla (2014). El miedo y las matemáticas. Revista MATUA, 1(2), 1-6. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/1178
Said-Hung, E.; G. Gratacós; J. Cobos (2017). Factores que influyen en la elección de las carreras de pedagogía en Colombia. Educação e Pesquisa, 43(1), 31-48. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201701160978
Santos, H.; G. Elacqua (2016). Segregación socioeconómica escolar en Chile: elección de la escuela por los padres y un análisis contrafactual teórico. Revista CEPAL, 133-148. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40396
Sevillano, V.; E. Sánchez (2021). El camino hacia la carrera docente en España. Los secretos del éxito de la formación del profesorado en Finlandia y Singapur. Revista de la Educación Superior, 50(200), 105-127. https://doi.org/10.36857/resu.2021.200.1892
Szücs, D.; I. Mammarella (2020). Ansiedad hacia las matemáticas. Switzerland: UNESCO Oficina Internacional de Educación. https://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/spanish_31_math_anxiety.pdf
Trujillo-Segoviano, J. (2014). El enfoque en competencias y la mejora de la educación . Ra Ximhai, 10(5), 307-322. https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134026.pdf
Valenzuela, J.; C. Bellei; D. De los Ríos (2010). Segregación escolar en Chile. ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del sistema educativo. Chile: UNESCO, Pontificia Universidad Católica de Chile, 209-229. https://www.researchgate.net/profile/Cristian-Bellei/publication/273129952_Segregacion_Escolar_en_Chile/links/54fa15050cf20b0d2cb63514/Segregacion-Escolar-en-Chile.pdf
Villamizar, G.; Y. Araujo; W. Trujillo (2020). Relación entre ansiedad matemática y rendimiento académico en matemáticas en estudiantes de secundaria. Ciencias Psicológicas, 14(1), 1-13. https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2174
Villar, R. (2016). Análisis de los factores causales relacionados con la competencia matemática: inteligencia verbal e inteligencia no verbal. Tesis doctoral. España: Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, Universidade da Coruña.
Vizcaino, A.; M. Manzano (2017). Análisis de las relaciones entre creencias epistemológicas sobre la matemática y rendimiento académico. Psychology, Society & Education, 9(1), 105-119. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/psye/article/view/13855
Walker, W.; G. González; R. García (2020). Características socioacadémicas de estudiantes en Chile postulados con talento escolar para la pedagogía. Educação E Pesquisa, 46, 1-18. https://doi.org/10.1590/S1678-46342020462194
Zaldívar, J.; S. Quiroz; G. Medina (2017). La modelación matemática en los procesos de formación inicial y continua de docentes. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 8(15), 87-110. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-85502017000200087&script=sci_arttext
Downloads
Published
Issue
Section
License
Once a manuscript is accepted for publication in the journal, its author(s) must sign a letter transferring the editorial rights to the University of Guadalajara for the editing, publication and dissemination of the paper. After being notified of its publication, the author(s) will be sent a letter of transfer of rights which must be signed and sent back to the journal’s editor.